การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและวิเคราะห์กฎหมายจัดตั้ง แนวนโยบายภาครัฐ โครงสร้างการบริหารงาน และอำนาจหน้าที่ขององค์กรภาครัฐในต่างประเทศที่เกี่ยวข้องกับการส่งเสริมสนับสนุนและพัฒนาวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม (SMEs) โดยเปรียบเทียบกับของประเทศไทย เพื่อให้สอดคล้องกับผลกระทบของการเข้าสู่ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนต่อ SMEs ไทย ที่ต้องเสริมสร้างศักยภาพของธุรกิจตนให้เชื่อมโยงกับเศรษฐกิจระหว่างประเทศสำหรับระเบียบวิธีวิจัยนั้นใช้วิธีผสมผสานทั้งการวิจัยข้อมูลเชิงเอกสารของประเทศไทยและของต่างประเทศ จำนวน 5 ประเทศ คือ ประเทศญี่ปุ่น สาธารณรัฐสิงคโปร์ สาธารณรัฐเกาหลีใต้ สาธารณรัฐฝรั่งเศส และประเทศออสเตรเลีย ตลอดจนการวิจัยภาคสนาม ทั้งการวิจัยเชิงปริมาณ และเชิงคุณภาพ ได้แก่ แบบสอบถาม สัมภาษณ์เชิงลึก และการประชุมระดมความคิดเห็น จากผลการศึกษาวิจัย คณะผู้วิจัยพบว่าการกําาหนดนิยามความเป็นมาและหลักการสำคัญ ขอบเขตลักษณะโครงสร้างองค์กร โครงสร้างการบริหาร และอำนาจหน้าที่ขององค์กร งบประมาณและการสนับสนุนจากภาครัฐ รูปแบบการส่งเสริมและสนับสนุน SMEs และการดำเนินการที่ประสบผลสำเร็จของประเทศที่ศึกษาสามารถนําามาเปรียบเทียบเพื่อเป็นแนวทางในการปรับโครงสร้างองค์กรและอำนาจหน้าที่ หน่วยงานกำกับดูแลการทำงานด้านการส่งเสริมวิสาหกิจขนาดกลางและขนาดย่อม การจัดให้มีเครือข่ายในส่วนภูมิภาคเพื่อส่งเสริม SMEs การเพิ่มมาตรการติดตามตรวจสอบการส่งเสริมและสนับสนุน SMEs และการให้ความช่วยเหลือด้านการเงินแก่ SMEs อย่างมีประสิทธิภาพด้วยวิธีการที่หลากหลายและเป็นประโยชน์ต่อ SMEs อย่างแท้จริง
The core theme of this research aims to explore and discuss the establishment of public organization promoting Small and Medium Enterprises (SMEs) in selected foreign countries: Japan, Singapore, Republic of Korea, France, and Australia, through the analysis of those legal and policy mechanisms, institutional arrangements, and public functions in order to take the research’s outcome into comparative study with Thailand’s practice and also to determine the opportunities of Thailand’s SMEs in ASEAN approach. In terms of the methodology, the documentary and empirical research, including quantitative survey, in-depth interview and public hearing, are to be jointly taken into this account. As a result of this research, it is clearly found that there are the following points: the definition, background and rationale, scope of administrative structure, organization’s functions, budget, public assistances, the means of SME encouragement, and successful practices, which can be analogically studied along with Thailand’s in order to rearrange the institutional structure of the related the public entity promoting SMEs in Thailand. Moreover, this research also recommends that provincial network should be re-established to powerfully serve the SMEs growth and the role of mitigation must be closely paid attention. Finally, the entity should practically provide various financial assistance that renders them more helpful