DSpace Repository

คุณภาพบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ

Show simple item record

dc.contributor.author ศิริพร เกื้อกูลนุรักษ์
dc.contributor.author Siriporn Kaukulnuruk
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare th
dc.date.accessioned 2024-01-06T03:23:28Z
dc.date.available 2024-01-06T03:23:28Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation วารสารวิเทศศึกษา 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 143-168 th
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598
dc.description เข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/245076/167305
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาคุณภาพของบัณฑิตที่จบการศึกษาหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บังคับบัญชา/นายจ้างของบัณฑิตที่จบการศึกษาในปีการศึกษา 2561 จำนวน 48 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามคุณลักษณะของบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ ตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา (Content validity) โดยผู้เชี่ยวชาญ และการทดสอบค่าความเชื่อมั่น (Reliability Test) ได้ค่าสัมประสิทธิแอลฟาของ Cronbach เท่ากับ 0.85 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณภาพบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ โดยรวมทั้ง 6 ด้านอยู่ในระดับมาก (x = 3.95) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านคุณธรรม จริยธรรม (x = 4.18) มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ (x = 4.16) ด้านทักษะการปฏิบัติทางวิชาชีพ (x = 4.09) ด้านความรู้ (x = 4.02) ด้านทักษะการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ (x = 3.65) และด้านทักษะทางปัญญา (x = 3.61) ตามลำดับ ส่วนคุณลักษณะพิเศษของบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิต ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณลักษณะพิเศษโดยรวมอยู่ในระดับมาก (x = 4.19) โดยคุณลักษณะพิเศษที่ได้รับการประเมินอยู่ในระดับมากที่สุด คือ สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ (x = 4.46) มีความพร้อมในการทำงานได้ทันทีหลังสำเร็จการศึกษา (x = 4.42) มีจิตอาสา (x = 4.33) และมีความรับผิดชอบต่อสังคม (x = 4.21) ตามลำดับ th
dc.description.abstract The purpose of this research was to explore the quality of graduates in Social work curriculum according to Thai qualifications framework for higher education. The samples were 48 supervisors/employers of graduates who attend the B.E. 2561 (2018) graduation ceremony. The instruments used were questionnaires. The content validity was evaluated by 3 experts, and the reliability was 0.85. The data obtained was then analyzed by computing frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that most of supervisors/employers are female (75.00%), middle manager/head of department (72.92%), government agency (54.17) and more than 3 – 6 months for work with the graduate (60.42%) The assessment of graduate quality under the Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: Hed) on all 6 sub-aspects were at a high level ( = 3.95). Considering scores of particular dimensions, it was found that the aspect of Morality and ethics ( = 4.18) had the highest mean score. The mean scores of other aspects were as follows: Interpersonal relationship skills and responsibility ( = 4.16), Professional skills ( = 4.09), Knowledge ( = 4.02), Mathematical analytical thinking, communication and information technology skills ( = 3.65) and Intellectual skills ( = 3.61). The average score of the special characteristics of social work graduated was at a high level ( = 4.19). The major characteristics in highest level were able to work with others ( = 4.46), ready to start working ( = 4.42), volunteer mind ( = 4.33), and have social responsibility ( = 4.21). th
dc.language.iso th th
dc.subject มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะสังคมสงเคราะห์ศาสตร์และสวัสดิการสังคม -- บัณฑิต th
dc.subject Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare th
dc.subject กำลังคนระดับอุดมศึกษา th
dc.title คุณภาพบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ th
dc.title.alternative The Quality of Graduates in Social Work Curriculum according to Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: HEd) th
dc.type Article th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account