Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4246
Title: โอกาสทางการตลาดและแนวทางในการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทยในตลาดญี่ปุ่น
Other Titles: Market Opportunities and Development Strategies for Thai Insect-Based Food Products in The Japanese Market
Authors: มธุรพจน์ ศรีโพนทอง
สุภาวดี คุ้มราษฎร์
Maturapoj Sripontong
Supawadee Khumrat
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: อาหารโปรตีน
แมลงกินได้ -- การตลาด
Edible insects -- Marketing
แมลงที่เป็นอาหาร -- การตลาด
โปรตีน
Proteins
เทคโนโลยีการผลิตอาหาร
ผงจิ้งหรีด
จิ้งหรีด
Crickets
การปรุงอาหาร (แมลง)
Cooking (Insects)
Issue Date: 2024
Citation: วารสารบริหารธุรกิจและการจัดการปริทัศน์ 16,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2567) : 348-362.
Abstract: บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) วิเคราะห์โอกาสทางการตลาด 2) และแนวทางการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทยเพื่อเข้าสู่ตลาดญี่ปุ่น ซึ่งมีแนวโน้มขยายตัวในฐานะแหล่งโปรตีนทางเลือก โดยใช้เครื่องมือ PEST มาวิเคราะห์ ประกอบไปด้วยปัจจัยภายนอกทางการเมือง เศรษฐกิจ สังคม วัฒนธรรม และเทคโนโลยี พร้อมทั้งวิเคราะห์ปัจจัยภายในของที่เกี่ยวข้องกับธุรกิจอาหารจากแมลงในประเทศไทย พบว่าโอกาสทางการตลาดของอาหารจากแมลงของไทยมีโอกาสขยายตลาดไปยังประเทศญี่ปุ่นสูง เนื่องจากขนาดตลาดมีศักยภาพและการขยายตัวอย่างต่อเนื่อง รัฐบาลญี่ปุ่นส่งเสริมการบริโภคโปรตีนทางเลือกและความมั่นคงทางอาหารอย่างยั่งยืน มีแนวโน้มที่จะนำอาหารแมลง เช่น ผงจิ้งหรีด มาเป็นเมนูประจำครัวเรือนมากขึ้นในอนาคต ทั้งนี้แนวทางการพัฒนาสินค้าอาหารจากแมลงของไทย ควรเน้นการปรับปรุงรสชาติและเนื้อสัมผัสให้ถูกใจผู้บริโภคชาวญี่ปุ่น รวมถึงพัฒนาโปรตีนจากแมลงที่สามารถใช้เป็นส่วนผสมในอาหารต่าง ๆ เช่น ขนมปัง พาสต้า หรือโปรตีนบาร์ นำเทคโนโลยีและนวัตกรรมมาใช้ในกระบวนการผลิตและการตลาดจะช่วยเพิ่มมูลค่าและความสามารถในการแข่งขันในตลาดญี่ปุ่น
This academic article aimed to 1) analyze market opportunities and 2) develop strategies for Thai insect-based food products to enter the Japanese market, which was experiencing growth as a source of alternative protein. The research employed a PEST analysis framework, encompassing Political, Economic, Social and Cultural, and Technological factors, to assess the external environment. Additionally, an internal analysis of factors relevant to the Thai insect-based food industry was conducted. The findings revealed significant market potential for Thai insect-based food products in Japan, due to the market’s substantial size and continuous expansion. The Japanese government’s promotion of alternative protein consumption and sustainable food security further strengthened this potential. There was a growing trend towards incorporating insect-based foods, such as cricket powder, into everyday meals in Japan. To capitalize on this opportunity, Thai insect-based food product development should focus on adapting flavors and textures to suit Japanese consumer preferences. Additionally, developing insect protein powder as a versatile ingredient for various food products like bread, pasta. Or protein bars is recommended. Leveraging technology and innovation in production and marketing processes will enhance value and competitiveness in the Japanese market.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/272067/178456
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4246
Appears in Collections:Business Administration - Articles Journals



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.