Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1871
Title: การศึกษาระดับความรู้ความเข้าใจและปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนรู้วัฒนธรรมไทยของนักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีนมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: A Study of Cognition and Factors Affecting Learning Thai Culture of Chinese Exchange Students in Huachiew Chalermprakiet University
Authors: วิไล ธรรมวาจา
Wilai Thamvaja
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
Keywords: วัฒนธรรมไทย -- การศึกษาและการสอน
Thai culture -- Study and teaching
นักศึกษาจีน -- ไทย
Chinese students -- Thailand
การสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม
Intercultural communication
Issue Date: 2021
Citation: วารสารศิลปศาสตร์ปริทัศน์ 16, 2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2564) : 1-17
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับวัฒนธรรมไทยของนักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน 2) ศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนรู้วัฒนธรรมไทยของนักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน และ 3) ศึกษาแนวทางพัฒนาการจัดการเรียนการสอนวัฒนธรรมไทยให้แก่นักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน ใช้วิธีวิจัยแบบผสมผสาน โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเจาะจง ได้แก่ นักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน จำนวน 45 คน และอาจารย์ประจำสาขาวิชาภาษาและวัฒนธรรมไทย จำนวน 5 คน เครื่องมือวิจัยคือแบบทดสอบแบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์โดยใช้ค่าสถิติ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ความถี่ค่าร้อยละ และค่า t-test แบบ Dependent Sample นำมาแปลผลข้อมูลผลการศึกษา พบว่า 1)ระดับความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับวัฒนธรรมไทยของนักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน มีค่าเฉลี่ยร้อยละ 73.73 อยู่ในเกณฑ์ระดับดี โดยมีคะแนนหลังการเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.012) ปัจจัยสนับสนุนที่ส่งผลต่อความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับวัฒนธรรมไทยของนักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน เรียงลำดับจากมากไปน้อย ได้แก่ ปัจจัยด้านผู้สอน ปัจจัยด้านการจัดการเรียนการสอน ปัจจัยด้านผู้เรียน และปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมและ 3)แนวทางการพัฒนาจัดการเรียนการสอนวัฒนธรรมไทยให้แก่นักศึกษาแลกเปลี่ยนชาวจีน พบว่า ผู้เรียนควรพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาไทย ผู้สอนควรพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาที่สองและสาม ปรับเนื้อหาให้เหมาะสมกับระดับความสามารถของผู้เรียน สร้างบรรยากาศที่เอื้อต่อการเรียนรู้วัฒนธรรมไทยและใช้สิ่งแวดล้อมรอบตัวเป็นฐานในการการเรียนรู้วัฒนธรรมไทย
This research aims to: 1) study the level of Thai culture knowledge for Chinese exchange students, 2) study factors affecting Thai culture learning of Chinese exchange students, and 3) study guidelines for development of teaching management of Thai Culture for Chinese exchange students using a mixed method. The sample consisted of 45 Chinese exchange students and 5 teachers in Thai language and culture class. The research tools used were test, questionnaire, and an interview. The statistics used were the mean, standard deviation, frequency value, percentage and the dependent t-test. The results of this study revealed that:1) The knowledge’s level about Thai culture of Chinese exchange students were in average of 73.73 percent, good level, had a statistically higher scores than before learning with 0.01 level of significance. 2) Supporting factors affecting Thai culture learning of Chinese exchange students can be rank from the highest to the lowest level as follows: teacher factor, teaching management factor, learner factor, and environmental factor.3) The guidelines for the development of teaching management of Thai culture for Chinese exchange students show that learners should develop Thai communication skills. In addition, teachers should develop second and third language communication skills, revise content to match the skill level of the learners, and create an atmosphere conducive to learning Thai Culture and use surrounding environment as a base for learning Thai culture.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so04.tci-thaijo.org/index.php/larhcu/article/view/251303/172941
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1871
ISSN: 1905-2863 (Print)
2730-2296 (Online)
Appears in Collections:Liberal Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Thai-Culture.pdf78.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.