Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1835
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorชวิศา รัตนกมลกานต์-
dc.contributor.authorปิยรัตน์ สมันตรัฐ-
dc.contributor.authorอรอนงค์ ชาวส้าน-
dc.contributor.authorสุวารี โพธิ์ศรี-
dc.contributor.authorอรอนงค์ บัวลา-
dc.contributor.authorกนกพร นทีธนสมบัติ-
dc.contributor.authorอารีย์ มั่งเกียรติสกุล-
dc.contributor.authorบัวแก้ว ใจดีเจริญ-
dc.contributor.authorสุดารัตน์ สิมแสน-
dc.contributor.authorฉวีวรรณ ตั้งอมตะกุล-
dc.contributor.authorชิดชนก สิทธารถศักดิ์-
dc.contributor.authorอิสรีย์ เหลืองวิลัย-
dc.contributor.authorChawisa Rattanakamonkarn-
dc.contributor.authorPiyarat Samantarath-
dc.contributor.authorOnanong Chawsarn-
dc.contributor.authorSuwaree Posri-
dc.contributor.authorOnanoung Buala-
dc.contributor.authorKanokporn Nateetanasombat-
dc.contributor.authorAree Mungkietisakul-
dc.contributor.authorBuakaew Chidecharoen-
dc.contributor.authorSudarat Simsen-
dc.contributor.authorChaveewan Tangamatakul-
dc.contributor.authorChidchanok Sittaratasak-
dc.contributor.authorItsaree Luengwilai-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingth
dc.date.accessioned2024-03-08T06:32:36Z-
dc.date.available2024-03-08T06:32:36Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationมฉก. วิชาการ 27, 1 (มกราคม-มิถุนายน 2566) : 135-146th
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1835-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://he01.tci-thaijo.org/index.php/HCUJOURNAL/article/view/250694/177675th
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยกึ่งทดลอง (Quasi–experimental research) แบบกลุ่มเดียววัดซ้ำ (One group pretest-posttest design) เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนของเด็กวัยเรียนต่อความรู้และทักษะในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้น กลุ่มตัวอย่างได้แก่ อสม.น้อย ซึ่งได้รับคัดเลือกจากครู เป็นเด็กนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4-6 โรงเรียนวัดบางโฉลงนอกและโรงเรียนสุเหร่าบางกะสี จังหวัดสมุทรปราการ จำนวน 30 คน รวบรวมข้อมูลระหว่างเดือนกันยายน - ตุลาคม พ.ศ. 2562 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย โปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้น แบบประเมินความรู้และแบบประเมินทักษะของเด็กวัยเรียนในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้นที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น ผ่านการตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาโดยผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่าน ค่าความเชื่อมั่นของแบบประเมินความรู้ โดยใช้ค่าความเที่ยงด้วยวิธีคูเดอร์ริชาร์ดสัน เท่ากับ .78 และแบบประเมินทักษะโดยใช้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาครอนบาค เท่ากับ .76 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติ Paired t-test ผลการศึกษาพบว่า ภายหลังได้รับโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้น กลุ่มตัวอย่างมีคะแนนความรู้และทักษะในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้นสูงกว่าก่อนได้รับโปรแกรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (t= 12.07, p<.05 และ t= 10.95, p<.05 ตามลำดับ) ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า โปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้น ทำให้เด็กวัยเรียนมีความรู้และทักษะในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้นเพิ่มมากขึ้นth
dc.description.abstractThis quasi-experimental study with one-group pretest-posttest design was aimed to examine the effects of the program promoting self-efficacy for school age children on knowledge and skills related to first aid and basic life support. The samples were 30 Youth Village Health Volunteers chosen by the teachers from students in grade four through grade six at Watbangchalongnok school and Suraobangkasee school, Samutprakarn province. The data were collected during September to October 2019. The research instruments consisted of the program promoting self-efficacy in first aid and basic life support, the knowledge and skills related to first aid and basic life support assessment forms, developed by the researchers and were approved for content validity by three experts. The reliability of the knowledge assessment form using Kuder-Richardson Method was .78 and the skill assessment form using Cronbach’s alpha coefficient was .76. Data were analyzed using Paired t-test. The finding demonstrated after enrolled the program promoting self-efficacy for school age children, participants' scores on knowledge and skills related to first aid and basic life support were significantly higher, compared to before enrolling program (t= 12.07, p<.05 and t= 10.95, p<.05 respectively). The results of this study suggest that the program promoting self-efficacy for school age children enhance children's knowledge and skills related to first aid and basic life support.th
dc.language.isothth
dc.subjectนักเรียนประถมศึกษาth
dc.subjectElementary Schoolsth
dc.subjectความสามารถในตนเองth
dc.subjectSelf-efficacyth
dc.subjectปฐมพยาบาลth
dc.subjectFirst aidth
dc.titleผลของโปรแกรมส่งเสริมสมรรถนะแห่งตนของเด็กวัยเรียนต่อความรู้และทักษะในการปฐมพยาบาลและการช่วยชีวิตเบื้องต้นth
dc.title.alternativeThe Effects of the Program Promoting Self-Efficacy for School Age Children on Knowledge and Skills related to First Aid and Basic Life Supportth
dc.typeArticleth
Appears in Collections:Nursing - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
First-Aids.pdf90.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.