DSpace Repository

แนวทางการพัฒนาช่องทางการตลาดสู่ประเทศจีนสำหรับผลิตภัณฑ์ปลาสลิดบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ

Show simple item record

dc.contributor.author ศรัญญ์ทิตา ชนะชัยภูวพัฒน์
dc.contributor.author สุกฤตาวัฒน์ บำรุงพานิช
dc.contributor.author วิมลมณี รื่นญาติ
dc.contributor.author Sarunthita Chanachaiphuwapat
dc.contributor.author Sukrittawat Bamrungpanit
dc.contributor.author Wimollmamee Ruenyat
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts en
dc.contributor.other Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts en
dc.contributor.other Samut Prakan Community Development Office en
dc.date.accessioned 2025-01-12T02:44:38Z
dc.date.available 2025-01-12T02:44:38Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation วารสารวิจัยเพื่อการพัฒนาเชิงพื้นที่ 12, 5 (กันยายน-ตุลาคม 2563) : 319-338. en
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3508
dc.description สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://abcjournal.trf.or.th/chabub/n31.aspx en
dc.description.abstract ประเทศจีนนิยมนำเข้าสินค้าที่ไม่สามารถผลิตได้เองจากประเทศไทยและประเทศเพื่อนบ้านเพราะเชื่อมั่นในมาตรฐานการผลิตและคนจีนในมณฑลยูนนานนิยมบริโภคปลาแปรรูป ทอดกรอบ จึงเป็นโอกาสทางการตลาดของผลิตภัณฑ์ปลาสลิดแปรรูปพร้อมทาน งานวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาบรรจุภัณฑ์และตราสินค้าปลาสลิดบางบ่อ และ 2) สร้างพันธมิตร ทางธุรกิจและคู่ค้าในเมืองเชียงรุ้ง มณฑลยูนนาน ด้วยการวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม เพื่อพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการปลาสลดิ แปรรูปรายยอ่ ย 5 ราย คือ แมอำนวย แสนสมบูรณ์ แม่นิตยา สล๊ด สลิด และอ้ายธี ด้วยการดำเนินงานดังนี้ การจัดอบรมให้ความรู้ การวิเคราะห์ ธุรกิจ การเตรียมมาตรฐานผลิตภัณฑ์ การพัฒนาบรรจุภัณฑ์และตราสินค้า การจับคู่ธุรกิจ และ การทดลองส่งออกจำหน่าย โดยดำเนินการที่อำเภอบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ ซึ่งเป็นพื้นที่ แหล่งผลิต และอำเภอแม่สาย จังหวัดเชียงราย ซึ่งเป็นพื้นที่พัฒนาช่องทางการตลาดและขนส่ง จากผลการดำเนินงานพบว่า ผู้ประกอบการมีความเข้าใจด้านมาตรฐานการส่งออกและมีโอกาส ทางธุรกิจกับประเทศจีน มีรูปแบบบรรจุภัณฑ์ที่เหมาะสมต่อการส่งออก ตราสินค้า สื่อความหมาย ชัดเจน และได้สื่อโฆษณาที่สร้างการรับรู้ถึงอัตลักษณ์ปลาสลิดที่เข้าใจง่าย การรวมกลุ่มของ ผู้ประกอบการรายย่อยภายใต้ชื่อกลุ่มผู้ประกอบการแปรรูปปลาสลิดบางบ่อ-ล้านนา เป็นการ สร้างความเข้มแข็ง ความน่าเชื่อถือและทำให้เป็นที่รู้จักมากยิ่งขึ้น การสร้างพันธมิตรทางธุรกิจ และคู่ค้าที่จังหวัดเชียงรายเป็นการสร้างช่องทางการตลาดสู่ประเทศจีน ซึ่งจะทำให้ยอดขาย เพิ่มขึ้นร้อยละ 10 ในทุกผลิตภัณฑ์ en
dc.description.abstract For non-domestic products, China prefers imported products from Thailand and the neighboring countries because of products standards and reliability. As Chinese people living in Yunnan province have a high tendency in consuming crispy processed fish, it is opportunistic for Thailand processed read-to-eat plaslid products and attain market share in China. The objectives of this research are 1) to develop the packaging and brand image for Bang Bo plaslid, and 2) to create alliance and trade partners at Jinghong, Yunnan province. This research employs the action research approach with participatory communication conducted with the 5 potential entrepreneurs, namely, Mae Amneuy, Sansomboon, Mae Nittaya, Slit-slid and Aei-Tee. The process of activities consists of knowledge training, business analysis, production standards preparing, packaging and brand image development, business matching and provisional export trading. The activities take place in two geographical areas -- Bang Bo at Samut Prakan province for the production and Mae Sai in Chiangrai province for trading channel and transportation. The Findings show entrepreneurs understanding of export standards and preparation process as well as opportunities to do business with China. Their products have suitable packaging for export, well-represented brand image, and advertising media that links to Plaslid’s identity. The entrepreneurs cooperation under the name “The processed plaslid entrepreneurs of Bang Bo - Banna” brings strength and credibility to a broader public. Finally, establishing connection with alliance and trade partners in Chiang Rai province of Thailand opens up a trading channel to China and projected to increase 10 % of total sales of all products. en
dc.language.iso th en
dc.subject ปลาสลิด – ไทย – สมุทรปราการ en
dc.subject Snakeskin gourami -- Thailand -- Samut Prakarn en
dc.subject บรรจุภัณฑ์อาหาร -- การออกแบบ en
dc.subject Food containers -- Design en
dc.subject ตราสัญลักษณ์ en
dc.subject การสื่อสารทางการตลาด en
dc.subject Communication in marketing en
dc.subject การบรรจุหีบห่อ en
dc.subject Packaging en
dc.subject ปลาสลิด (บางบ่อ) – การตลาด en
dc.subject Snakeskin gourami (Bang Bo) – Marketing en
dc.subject ชื่อตราผลิตภัณฑ์ en
dc.subject Brand name products en
dc.title แนวทางการพัฒนาช่องทางการตลาดสู่ประเทศจีนสำหรับผลิตภัณฑ์ปลาสลิดบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ en
dc.title.alternative The Path of Marketing Channel Development to China’s Market for Bang Bo Plaslid Products, Samut Prakan Province en
dc.type Article en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account