Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/157
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ภุชงค์ เสนานุช | - |
dc.contributor.advisor | Puchong Senanuch | - |
dc.contributor.author | ธนิศา สุวรรณสินธุ์ | - |
dc.contributor.author | Tanisa Suwansin | - |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare | - |
dc.date.accessioned | 2022-04-27T08:56:08Z | - |
dc.date.available | 2022-04-27T08:56:08Z | - |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/157 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (สส.ม.) (บูรณาการนโยบายสวัดิการสังคม) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2558 | th |
dc.description.abstract | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากระบวนการรับเด็กเข้ารับการปกป้อง คุ้มครองในสถานสงเคราะห์ 2) ศึกษากระบวนการจัดสวัสดิการสำหรับเด็กในสถานสงเคราะห์ 3) ศึกษากระบวนการส่งเด็กกลับคืนครอบครัว โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ กลุ่มตัวอย่าง 25 คน ผลการศึกษาพบว่า 1. กระบวนการรับเด็กเข้ารับการปกป้อง คุ้มครองโดยทีมสหวิชาชีพในสถานสงเคราะห์: สถานสงเคราาะห์รับเด็กจำต้องได้รับการสงเคราะห์ ตามพระราชบัญญัติคุ้มครองเด็ก พุทธศักราช 2546 เข้ามาอุปการะเลี้ยงดูด้วยการจัดสวัสดิการสังคมตามมาตรฐานขั้นต่ำในการอุปการะเลี้ยงดู เพื่อเสริมสร้างพัฒนาการและฟื้นฟูชีวิตเด็ก โดยทีมสหวิชาชีพสืบหาข้อมูลเท็จจริงของเด็ก นำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์สภาพปัญหา และวางแผนพัฒนาเด็กรายบุคคล ปัญหาที่พบ คือ ทีมสหวิชาชีพยังขาดความรู้และทักษะในการปฏิบัติงาน 2. กระบวนการจัดสวัสดิการสำหรับเด็กในสถานสงเคราะห์: ทีมสหวิชาชีพจัดสวัสดิการให้เด็กในด้านปัจจัย 4 ด้านการศึกษา ด้านการรักษาพยาบาล ด้านการให้คำปรึกษา ด้านกิจกรรมนันทนาการ ด้านคุณธรรมจริยธรรม ด้านการจัดหางานให้ทำ และด้านติดตามเด็กพ้นสงเคราะห์ เด็กจึงมีพัฒนาการที่ดีทั้งทางด้านร่างกาย อารมณ์ สังคม และสติปัญญา มีความรู้ ความคิด สามารถแก้ปัญหาต่างๆ ได้ตามศักยภาพของตน 3. กระบวนการส่งเด็กกลับคืนครอบครัวและสังคม: ทีมสหวิชาชีพมีดำเนินการ ดังต่อไปนี้ 1) พิจารณาส่งเด็กกลับคืนครอบครัวและสังคมตามสาเหตุการพ้นสงเคราะห์ 2) เตรียมความพร้อมด้านร่างกาย อารมณ์ สังคมและสติปัญญาให้เด็กทุกคน 3) ส่งเด็กกลับคืนครอบครัวและสังคมตามสาเหตุการพ้นสงเคราะห์ และติดตามเด็กพ้นสงเคราะห์ 4) พัฒนากระบวนการส่งเด็ก กลับคืนครอบครัวและสังคมของทีมสหวิชาชีพ เพื่อพัฒนาเด็กให้มีคุณลักษณะตอบสนอง ความต้องการของสังคม สามารถดำเนินชีวิตอยู่ร่วมกับผู้อื่นในสังคมได้อย่างปกติสุข. | th |
dc.description.abstract | The objectives of the study were to (1) study the process of the admission of the children who were entitled for welfare services into the public institutional care (2) study the process of the social welfare services for the children at the public institutional care (3) study the process of preparing families and communities for re-integration of the children back to home and society. This research sudy took a qualitaive approach. The result of the study revealed that: 1. The process of the admission of the children who were entitle for welfare services were protected by the multidiciplinary team at the public institutional care in order to plan to help the children on what they needed. The problem that the researcher has found in the multidisciplinary team was the lack of the professional skikks. 2 The process of the social welfare services for the children at the public institutional care aimed to develop the children's intellectual, social, and emotional skills, together with their physical health. The children were provided the provision of accommodation, clothes, meals and daily necessities, counseling services, recreational services, ethical and moral training services, employment placement services, and the follow-up services. 3. The multidisciplinary team provided the social welfares services of preparing families and communities for re-integration of the children back to home and society by focusing on teaching the children to be a good people and live happily in the society. | th |
dc.language.iso | th | th |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | th |
dc.subject | สวัสดิการสังคม | th |
dc.subject | การสงเคราะห์เด็ก -- ไทย | th |
dc.subject | สถานสงเคราะห์เด็ก -- ไทย | th |
dc.subject | Social services -- Thailand | th |
dc.subject | Child welfare -- Thailand | th |
dc.subject | Children -- Institutional care -- Thailand | th |
dc.title | การศึกษารูปแบบการจัดสวัสดิการสังคมสำหรับเด็กเชิงสหวิชาชีพในสถานสงเคราะห์ของรัฐในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล | th |
dc.title.alternative | The Study of the Social Welfare Services Model for the Children at the Public Institutional Care in Bangkok Metropolitan Region. | th |
dc.type | Thesis | th |
dc.degree.name | สังคมสงเคราะห์ศาสตรมหาบัณฑิต | th |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th |
dc.degree.discipline | บูรณาการนโยบายสวัดิการสังคม | th |
Appears in Collections: | Social Work and Social Welfare - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TANISA-SUWANSIN.pdf | 2.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.