Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3090
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorZhang Jianfang-
dc.contributor.authorจันทร์สุดา ไชยประเสริฐ-
dc.contributor.author๋Jansuda Chiprasert-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts. Student of Master of Liberal Arts.en
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Artsen
dc.date.accessioned2024-10-21T14:29:59Z-
dc.date.available2024-10-21T14:29:59Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3090-
dc.descriptionการประชุมวิชาการและนำเสนอผลงานวิจัยระดับชาติ ครั้งที่ 12 (12th Global Goals, Local Actions: Looking Back and Moving Forward 2021) วันที่ 15 มกราคม 2564 มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา 12,1 (2021) : 403-412.en
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : http://journalgrad.ssru.ac.th/index.php/8thconference/article/view/2338en
dc.description.abstractบทความวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การปรับตัวของตัวละครช่วงสงครามโลกครั้งที่ 2 ในละครโทรทัศน์ไทย จำนวน 3 เรื่อง ได้แก่ สี่แผ่นดิน คู่กรรมและ แหวนทองเหลือง ผลการวิจัยพบว่า การปรับตัวของตัวละครในช่วงสงครามโลกครั้งที่ 2 มี 2 ด้านใหญ่ คือ การปรับตัวภายนอก และการปรับตัวภายใน การปรับตัวภายนอก เป็นการปรับตัวด้านที่อยู่อาศัย โดยการสร้างหลุมหลบภัยขึ้นและการย้ายไปอยู่ที่อื่น การแต่งกาย ตัวละครต้องสวมหมวกเวลาออกจากบ้าน และมารยาททางสังคม มีการปรับตัวใช้คำ “สวัสดี” ทักทายเมื่อพบกันหรือจากลากันทุกครั้ง และเลิกกินหมากค้าขายหมากการปรับตัวภายนอกนี้มีสาเหตุสำคัญคือเพื่อรักษาความปลอดภัยในชีวิตและการปฏิบัติตนตามนโยบายของรัฐบาล ส่วนการปรับตัวภายใน เป็นการปรับตัวด้านความคิดและจิตใจให้เข้มแข็งพร้อมสู้กับภัยสงครามและความยากลำบากที่เป็นผลอันเนื่องมาจากสงคราม และตัวละครบางกลุ่มยังมีการปรับความคิดจากที่เคยยอมรับชาวญี่ปุ่นเป็นมิตรกลายเป็นความรู้สึกเกลียดและต่อต้าน การปรับตัวภายในนี้ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงพฤติกรรมที่สำคัญคือการต่อต้านญี่ปุ่นและการเกิดขบวนการเสรีไทยen
dc.description.abstractThis research aimed to analyze three Thai television dramas Si-Phaen-Ding, Kho-Kam, Waen-Thong-Lueang, focusing on the adjustment of characters, representing Thai people living during World War II. From the study, two aspects of adjustment were found as the following. 1) Physical aspect included constructing bunkers near dwelling places or moving to new shelters; performing accordingly to the new social manner codes announced by the government wearing hats when being outdoor; saying “Sawasdee” as a greeting and farewell word; and stopping chewing and trading “Mark,” a traditional Thai gum. All these physical adjustments helped the characters maintain their personal safety and be conformists to new practices of the state. 2) Mental aspect covered changing of thoughts and strengthening minds in order to fight against risks and hardness caused by the war. Some characters changed their attitudes toward Japanese people from being friendly to hateful and being against them. These mental adjustments, in some intellectuals, consequently formed up the Free Thai Movement.en
dc.language.isothen
dc.rightsมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทาen
dc.subjectละครโทรทัศน์ -- ไทยen
dc.subjectTelevision plays -- Thailanden
dc.subjectตัวละครและลักษณะนิสัยen
dc.subjectCharacters and characteristicsen
dc.subjectวรรณกรรมกับสังคมen
dc.subjectLiterature and societyen
dc.subjectสงครามโลก, ค.ศ. 1939-1945 -- ไทยen
dc.subjectWorld War, 1939-1945 -- Thailanden
dc.subjectการวิเคราะห์เนื้อหาen
dc.subjectContent analysis (Communication)en
dc.subjectสังคมไทยen
dc.subjectไทย -- ภาวะสังคมen
dc.subjectThailand -- Social conditionsen
dc.subjectการปรับตัวทางสังคมen
dc.subjectSocial adjustmenten
dc.titleการปรับตัวของตัวละครช่วงสงครามโลกครั้งที่ 2 ในละครโทรทัศน์ไทยen
dc.title.alternativeAdjustment of Characters during World War II in Thai Television Dramasen
dc.typeProceeding Documenten
Appears in Collections:Liberal Arts - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Adjustment-of-Characters-during-World-War-II.pdf86.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.