การวิจัยภาคตัดขวาง ครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ต่อความเครียดของนักศึกษาชั้นปีที่ 4 คณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม จำนวน 165 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล ข้อมูลด้านปัจจัยการเรียน ข้อมูลระดับความสุขและข้อมูลระดับความเครียด ซึ่งมีค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของคอนบราค 0.86 วิเคราะห์ข้อมูลด้วยสถิติเชิงพรรณนาและสถิติไคสแควร์
ผลการวิจัย พบว่า นักศึกษาคณะสาธารณสุขศาสตร์และสิ่งแวดล้อม ส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง ร้อยละ 91.52 มีอายุเฉลี่ย 22 ปี ร้อยละ 58.78 มีระยะเวลาในการเรียน 4-6 ชั่วโมง ร้อยละ 59.39 ปัจจัยด้านการเรียนทำให้เกิดความเครียดน้อย ร้อยละ 71.52 มีระดับความเครียดสูงกว่าปกติเล็กน้อย ร้อยละ 36.36 และข้อมูลส่วนบุคคล ปัจจัยด้านการเรียนมีความสัมพันธ์กับระดับความเครียด อย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ (p>0.05) เพื่อปรับลดระดับความเครียดให้อยู่ในเกณฑ์ปกติ นักศึกษาควรแบ่งเวลาผ่อนคลาย คณะควรมีหน่วยให้คำปรึกษาด้านสุขภาพจิต เพิ่มศักยภาพอาจารย์สอดแทรกกิจกรรมผ่อนคลาย
This cross-sectional research aimed to study the Factors on Stress of Students 4th the Public Health and Environment at Huachiew Chalermprakiet University. The samples consisted of 165 students. Research tool used in this study was a questionnaire of personal information and factor learning level happiness, and level stress test. The Cronbach’s alpha coefficient of the questionnaire test 0.86, respectively. Data were analyzed using descriptive statistics and Chi Square test. The results showed that 91.52% was female, the average age was 22 years, 58.78% have the times learning in the range of 4 to 6 hours in a day 59.39% have the factor learning on Stress slightly above normal 36.36%, the personal information and factor learning level happiness, and was significantly no associated with the level stress test of students (p p>0.05). For reduce level stress on standard, students should management time to relax faculty should have consultant center mental health for student and class student including activity relax.