Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3158
Title: การปรับตัวด้านวัฒนธรรมของคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขายในเมืองหนานหนิง มณฑล กว่างซี สาธารณรัฐประชาชนจีน
Other Titles: Cultural Adjustment of Thai Businesspersons in Nanning City, Guangxi Province, People’s Republic of China
Authors: Nong Yingyoing
สุธิดา สุนทรวิภาต
Suthida Soontornwipat
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts. Student of Doctor of Arts Program
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts
Keywords: การปรับตัวทางสังคม
Social adjustment
ชาวไทย – จีน (หนานหนิง)
Thais – China (Nanning)
ผู้ประกอบการ
Businesspeople
การสื่อสารข้ามวัฒนธรรม
การสื่อสารระหว่างวัฒนธรรม
Intercultural communication
การผสมกลมกลืนทางสังคม
Assimilation (Sociology)
Issue Date: 2023
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์การปรับตัวด้านวัฒนธรรมของคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขายในเมืองหนานหนิง มณฑลกว่างซี สาธารณรัฐประชาชนจีน โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บข้อมูล ด้วยการสัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลหลักที่เป็นคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขายในเมืองหนานหนิง จํานวน 10 คน ประกอบด้วย คนไทยที่เปิดร้านอาหารไทย 5 คนและคนไทยที่เปิดร้านนวดแผนไทย 5 คน วิเคราะห์ข้อมูล จากการสัมภาษณ์และนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ผลการวิจัยพบว่า กระบวนการเข้าสู่วัฒนธรรมใหม่และการปรับตัวของกลุ่มคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขายในเมืองหนานหนิงมีทั้งหมด 4 ขั้นตอน 1) ขั้นตื่นตาตื่นใจ 2) ขั้นตระหนกทางวัฒนธรรม 3) ขั้นเรียนรู้วัฒนธรรมใหม่ และ 4) ขั้นปรับตัวเข้ากับวัฒนธรรมใหม่ ปัญหาของการปรับตัวด้านวัฒนธรรมของกลุ่มคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขายใน เมืองหนานหนิงพบ 3 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านความไม่รู้ภาษาและวัฒนธรรม 2) ด้านทัศนคติและ 3) ด้าน พฤติกรรม และแนวทางการแก้ปัญหาของการปรับตัวด้านวัฒนธรรมกลุ่มคนไทยที่ประกอบอาชีพค้าขาย ในเมืองหนานหนิงมี5 แนวทาง ได้แก่ 1) การเพิ่มความรู้ด้านภาษาและวัฒนธรรม 2) ความตระหนักใน หน้าที่ทูตทางวัฒนธรรมของตนเอง 3) การแสวงหาช่องทางการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมอย่างหลากหลาย ช่องทาง 4) การเรียนรู้และปรับตัวในวัฒนธรรมใหม่ด้วยการเข้าใจวัฒนธรรมอื่น และ 5) การสร้าง ความสัมพันธ์กับคนในเมืองหนานหนิง
This qualitative research aims to analyze cultural adjustment of Thai businesspersons in Nanning City, Guangxi Province of People’s Republic of China. Research data was gathered by interviewing ten informants, five food shop owners and five massage saloon owners, running businesses in Nanning City. Research findings are reported as a descriptive analysis. The results revealed that Thai businesspersons in Nanning City repeated the four phases of entering new culture, including 1) Honeymoon phase; 2) Crisis phase; 3) Recovery phase; and 4) Adjustment phase. Three problematic aspects in adjusting to Nanning culture are observed, were 1) illiteracy of language and culture; 2) attitude aspect; and 4) behavioral aspect. Five suggested solutions for the stated problems were the following: 1) acquiring knowledge of language and culture of Nanning City; 2) being aware of the role as a cultural ambassador; 3) seeking multiple ways of cross-cultural communication; 4) understanding and adjusting to the new cultural context; and 5) creating relationships with people in Nanning City.
Description: การประชุมหาดใหญ่วิชาการระดับชาติและนานาชาติ ครั้งที่ 14 (14th Hatyai National and International Conference) วันศุกร์ที่ 14 พฤษภาคม 2566 ณ ห้องประชุม Blue Ocean Hall อาคารคณะบริหารธุรกิจ โดย มหาวิทยาลัยหาดใหญ่ อำเภอหาดใหญ่ จังหวัดสงขลา และ Online Conference : หน้า 402-418
สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full text) ได้ที่ : https://www.hu.ac.th/conference/conference2023/proceedings/doc/04%20%E0%B8%A1%E0%B8%99%E0%B8%B8%E0%B8%A9%E0%B8%A2%E0%B8%A8%E0%B8%B2%E0%B8%AA%E0%B8%95%E0%B8%A3%E0%B9%8C%20Hu/14-Hu-096%20(%20402-418).pdf
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3158
Appears in Collections:Liberal Arts - Proceeding Document

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Cultural-Adjustment-of-Thai-Businesspersons-in-Nanning-City.pdf106.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.