Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorศิริพร เกื้อกูลนุรักษ์-
dc.contributor.authorSiriporn Kaukulnuruk-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfareth
dc.date.accessioned2024-01-06T03:23:28Z-
dc.date.available2024-01-06T03:23:28Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationวารสารวิเทศศึกษา 10,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2562) : 143-168th
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1598-
dc.descriptionเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so03.tci-thaijo.org/index.php/jis/article/view/245076/167305-
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาคุณภาพของบัณฑิตที่จบการศึกษาหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ กลุ่มตัวอย่างคือ ผู้บังคับบัญชา/นายจ้างของบัณฑิตที่จบการศึกษาในปีการศึกษา 2561 จำนวน 48 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามคุณลักษณะของบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ ตรวจสอบความตรงตามเนื้อหา (Content validity) โดยผู้เชี่ยวชาญ และการทดสอบค่าความเชื่อมั่น (Reliability Test) ได้ค่าสัมประสิทธิแอลฟาของ Cronbach เท่ากับ 0.85 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณภาพบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ โดยรวมทั้ง 6 ด้านอยู่ในระดับมาก (x = 3.95) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่า ด้านคุณธรรม จริยธรรม (x = 4.18) มีค่าเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ ด้านทักษะความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ (x = 4.16) ด้านทักษะการปฏิบัติทางวิชาชีพ (x = 4.09) ด้านความรู้ (x = 4.02) ด้านทักษะการวิเคราะห์เชิงตัวเลข การสื่อสารและการใช้เทคโนโลยีสารสนเทศ (x = 3.65) และด้านทักษะทางปัญญา (x = 3.61) ตามลำดับ ส่วนคุณลักษณะพิเศษของบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิต ผู้ใช้บัณฑิตประเมินคุณลักษณะพิเศษโดยรวมอยู่ในระดับมาก (x = 4.19) โดยคุณลักษณะพิเศษที่ได้รับการประเมินอยู่ในระดับมากที่สุด คือ สามารถทำงานร่วมกับผู้อื่นได้ (x = 4.46) มีความพร้อมในการทำงานได้ทันทีหลังสำเร็จการศึกษา (x = 4.42) มีจิตอาสา (x = 4.33) และมีความรับผิดชอบต่อสังคม (x = 4.21) ตามลำดับth
dc.description.abstractThe purpose of this research was to explore the quality of graduates in Social work curriculum according to Thai qualifications framework for higher education. The samples were 48 supervisors/employers of graduates who attend the B.E. 2561 (2018) graduation ceremony. The instruments used were questionnaires. The content validity was evaluated by 3 experts, and the reliability was 0.85. The data obtained was then analyzed by computing frequency, percentage, mean and standard deviation. The results showed that most of supervisors/employers are female (75.00%), middle manager/head of department (72.92%), government agency (54.17) and more than 3 – 6 months for work with the graduate (60.42%) The assessment of graduate quality under the Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: Hed) on all 6 sub-aspects were at a high level ( = 3.95). Considering scores of particular dimensions, it was found that the aspect of Morality and ethics ( = 4.18) had the highest mean score. The mean scores of other aspects were as follows: Interpersonal relationship skills and responsibility ( = 4.16), Professional skills ( = 4.09), Knowledge ( = 4.02), Mathematical analytical thinking, communication and information technology skills ( = 3.65) and Intellectual skills ( = 3.61). The average score of the special characteristics of social work graduated was at a high level ( = 4.19). The major characteristics in highest level were able to work with others ( = 4.46), ready to start working ( = 4.42), volunteer mind ( = 4.33), and have social responsibility ( = 4.21).th
dc.language.isothth
dc.subjectมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะสังคมสงเคราะห์ศาสตร์และสวัสดิการสังคม -- บัณฑิตth
dc.subjectHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Social Work and Social Welfareth
dc.subjectกำลังคนระดับอุดมศึกษาth
dc.titleคุณภาพบัณฑิตหลักสูตรสังคมสงเคราะห์ศาสตรบัณฑิตตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติth
dc.title.alternativeThe Quality of Graduates in Social Work Curriculum according to Thai Qualifications Framework for Higher Education (TQF: HEd)th
dc.typeArticleth
Appears in Collections:Social Work and Social Welfare - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Graduates-in-Social-Work.pdf89.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.