Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2302
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorพรศิริ พันธสี-
dc.contributor.authorเจตจรรยา บุญญกูล-
dc.contributor.authorPornsiri Punthasee-
dc.contributor.authorJatjunya Bunyakul-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursingen
dc.date.accessioned2024-05-22T08:03:57Z-
dc.date.available2024-05-22T08:03:57Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationวารสารพยาบาลสภากาชาดไทย 10,1 (มกราคม-มิถุนายน 2560) : 81-94en
dc.identifier.issn1906-7925 (Print)-
dc.identifier.issn3027-6489 (Online)-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2302-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://he02.tci-thaijo.org/index.php/trcnj/article/view/96894/75673en
dc.description.abstractการวิจัยเชิงพรรณนานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัจจัยที่มีผลและปัจจัยทํานายพฤติกรรมเชิงจริยธรรมและการปฏิบัติตามกฎหมายในการปฏิบัติการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ กลุ่มตัวอย่างเลือกแบบเฉพาะเจาะจงคือ นักศึกษาพยาบาลที่ผ่านการเรียนรายวิชาจริยธรรมทางการพยาบาลและกฎหมาย รวมทั้งผ่านการฝึกปฏิบัติการพยาบาลทางคลินิกอย่างน้อย 1 รายวิชา รวมกลุ่มตัวอย่างทั้งหมด 422 คน เครื่องมือวิจัยใช้แบบสอบถามพฤติกรรมเชิงจริยธรรมและการปฏิบัติตามกฎหมายที่เกี่ยวข้องในการปฏิบัติการพยาบาล และแบบสอบถามเกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนจริยธรรมทางการพยาบาลและกฎหมาย วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติเชิงพรรณา Pearson correlation coefficient และ Stepwise multiple regression ผลการวิจัยพบว่า การจัดการเรียนการสอนจริยธรรมทางการพยาบาลและกฎหมายมีความสัมพันธ์ทางบวกกับพฤติกรรมเชิงจริยธรรมและการปฏิบัติตามกฎหมายในการปฏิบัติการพยาบาลอย่างมีนัยสําาคัญทางสถิติ (r=0.569 p<0.001) รวมทั้งปัจจัยการเรียนการสอนสามารถทํานายพฤติกรรมเชิงจริยธรรมและการปฏิบัติตามกฎหมายในการปฏิบัติการพยาบาลได้ร้อยละ 32.20 (R2 = 0.322 p<0.001) ผลการศึกษานี้เป็นแนวทางในการจัดการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาพฤติกรรมเชิงจริยธรรมของนักศึกษาให้อยู่ในระดับที่สูงขึ้น เพื่อเตรียมความพร้อมให้เป็นพยาบาลวิชาชีพที่ปฏิบัติงานโดยยึดหลักคุณธรรมจริยธรรมเมื่อสําเร็จการศึกษาในอนาคตen
dc.description.abstractThis descriptive research aimed to study the factors affecting ethical and legal behaviors in the clinical nursing practice of nursing students at the Faculty of Nursing, Huachiew Chalermprakiet University. The purposive sample comprised 422 nursing students who passed the ethical and legal subject with at least 1 practicum in nursing. The research tools comprised questionnaires including ethical and legal behavior and teaching method. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression. The results revealed that the teaching method had a significantly positive correlation regarding ethical and legal behaviors of the nursing students (r=0.569 p<0.001). The teaching method factor displayed a predictive value of 32.20 % for the ethical and legal behaviors of the nursing students (R2 = 0.322 p<0.001). The results of this study can provide a guideline for teaching and developing a high level of ethical and legal behaviors of the nursing students, in order to prepare them to be efficiently professional nurses in the futureen
dc.language.isothen
dc.subjectจรรยาบรรณพยาบาลen
dc.subjectNursing ethicsen
dc.subjectนักศึกษาพยาบาลen
dc.subjectNursing studentsen
dc.subjectการพัฒนาจริยธรรมen
dc.subjectMoral developmenten
dc.titleปัจจัยที่มีผลต่อพฤติกรรมเชิงจริยธรรมและการปฏิบัติตามกฎหมายในการปฏิบัติการพยาบาลของนักศึกษาพยาบาล คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติen
dc.title.alternativeFactors Affecting Ethical and Legal Behaviors in the Clinical Nursing Practice of Nursing Students, Faculty of Nursing, Huachiew Chalermprakiet Universityen
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Nursing - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ethical-and-Legal-Behaviors.pdf99.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.