Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1225
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorชฎาภา ประเสริฐทรง-
dc.contributor.advisorทวีศักดิ์ กสิผล-
dc.contributor.advisorChadapa Prasertsong-
dc.contributor.advisorTaweesak Kasiphol-
dc.contributor.authorสุรสิทธิ์ แจ้งภักดี-
dc.contributor.authorSurasit Jangpakdee-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing-
dc.date.accessioned2023-03-09T04:29:41Z-
dc.date.available2023-03-09T04:29:41Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1225-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พย.ม.) (การพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชน) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2565th
dc.description.abstractวิจัยฉบับนี้เป็นวิจัยกึ่งทดลองมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมความรอบรู้ด้านสุขภาพต่อพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ป่วยโรคเบาหวานชนิดที่ 2 คัดเลือกแบบเจาะจงตามเกณฑ์คัดเข้าจากนั้นจับคู่เข้าเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 34 คน กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมความรอบรู้ด้านสุขภาพ เป็นระยะเวลา 4 สัปดาห์ กลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติ เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ โปรแกรมความรอบรู้ด้านสุขภาพ แบบสอบถามรอบรู้ด้านสุขภาพและพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 มีค่าความตรงตามเนื้อหา เท่ากับ .67-1.00 และค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ .77 และ .86 ตามลำดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน Paired t-test และ Independent t-testผลการศึกษา พบว่า หลังการทดลองของกลุ่มทดลองมีความรอบรู้ด้านสุขภาพและพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 ในระดับดี มีคะแนนเฉลี่ยความรอบรู้ด้านสุขภาพและพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 มากกว่าก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<.05) ส่วนหลังการทดลองของกลุ่มควบคุมมีทักษะความรอบรู้ด้านสุขภาพในระดับไม่เพียงพอและมีพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 ในระดับปานกลาง มีคะแนนเฉลี่ยความรอบรู้ด้านสุขภาพและพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 ก่อนและหลังการทดลองไม่ต่างกันth
dc.description.abstractThis research was a quasi-experimental research. The purpose of this research was to study the effect of a health literacy program on COVID-19 prevention behaviors. The sample consisted of type 2 diabetic patients. The sample were selected by specific inclusion criteria. Then they were paired into an experimental group and a control group of 34 people each. The experimental group received a health literacy program for 4 weeks and the control group received normal nursing care. The tool used was a health literacy program, health literacy questionnaire and COVID-19 prevention behaviors questionnaire. The content consistency was .67-1.00 and the confidence was .77 and .86 respectively. Data were analyzed using percentage, mean, standard deviation, paired t-test and independent t-test The results of the study found that after the experiment, the experimental group had good knowledge of the health literacy and COVID-19 prevention behaviors and had a statistically significantly higher mean score on health literacy and COVID-19 preventive behaviors (p<.05). After the experiment, the control group had insufficient health literacy and moderate COVID-19 prevention behaviors. The control group had health literacy and COVID-19 prevention behaviors were the same before and after the experiment.th
dc.language.isothth
dc.publisherมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติth
dc.subjectความรอบรู้ทางสุขภาพth
dc.subjectHealth literacyth
dc.subjectโควิด-19 ‪(โรค)‬th
dc.subjectCOVID-19 (Disease)th
dc.subjectเบาหวานชนิดไม่พึ่งอินซูลิน -- ผู้ป่วยth
dc.subjectType 2 diabetes -- Patientsth
dc.titleผลของโปรแกรมความรอบรู้ด้านสุขภาพต่อพฤติกรรมการป้องกันโรคโควิด-19 ของผู้ป่วยโรคเบาหวานชนิดที่ 2th
dc.title.alternativeThe Effects of Health Literacy Program on COVID-19 Prevention Behaviors Type 1 Diabetes Mellitus Patientsth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameพยาบาลศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineการพยาบาลเวชปฏิบัติชุมชนth
Appears in Collections:Nursing - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surasit-Jangpakdee.pdf
  Restricted Access
2.94 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.