Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2137
Title: วิจัยประเมินหลักสูตรบริหารธุรกิจบัณฑิต สาขาวิชาการตลาด (หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2556) คณะบริหารธุรกิจ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Other Titles: The Evaluation Research of Bachelor Degree in Business Administration Marketing Program (Revised 2013) Business Administration Faculty Huachiew Chalermprakiet University
Authors: สุเมษ เลิศจริยพร
Sumet Lurdjariyaporn
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: การประเมินหลักสูตร
Curriculum evaluation
การตลาด -- หลักสูตร
Marketing -- Curricula
การตลาด -- การศึกษาและการสอน
Marketing -- Study and teaching
Issue Date: 2019
Citation: วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 11,1 (มกราคม-มิถุนายน 2562) : 127-145
Abstract: การวิจัยประเมินหลักสูตรเป็นกระบวนการรวบรวมสารสนเทศที่เกี่ยวข้องกับหลักสูตร หรือตรวจสอบคุณภาพของหลักสูตร เพื่อนำมาพิจารณา ตัดสินใจ ปรับปรุง แก้ไข หรือพัฒนาหลักสูตรให้มีคุณภาพ ซึ่งหลักสูตรบริหารธุรกิจบัณฑิตสาขาวิชาการตลาด มีปรับปรุงหลักสูตรใหม่ครั้งล่าสุดในปี 2556 เป็นการจัดการเรียนการสอน 4 ปี คณะผู้วิจัยจึงทำการประเมินหลักสูตรปี 2556 เพื่อนำข้อมูลและสารสนเทศที่ผ่านการวิเคราะห์และประมวลผลทั้งหมดไปใช้ในการปรับปรุงและพัฒนาหลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2561 ใช้กับนักศึกษาปีการศึกษา 2561 จากการทำวิจัยสามารถสรุปผลการเก็บข้อมูล ด้านสถานภาพส่วนบุคคล โดยประชากรกลุ่มเป้าหมาย 5 กลุ่ม เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสำมะโนประชากร (Census Technique) ประกอบด้วย นักศึกษาชั้นปีที่ 1 ถึงปีที่ 4 ในปีการศึกษา 2559 จำนวน 94 คน บัณฑิตที่สำเร็จในปีการศึกษา 2559 จำนวน 23 คน ผู้บังคับบัญชา/ผู้ใช้บัณฑิต 14 คน อาจารย์ผู้สอน 7 คน และผู้ปกครอง 22 คน นักศึกษาในหลักสูตรมีผลการเรียนสะสมเฉลี่ย 2.00-2.49 ร้อยละ 50 เกรดเฉลี่ย 2.50-2.99 ร้อยละ 38.9 เกรดเฉลี่ย 3.00-3.49 และ 3.50-3.99 ร้อยละ 5.6 และข้อมูลที่เป็นผลสำคัญตามองค์ประกอบการประเมินทั้ง 4 ด้านด้วยกันคือ 1. ปัจจัยด้านบริบท ประกอบด้วย 2 ปัจจัย คือ 2.1. ปัจจัยด้านวัตถุประสงค์ของหลักสูตร และวัตถุประสงค์ของหลักสูตรทำให้นักศึกษามีความรู้ ความเข้าใจในวิชาชีพทางการตลาดทั้งด้านทฤษฎี และรอบรู้ในศาสตร์ที่เกี่ยวข้อง ในสถานการณ์และสภาพแวดล้อมที่เปลี่ยนแปลงมากที่สุด ในขณะที่ทำให้นักศึกษาเป็นไปตามวัตถุประสงค์อื่นๆในระดับมาก แต่หลักสูตรทำให้นักศึกษามีความสามารถสื่อสารด้วยภาษาต่างประเทศและมีความสามารถใช้เทคโนโลยีที่ทันสมัยอยู่ในระดับปานกลาง มีความสอดคล้องกับการนำไปใช้ในการฝึกปฏิบัติงานจริง การจัดเนื้อหาเป็นไปตามลำดับความสำคัญขององค์ความรู้ ก่อนหลัง และส่งเสริมให้นักศึกษามีประสบการณ์วิชาชีพด้านการตลาด มีความเหมาะสมระดับปานกลาง 2.2. โครงสร้างและเนื้อหาหลักสูตร ส่วนจำนวนหน่วยกิตรวมตลอดหลักสูตรที่กำหนดให้ศึกษา ไม่น้อยกว่า 135 หน่วยกิต หมวดวิชาศึกษาทั่วไป 30 หน่วยกิต หมวดวิชาแกน 48 หน่วยกิต หมวดวิชาเอกบังคับ 36 หน่วยกิต หมวดวิชาเอกเลือกสำหรับกลุ่มสหกิจศึกษา 9 หน่วยกิต และหมวดวิชาเอกเลือกสำหรับกลุ่มฝึกงาน 12 หน่วยกิต มีความเหมาะสมมาก รายวิชาที่ไม่ควรมีในหลักสูตร 2 รายวิชาคือ GE 1113 จีนศึกษา และIB 1013 ธุรกิจอาเซียน-จีน โดยที่วิชาแกนที่ควรปรับปรุงวิธีการสอน คือ วิชา EC 1013 เศรษฐศาสตร์มหภาค วิชา FN 1603 การเงินธุรกิจ วิชา BA 4113 การภาษีอากร ส่วนวิชาในหมวดวิชาชีพที่ควรปรับปรุง คือ วิชา MK 3613 การจัดซื้อและจัดหา วิชา MK 4693 การตลาดบริการไมตรีจิต วิชา MK 3553 การสื่อสารทางการตลาดแบบบูรณาการ วิชา MK 3603 การจัดการการขายและเทคนิคการขาย และวิชา MK 3643 การฝึกงานทางด้านการตลาด 2. ด้านปัจจัยเบื้องต้นสามารถสรุปผลสำคัญคือด้านผู้เรียนผลการศึกษาข้อมูลแสดงให้เห็นว่า นักศึกษาสำเร็จการศึกษาจากโรงเรียนราชดำริและโรงเรียนนวมินทราชินูทิศ สวนกุหลาบวิทยาลัยสมุทรปราการมากที่สุด อันดับต่อมาคือโรงเรียนสมุทรปราการและโรงเรียนสิริรัตนาธร สาเหตุอันดับหนึ่งที่นักศึกษาเลือกเรียนสาขาการตลาดเนื่องจากชอบเรียนสาขาวิชานี้ ต่อมาคือความสะดวกเนื่องจากมหาวิยาลัยอยู่ใกล้บ้าน อันดับ 3 คือเพราะผู้ปกครองต้องการให้เรียน และผลปัจจัยสนับสนุนการเรียนการสอน ปัจจัยด้านสื่อการสอนที่ควรปรับปรุงประกอบด้วย จำนวนคอมพิวเตอร์ในห้องปฏิบัติการคอมพิวเตอร์ ส่วนการเข้าถึงแหล่งข้อมูล ความรวดเร็วของเครื่องมือการสืบค้นผ่านเครือข่ายแหล่งการเรียนรู้ ระบบ WI-FI สื่อการสอนที่ใช้ในแต่ละวิชามีความทันสมัยและสอดคล้องกับเนื้อหาวิชาการตลาด การมีตำราและเอกสารภาษาต่างประเทศเฉพาะสาขาวิชาการตลาดในห้องสมุด ล้วนมีความพึงพอใจระดับปานกลาง 3. ด้านกระบวนการ ให้ผลสรุปที่เป็นจุดเด่นของหลักสูตรคือ ช่องทางที่สะดวกเพื่อขอคำปรึกษา มีการกำหนดช่วงเวลาในการเข้าพบที่เหมาะสม มีจิตวิทยาและเอาใจใส่ทางด้านการให้คำปรึกษาที่ช่วยแก้ปัญหาด้านต่างๆให้นักศึกษาได้ และกระบวนการบริหารจัดการหลักสูตรมีประสิทธิภาพในระดับมากถึงมากที่สุด ในขณะที่กิจกรรมพัฒนานักศึกษาด้านกีฬาและการส่งเสริมสุขภาพมีความเหมาะสมในระดับที่น้อย 4. การประเมินผลผลิต ด้านคุณภาพบัณฑิต ซึ่งลักษณะงานที่บัณฑิตเข้าทำงานมากที่สุดเป็นงานด้านการขายปลีกรองลงมาคืองานด้านการขายส่ง งานด้านการส่งเสริมการขาย งานด้านการจัดซื้อ และงานด้านข้อมูลลูกค้าความสามารถและคุณลักษณะที่ผู้บังคับบัญชาคาดหวังจากบัณฑิตมากที่สุด ประกอบด้วย ความสามารถติดต่อสื่อสารกับบุคคลภายนอกความสามารถเข้าใจและใช้ศัพท์เทคนิคทางด้านการตลาดในการสื่อสาร และการสื่อสารโดยใช้ภาษาอังกฤษได้อย่างเหมาะสมรวมถึงมีความรู้ในการปฏิบัติงานทางการตลาดได้จริง ในขณะที่ความสามารถของบัณฑิตที่ต่ำกว่าที่ผู้บังคับบัญชาคาดหวังคือ ความสามารถเข้าใจและใช้ศัพท์เทคนิคทางด้านการตลาดในการสื่อสารและการสื่อสารโดยใช้ภาษาอังกฤษ
The research of evaluation of bachelor Degree Program is the process to collect all important data from all major participants involving running and managing program in purpose of verification, improvement and lead to major curriculum and program revision. With reference to Huachiew Chalermprakiet University’s Bachelor Degree in Marketing Program (Revised 2013), the Marketing Program (Revised 2013) is 4-year program and presently in turn of ma-jor revision for students admission in education year 2018. To design the revised 2018 program effectively, the research proceed Census Technique by collecting data and the result of the personal data consequently was concluded from population of 5-major group which consists of 94 samples from 1th-4th year students, 23 samples of graduates in education year 2016, 14 samples from employers/coworkers of graduates, 7 samples of marketing instructors and 22 samples of graduates’ parents. Summary of the accumulative grade of the 1th-4th year students were as; 50 percent of the total students gained between 2.00-2.49, 38.9 percent of the total students in the range between 2.50-2.99 and 5.6 percent of the total students gained between 3.00-3.49 and 3.50-3.99 respectively. The information from the research came out through 4 aspects as following details; 1. Context aspect consists of two topics; 2.1 topic of objective of Marketing Program The success of the objective of the program arrives from the program fulfills the students with knowledge comprehension both marketing and other concerned theories adapted in changing situation and environment at the top rank, nonetheless, the students still had weakness in English communication, capability of new technology devices. Implementing knowledge to the real working operation, and assisted students gained marketing career experiences. 2.2. structure and contents of Marketing program The information suggests the opinion pertaining structure and contents of Marketing program were optimum for total studying credits not less than135 credits identified as 30 credits for general education course, 48 credits for business core course, 36 credits of major requirements, 9 major elective credits for Co-Operative Education course and 12 major elective for field work practice course. The outcomes of the research suggested that subject of GE 1113 Chinese Studies and IB 1013 ASEAN-Chinese Business should be removed from the program, meanwhile, EC 1003 Macroeconomics, FN 1603 Business Finance and BA4113 Taxation in business core course and MK 3613 Purchasing and Procurement, MK4693 Hospitality and Service Marketing, MK 3553 Integrated Marketing Communication, MK 3603 Sales Management and Sales Technique and MK3643 Field Work Pratices should have instruction modification.2. Input aspect This aspect includes two significant aspects; students and infrastructures. Regarding student aspect, the information expresses the top rank schools which the 1th- 4th year students finished from comprising with Ratchadumri school and Nawamintrachinuthid Suankularpwittayalai Samutprakarn school, the second rank came from Samutprakarn school and Sirirattanathorn school. The reasons of studying the Marketing Program (Revised 2013) from the most choice was interest in Marketing Program, next choice was convenience of traveling and University close to accommodation and 3rd reason came from parents’suggestion. According to the second aspect, studying infrastructure, the research recommended improvements by increasing number of computer set in computer laboratory, enhancing speed of WI-FI, modernizing marketing textbook in library consistent with the marketing subjects both Thai and English version. 3. Process aspect The research forms the results of the positive performance aspects of the Marketing program were convenience for student getting effective consulting and advice from adviser, having efficient marketing course management process, nevertheless, too little healthy and sport activities for students.4. Product aspect The research suggests that graduates were employed in marketing field consists of Retailing, Wholesaling, Sales promotion, Purchasing, and Customer information career. Noticeably, the employers expected capabilities from the graduates comprising with Communication with influential persons with marketing technical term efficiently, ability of English communication and knowledge adaptation to real marketing operation.
Description: สามารถเข้าถึงบทความเฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/198285/138069
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2137
ISSN: 1905-713X (Print)
2651-2351 (Online)
Appears in Collections:Business Administration - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marketing-Curricula.pdf82.64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.