Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | ศิริพร เกื้อกูลนุรักษ์ | - |
dc.contributor.author | Siriporn Kaukulnuruk | - |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare | th |
dc.date.accessioned | 2024-01-06T03:23:28Z | - |
dc.date.available | 2024-01-06T03:23:28Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.citation | วารสารวิเทศศึกษา 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 143-168 | th |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598 | - |
dc.description | เข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/245076/167305 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาคุณภาพของบัณฑิตที่จบการศึกษาหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บังคับบัญชา/นายจ้างของบัณฑิตที่จบการศึกษาในปีการศึกษา 2561 จำนวน 48 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามคุณลักษณะของบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ ตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา (Content validity) โดยผู้เชี่ยวชาญ และการทดสอบค่าความเชื่อมั่น (Reliability Test) ได้ค่าสัมประสิทธิแอลฟาของ Cronbach เท่ากับ 0.85 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณภาพบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ โดยรวมทั้ง 6 ด้านอยู่ในระดับมาก (x = 3.95) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านคุณธรรม จริยธรรม (x = 4.18) มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ (x = 4.16) ด้านทักษะการปฏิบัติทางวิชาชีพ (x = 4.09) ด้านความรู้ (x = 4.02) ด้านทักษะการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ (x = 3.65) และด้านทักษะทางปัญญา (x = 3.61) ตามลำดับ ส่วนคุณลักษณะพิเศษของบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิต ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณลักษณะพิเศษโดยรวมอยู่ในระดับมาก (x = 4.19) โดยคุณลักษณะพิเศษที่ได้รับการประเมินอยู่ในระดับมากที่สุด คือ สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ (x = 4.46) มีความพร้อมในการทำงานได้ทันทีหลังสำเร็จการศึกษา (x = 4.42) มีจิตอาสา (x = 4.33) และมีความรับผิดชอบต่อสังคม (x = 4.21) ตามลำดับ | th |
dc.description.abstract | The purpose of this research was to explore the quality of graduates in Social work curriculum according to Thai qualifications framework for higher education. The samples were 48 supervisors/employers of graduates who attend the B.E. 2561 (2018) graduation ceremony. The instruments used were questionnaires. The content validity was evaluated by 3 experts, and the reliability was 0.85. The data obtained was then analyzed by computing frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that most of supervisors/employers are female (75.00%), middle manager/head of department (72.92%), government agency (54.17) and more than 3 – 6 months for work with the graduate (60.42%) The assessment of graduate quality under the Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: Hed) on all 6 sub-aspects were at a high level ( = 3.95). Considering scores of particular dimensions, it was found that the aspect of Morality and ethics ( = 4.18) had the highest mean score. The mean scores of other aspects were as follows: Interpersonal relationship skills and responsibility ( = 4.16), Professional skills ( = 4.09), Knowledge ( = 4.02), Mathematical analytical thinking, communication and information technology skills ( = 3.65) and Intellectual skills ( = 3.61). The average score of the special characteristics of social work graduated was at a high level ( = 4.19). The major characteristics in highest level were able to work with others ( = 4.46), ready to start working ( = 4.42), volunteer mind ( = 4.33), and have social responsibility ( = 4.21). | th |
dc.language.iso | th | th |
dc.subject | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะสังคมสงเคราะห์ศาสตร์และสวัสดิการสังคม – บัณฑิต -- การจ้างงาน | th |
dc.subject | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfare -- College students -- Employment | th |
dc.subject | สังคมสงเคราะห์ | th |
dc.subject | Social welfare | - |
dc.subject | บัณฑิต -- การจ้างงาน | - |
dc.subject | College graduates – Employment | - |
dc.subject | การสำรวจทัศนคติของนายจ้าง | - |
dc.subject | Employer attitude surveys | - |
dc.subject | การมีงานทำ | - |
dc.title | คุณภาพบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ | th |
dc.title.alternative | The Quality of Graduates in Social Work Curriculum according to Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: HEd) | th |
dc.type | Article | th |
Appears in Collections: | Social Work and Social Welfare - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Graduates-in-Social-Work.pdf | 89.51 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.