Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2789
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorกฤษณพงษ์ หลุ่งเป้า-
dc.contributor.authorศุภวิชญ์ ควรดำรงธรรม-
dc.contributor.authorกัญญาณัฐ มุลศรีสุก-
dc.contributor.authorอัคราช ภมรพล-
dc.contributor.authorKristsanapong Lungpao-
dc.contributor.authorSuphawit Khunandamroungthum-
dc.contributor.authorKanyanat Munsrisuk-
dc.contributor.authorAkkarat Phamonphon-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Healthen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Healthen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Health. Student of Bachelor of Public and Environmental Healthen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Public and Environmental Healthen
dc.date.accessioned2024-09-10T06:17:03Z-
dc.date.available2024-09-10T06:17:03Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2789-
dc.descriptionProceedings of the 10th National and International Conference on "Research to Serve Society", 29 June 2023 at Huachiew Chalermprakiet University, Bangphli District, Samutprakarn, Thailand. (e-Conference on Zoom) p. 1-15.en
dc.description.abstractการศึกษาวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาเชิงพรรณนาแบบภาคตัดขวาง มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความรุนแรงของการเกิดอุบัติเหตุในผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์รับจ้างบริเวณรอบมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ โดยกลุ่มตัวอย่างที่ศึกษาเป็นผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์รับจ้าง รอบมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติโดยระยะ 1 กิโลเมตร จำนวน 151 คน เก็บรวบรวมโดยการใช้แบบสอบถามและนำมาวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูปสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและใช้สถิติไคสแควร์ เพื่อทดสอบความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปรที่ศึกษา ผลการศึกษาพบว่า กลุ่มตัวอย่างส่วนใหญ่ร้อยละ 91.39 เป็นเพศชาย ร้อยละ 35.09 มีอายุตั้งแต่ 40-49 ปี ร้อยละ 54.96 จบการศึกษาระดับมัธยมศึกษา/ปวช. ร้อยละ 36.42 มีรายได้มากกว่า 15,000 บาท /เดือน ร้อยละ 53.64 มีอายุการทำงาน 6-16 ปีขึ้นไป ร้อยละ 74.83 ไม่มีโรคประจำตัว ร้อยละ 66.88 เคยทำผิดกฎจราจร ร้อยละ 93.37 ทำงานเวลากลางวันและกลางคืน ร้อยละ 51.65 ทำงาน 11-14 ชั่วโมง/วัน ร้อยละ 39.73 ระยะทางรับส่งผู้โดยสารน้อยกว่า 30-60 กิโลเมตร/วัน ร้อยละ 53.64 ใช้ความเร็วในการขับขี่ 50-70 กิโลเมตร/ชม. ร้อยละ 74.80 มีพฤติกรรมการขับขี่ที่ค่อนข้างปลอดภัย คิดเป็นร้อยละ 74.80 ผลการทดสอบสมติฐานความสัมพันธ์ระหว่างตัวแปล ปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับระดับความรุนแรงของการเกิดอุบัติเหตุในกลุ่มผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์รับจ้างรอบมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ พบว่า ประสบการณ์การทำผิดกฎจราจร จำนวน รอบการรับส่งผู้โดยสารความเร็วในการขับขี่ พฤติกรรมการขับขี่ บริเวณทางแยกที่มีสิ่งกีดขวางและอายุการใช้งานของรถจักรยานยนต์ มีความสัมพันธ์กับระดับความรุนแรงของการเกิดอุบัติเหตุในผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์รับจ้างรอบมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ 0.05( p-Value <0.05)en
dc.description.abstractThis research study was a descriptive and inferential study aimed at studying the severity of accidents among motorbike taxi driver around Huachiew Chalermprakiet University. The sample group studied were motorcycle drivers hire. Around Huachiew Chalermprakiet University within 1 kilometer, totaling 151 people. Data were collected by questionnaire and data were analyzed using a computer program. Statistics used for analysis were frequency, percentage, mean and standard deviation and chi-square statistics were used to test the relationship between the study variables. Most of the respondents 91.39 percent were male, 35.09 percent aged between 40-49 years, 54.96 percent graduated in secondary/vocational education, 36.42 percent earn more than 15,000 baht/month 53.64 percent 53.64 percent with working age 6-16 years or more, 74.83 percent without underlying disease, 66.88 percent ever violated traffic rules, 93.37 percent working day and night, 51.65 percent working 11-14 hours/day, 39.73 percent receiving distance Passengers traveling less than 30-60 kilometers, 53.64 percent use a driving speed of 50-70 kilometers / hour, 74.80 percent have safe driving behaviors. Overall, there is a relatively safe driving behavior, representing 74.80 percent. The results of the correlation test between factors related to the degree of accident severity among motorbike taxi driver around Huachiew Chalermprakiet University found that the experience of traffic offenses Number of rounds for picking up passengers driving speed driving behavior Intersections with obstacles and the service life of the motorcycle was correlated with the severity of accidents in motorbike taxi driver around Huachiew Chalermprakiet University with statistical significance at 0.05 (p-Value <0.05).en
dc.language.isothen
dc.rightsมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติen
dc.subjectจักรยานยนต์รับจ้างen
dc.subjectMotorcycle taxisen
dc.subjectอุบัติเหตุจากการขับขี่จักรยานยนต์en
dc.subjectMotorcycling accidentsen
dc.subjectผู้ขับขี่จักรยานยนต์รับจ้างen
dc.subjectMotorcycle taxi driversen
dc.titleปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับระดับความรุนแรงของการเกิดอุบัติเหตุในผู้ขับขี่รถจักรยานยนต์รับจ้าง บริเวณรอบมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติen
dc.title.alternativeFactors related to severity levels of accident among motorbike taxi drivers around Huachiew Chalermprakiet Universityen
dc.typeProceeding Documenten
Appears in Collections:Public and Environmental Health - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Factors-related-to-severity-levels-of-accident.pdf562.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.