Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2668
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorดวงมณี แสนมั่น-
dc.contributor.authorกิตติพงศ์ ไพบูลย์สุขวงศ์-
dc.contributor.authorจิราพร อำไพมากุล-
dc.contributor.authorวรัญญา ช่วยเหลือ-
dc.contributor.authorDuangmanee Sanmun-
dc.contributor.authorKittiphong Paiboonsukwong-
dc.contributor.authorWaranya Chuaylue-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherMahidol University. Institute of Molecular Biosciencesen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology. Student of Bachelor of Medical Technologyen
dc.date.accessioned2024-08-24T12:48:52Z-
dc.date.available2024-08-24T12:48:52Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2668-
dc.descriptionProceedings of the 9th National and International Conference on "Research to Serve Society", 1st July 2022 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. (e-Conference) p. 800-811.en
dc.description.abstractแชทบอท Chatbots คำถามและคำตอบ Questions and answers การสื่อสารความเสี่ยงด้านสุขภาพ Health risk communication การสื่อสารสาธารณสุข Communication in public health การสื่อสารทางการแพทย์ Communication in medicine เฟซบุ๊ค Facebook (Electronic resource) การศึกษานี้เป็นการพัฒนาแชทบอทเพื่อตอบคำถามอัตโนมัติผ่านเฟสบุ๊กแฟนเพจ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแชทบอทในการตอบข้อสงสัยเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ผ่านแฟนเพจทางสื่อออนไลน์ เฟสบุ๊กและเป็นแนวทางหาความรู้ ช่วยประกอบการตัดสินใจแก่ประชาชนที่ประสบปัญหาเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 โดยแชทบอทนี้พัฒนาขึ้นด้วยแพลตฟอร์มจากกูเกิลร่วมกับเครื่องมือ Dialogflow โดยเบื้องต้นให้ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 3 ท่านประเมินการทำงานของแชทบอท จากนั้นจึงนำไปให้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 50 คน ที่มีช่วงอายุ 18-24 ปี ทดลองสนทนา ผลการประเมินความพึงพอใจในภาพรวมที่ได้รับจากผู้เชี่ยวชาญและผู้ใช้งานทั่วไปพบว่ามีความพึงพอใจอยู่ที่ระดับมาก โดยผลรวมของค่าเฉลี่ยความพึงพอใจเท่ากับ 2.5 และ 2.7 ตามลำดับ จากคะแนนเต็ม 3.0 คะแนน การศึกษานี้จึงสอดคล้องกับเป้าหมายที่ตั้งไว้คือ แชทบอทนี้สามารถให้ความรู้และข้อมูลเกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ได้เป็นอย่างดี นอกจากนี้ยังพบว่าเป็นแอปพลิเคชันที่สามารถสนทนาอัตโนมัติผ่าน Facebook messenger ที่เป็นเสมือนตัวแทนนักเทคนิคการแพทย์ในการตอบข้อสงสัย จึงสามารถส่งผลลัพธ์ท่ามกลางการแพร่ระบาดของโรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 ไปยังผู้ใช้ได้อย่างสะดวกและรวดเร็วen
dc.description.abstractThis study is the development of a chatbot that can automatically answer questions via a Facebook fan page. The objective is to create a chatbot application to answer inquiries regarding the COVID-19 scenario via a Facebook fan page, and to assess the satisfaction of using the chatbot application as a tool to find knowledge or make decisions for those who are having troubles with the COVID-19 situation. As a development tool, it employs Google's platform and the Dialogflow approach. This chatbot was first evaluated by three experts before being tested on a sample of 50 subjects ranging in age from 18 to 24 years old. It was found that the satisfaction was at a high level with mean satisfaction scores of 2.5 and 2.7 from a total score of 3.0, respectively. This research supports the aim of the chatbot providing useful knowledge and information on COVID-19. This program has also been discovered to be an automated conversation over Facebook messenger that operates as a representative of a medical technologist in answering questions and delivering results to users rapidly and conveniently in the midst of the COVID-19 pandemic.en
dc.language.isothen
dc.rightsมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติen
dc.subjectโควิด-19 (โรค)en
dc.subjectCOVID-19 (Disease)en
dc.subjectแชทบอทen
dc.subjectChatbotsen
dc.subjectคำถามและคำตอบen
dc.subjectQuestions and answersen
dc.subjectการสื่อสารความเสี่ยงด้านสุขภาพen
dc.subjectHealth risk communicationen
dc.subjectการสื่อสารสาธารณสุขen
dc.subjectCommunication in public healthen
dc.subjectการสื่อสารทางการแพทย์en
dc.subjectCommunication in medicineen
dc.subjectเฟซบุ๊คen
dc.subjectFacebook (Electronic resource)en
dc.titleเฟสบุ๊ก messenger bot ให้ความรู้เกี่ยวกับสถานการณ์โรคติดเชื้อโคโรนาไวรัส 2019 โดยนักเทคนิคการแพทย์en
dc.title.alternativeFacebook Messenger Bot to Educate about COVID-19 Situation by Medical Technologistsen
dc.typeProceeding Documenten
Appears in Collections:Medical Technology - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Facebook-messenger-bot-to-Educate-about-COVID-19.pdf580.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.