Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2121
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | วนิดา ดุรงค์ฤทธิชัย | - |
dc.contributor.author | เจตจรรยา บุญญกูล | - |
dc.contributor.author | จุฬาวรรณ จิตดอน | - |
dc.contributor.author | เสาวรี เอี่ยมละออ | - |
dc.contributor.author | เอมวดี เกียรติศิริ | - |
dc.contributor.author | ศุภรัสมิ์ วิเชียรตนนท์ | - |
dc.contributor.author | Vanida Durongrittichai | - |
dc.contributor.author | Jatjunya Bunyakul | - |
dc.contributor.author | Jurawan Jitdorn | - |
dc.contributor.author | Saowaree Aeamlaor | - |
dc.contributor.author | Aimwadee Kietsiri | - |
dc.contributor.author | Supparat Wichiantanont | - |
dc.contributor.other | Nakhon Pathom Rajabhat University. Faculty of Nursing | th |
dc.contributor.other | Thaksin University. Faculty of Nursing | th |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing | th |
dc.contributor.other | Nakhon Pathom Rajabhat University. Faculty of Nursing | th |
dc.contributor.other | Nakhon Pathom Rajabhat University. Faculty of Nursing | th |
dc.contributor.other | Nakhon Pathom Rajabhat University. Faculty of Nursing | th |
dc.date.accessioned | 2024-05-04T03:14:48Z | - |
dc.date.available | 2024-05-04T03:14:48Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.citation | วารสารวิทยาลัยพยาบาลพระปกเกล้าจันทบุรี 29,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2561) : 164-173 | th |
dc.identifier.issn | 2985-0150 (Online) | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2121 | - |
dc.description | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://he01.tci-thaijo.org/index.php/pnc/article/view/162163/116965 | th |
dc.description.abstract | การพยาบาลพื้นฐานเป็นกิจกรรมที่ใช้กระบวนการพยาบาล ซึ่งต้องอาศัยสมรรถนะทางคลินิกที่เกิดจากความรู้ ทักษะ ความสามารถ และดุลพินิจ ทักษะที่จำเป็นต่อการพัฒนาสมรรถนะทางคลินิกในการพยาบาลพื้นฐานประกอบด้วยการจัดการ การทำงานแบบประสานร่วมมือ การสร้างนวัตกรรม การสื่อสาร การพิทักษ์สิทธิ การคิดอย่างเป็นระบบ การสอนทางสุขภาพ การสร้างการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นหลัก การสร้างเสริมสุขภาพ และภาวะผู้นำโดยการจัดการประกอบด้วยการวางแผน การจัดลำดับกิจกรรม การจัดทีมทำงาน การอำนวยการ การควบคุมงานและการรายงาน การทำงานแบบประสานร่วมมือ คือ สร้างทีมรับผิดชอบหน้าที่ ชี้ประโยชน์ และหาวิธีทำงานร่วมกันสร้างนวัตกรรมด้วยการสร้างสรรค์บริการใหม่ ทดลองใช้ ปรับปรุง และใช้จริง การสื่อสารประกอบด้วยการคัดเลือกสิ่งที่ต้องการถ่ายทอด ตั้งใจฟัง สังเกตการเปลี่ยนแปลง และทวนความ พิทักษ์สิทธิโดยยอมรับในคุณค่าความเป็นมนุษย์และปกป้อง คิดอย่างเป็นระบบด้วยการวิเคราะห์ประเด็นจริยธรรม มองผู้ใช้บริการเป็นศูนย์กลาง ทำงานเป็นทีม และใช้หลักฐานเชิงประจักษ์ สอนทางสุขภาพตามขั้นตอน คือ ประเมินก่อนการสอน วางแผนการสอนสอน และประเมินผลการสอน สร้างการเรียนรู้โดยใช้ปัญหาเป็นหลัก ตั้งแต่การวิเคราะห์ปัญหา ระบุวิธีแก้ปัญหาปฏิบัติตามแนวทางแก้ปัญหา และประเมินผลวิธีที่เลือก สร้างเสริมสุขภาพด้วยการให้ข้อมูลจำเป็น เสริมพลังอำนาจ และประสานประโยชน์ แสดงภาวะผู้นำด้วยการใช้กระบวนการพยาบาลอย่างชำนาญ ใช้ทักษะการคิด ตัดสินใจอย่างมีหลักการ และใช้ทักษะการพูด การเขียน และการอธิบาย การทบทวนสมรรถนะเหล่านี้เป็นระยะจะส่งเสริมให้พยาบาลปฏิบัติการพยาบาลพื้นฐานได้อย่างมีคุณภาพและสร้างความปลอดภัยให้แก่ผู้ใช้บริการ | th |
dc.description.abstract | Fundamental nursing practice requires a nursing process in every activity. This is based on the clinical performance derived from knowledge, skills, capacity, and judgment. The skills needed to develop clinical competency in fundamental nursing practice are composed of management, coordination, innovation, communication, advocacy, systematic thinking, health teaching, problem-based learning, health promotion, and leadership. Apart, management consists of planning, event ranking, team organization, facilitating, job control, and reporting. Work collaboration is responsible for team building, pointing out benefits, and finding ways to collaborate together. Innovation in particular can be enhanced by refining, improved experiments, and practical new services. In communication, it consisted of selecting massages to convey, deep listening, observing changes, and message repetition along with the protection of patients’ rights, within acceptable values and patient safety, think systematically, teamwork, and use of empirical evidence. Health education is done on a step-by-step approach from pre-assessment, planning, teaching, and evaluation, respectively. Problem-based learning begins with problem analysis, followed by solution identification, and evaluation selected nursing methods. In the promotion of patients’ health, essential information was provided, empowerment, and proper coordination as the benefit. Leadership development is undertaken by utilizing proficient nursing process, thinking and communication, speaking, writing, and explanation skills. Periodic review of these competencies can help in the promotion of quality basic nursing practice and ensure the safety of clients. | th |
dc.language.iso | th | th |
dc.subject | การพยาบาล | th |
dc.subject | Nursing | th |
dc.subject | สมรรถนะ | th |
dc.subject | Performance | th |
dc.title | สมรรถนะทางคลินิกเพื่อพัฒนาการปฏิบัติการพยาบาลพื้นฐานอย่างมีประสิทธิภาพ | th |
dc.title.alternative | Clinical Competency to Effectively Enhance Fundamental Nursing Practice | th |
dc.type | Article | th |
Appears in Collections: | Nursing - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Performance.pdf | 92.66 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.