Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2529
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | นิตย์ธิดา ภัทรธีรกุล | - |
dc.contributor.author | กนกรัตน์ ธรรมโคตร | - |
dc.contributor.author | ศันสนีย์ ศรีบุรุษ | - |
dc.contributor.author | กิตฐิตพงศ์ ขาวงาม | - |
dc.contributor.author | Nittida Pattarateerakun | - |
dc.contributor.author | Kanokrat Thammakote | - |
dc.contributor.author | Sansanee Sriburut | - |
dc.contributor.author | Kittitphong Khawngarm | - |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Pharmaceutical Sciences | en |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Pharmaceutical Sciences. Student of Bachelor of Pharmaceutical Sciences | en |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Pharmaceutical Sciences. Student of Bachelor of Pharmaceutical Sciences | en |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Pharmaceutical Sciences. Student of Bachelor of Pharmaceutical Sciences | en |
dc.date.accessioned | 2024-07-28T08:09:32Z | - |
dc.date.available | 2024-07-28T08:09:32Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2529 | - |
dc.description | roceedings of the 8th National and International Conference on "Research to Serve Society", 25 June 2021 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. p. 1268-1274. | en |
dc.description.abstract | การใช้ยาอย่างไม่สมเหตุผล ส่งผลให้เกิดปัญหาด้านยาหลายประการ การเสริมสร้างความรอบรู้ด้านสุขภาพ เรื่องการใช้ยาสมเหตุผล จะช่วยให้เกิดทักษะในการดูแลและมีพฤติกรรมการใช้ยาที่ถูกต้อง การวิจัยเชิงสำรวจนี้มี วัตถุประสงค์เพื่อประเมินความรอบรู้และพฤติกรรมการใช้ยาอย่างสมเหตุผล และหาความสัมพันธ์ระหว่างความรอบรู้ กับพฤติกรรมการใช้ยาอย่างสมเหตุผล ของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ ผลการวิจับพบว่า คะแนนเฉลี่ยความรอบรู้ด้านสุขภาพ เรื่อง การใช้ยาสมเหตุผลเท่ากับ 3.89±0.02 ซึ่งจัดอยู่ในระดับดีพียงพอและมีการ ใช้ยาอย่างสมเหตุผลได้ถูกต้อง คะแนนเฉลี่ยด้านพฤติกรรมการใช้ยาสมเหตุผลเท่ากับ 3.01± 0.28 แปลผลได้ว่า มี การปฏิบัติในการดูแลด้านการใช้ยาได้ถูกต้องเป็นส่วนใหญ่ และไม่พบความสัมพันธ์ระหว่างความรอบรู้และพฤติกรรม การใช้ยาอย่างสมเหตุผล ผลการวิจัยนี้สามารถนำไปใช้เป็นข้อมูลสำหรับออกแบบกิจกรรม เพื่อพัฒนาทักษะในการดูแลและมีพฤติกรรม การใช้ยาที่ถูกต้องในกลุ่มนักศึกษาของหมาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | en |
dc.description.abstract | Irrational drug use leads to drug related problems. Promotion of Rational Drug Use (RDU) literacy will improve appropriate drug use skills and behavioral. This survey research aimed to 1) study RDU literacy and behavioral and 2) study the relationship between RDU literacy and behavioral among the 1st year students at Huachiew Chalermprakiet University. The results of overall RDU literacy were good (average score 3.89±0.02 out of 5) and RDU behavioral were good (average score 3.01±0.28 out of 4). There was no statistically significant relationship between RDU literacy and behavioral. The results of this study can apply this data for design activities to improve RDU literacy and behavioral for students. | en |
dc.language.iso | th | en |
dc.rights | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | en |
dc.subject | ความรอบรู้ทางสุขภาพ | en |
dc.subject | Health literacy | en |
dc.subject | การใช้ยา | en |
dc.subject | Drug utilization | en |
dc.subject | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ – นักศึกษา | en |
dc.subject | Huachiew Chalermprakiet University -- Students | en |
dc.title | ความรอบรู้ด้านสุขภาพและพฤติกรรมการใช้ยาอย่างสมเหตุผลของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | en |
dc.title.alternative | Rational Drug Use Literacy of The Year Students at Huachiew Chalermprakiet University | en |
dc.type | Proceeding Document | en |
Appears in Collections: | Pharmaceutical Sciences - Proceeding Document |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Rational-Drug-Use-Literacy.pdf | 522.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.