Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2842
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorวิไล ธรรมวาจา-
dc.contributor.authorWilai Thamvaja-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Artsen
dc.date.accessioned2024-09-21T09:13:52Z-
dc.date.available2024-09-21T09:13:52Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationศิลปศาสตร์ปริทัศน์ 15,2 (กรกฎาคม-ธันวาคม 2563) : 1-12en
dc.identifier.issn1905-2863 (Print)-
dc.identifier.issn2730-2296 (Online)-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/2842-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่: https://so04.tci-thaijo.org/index.php/larhcu/article/view/244803/168465en
dc.description.abstractบทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอกระบวนการสร้างชุดแบบฝึกพัฒนาประสิทธิภาพของเสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยสำหรับนักศึกษาจีน ซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของงานวิจัยเรื่อง “แบบฝึกพัฒนาทักษะการออกเสียงและการใช้เสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยของนักศึกษาจีน มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ”กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาจีน 30คน เครื่องมือที่ใช้วิจัยคือชุดแบบฝึกและแบบทดสอบนำผลที่ได้มาหาประสิทธิภาพ E1/E2 และ ค่า t-test ผลการศึกษาพบว่า กระบวนการสร้างชุดแบบฝึกประกอบด้วย 7 ขั้นตอน คือ 1) ศึกษาข้อบกพร่องเกี่ยวกับเสียงพูด 2) กำหนดหัวข้อของชุดแบบฝึก 3) ศึกษาหลักการใช้เสียง 4) คัดเลือกและเรียบเรียงตัวอย่าง 5) จัดทำคู่มือการใช้ 6) ตรวจสอบคุณภาพ และ 7) หาค่าประสิทธิภาพ ซึ่งกระบวนการสร้างชุดแบบฝึกดังกล่าวทำให้ได้ชุดแบบฝึกที่มีประสิทธิภาพ 91.17/80.83 และเกิดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 จึงเหมาะสมที่จะนำมาใช้แก้ไขข้อบกพร่องและพัฒนาเสียงพูดของผู้เรียนต่างชาติen
dc.description.abstractThis article aims to present the process of preparing Thai speech training drills to improve Thai speech of Chinese students, which is a part of the subject research "The Pronunciation and Sound Production Drills to Improve Thai Speech of Chinese Students at Huachiew Chalermprakiet University". The sample included 30 Chinese students. The instruments used were training drills and test. The data were analyzed by calculating efficiency of E1/E2 and the dependent t-test. The results of the study showed that the process of preparing Thai speech training drills had 7 steps as follows: 1) study the flaws of speech 2) determine topic of the training drills 3) study the principles of speech 4) select and compile speech samples 5) prepare training drills 6) evaluate the speech quality and 7) test for efficiency values. The result showed that training drills had an efficiency of approximately 91.17/80.83 and statistically higher scores than before the process with the 0.01 level of significance. Therefore, these training packages are suitable for use in solving speech flaws and improving the speech of foreign learners.en
dc.language.isothen
dc.subjectภาษาไทย -- การออกเสียงen
dc.subjectThai language -- Pronunciationsen
dc.subjectสุนทรพจน์en
dc.subjectSpeechen
dc.subjectนักศึกษาจีน -- ไทยen
dc.subjectChinese students -- Thailanden
dc.subjectมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ -- นักศึกษาen
dc.subjectHuachiew Chalermprakiet University – Studentsen
dc.titleกระบวนการสร้างชุดแบบฝึกเพื่อพัฒนาประสิทธิภาพของเสียงในการกล่าวสุนทรพจน์ภาษาไทยสำหรับนักศึกษาจีนen
dc.title.alternativeThe Process of Preparing Thai Speech Training Drills to Improve Thai Speech of Chinese Studentsen
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Liberal Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Process-of-Preparing-Thai-Speech-Training-Drills-to-Improve-Thai-Speech.pdf84.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.