Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3450
Title: บรรจุภัณฑ์ ตราสัญลักษณ์ และแผนกลยุทธ์การสื่อสารปลาสลิดบางบ่อ จังหวัดสมุทรปราการ
Other Titles: Packaging, Logo, and Communication Strategy Planning for Bang-Bor’s Plaslid in Samutprakarn Province
Authors: ศรัญญ์ทิตา ชนะชัยภูวพัฒน์
Sarunthita Chanachaiphuwapat
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts
Keywords: การสื่อสารทางการตลาด
Communication in marketing
บรรจุภัณฑ์
Containers
การบรรจุหีบห่อ
Packaging
ปลาสลิด – ไทย – สมุทรปราการ
Snakeskin gourami -- Thailand -- Samut Prakarn
ปลาสลิด (บางบ่อ) – การตลาด
Snakeskin gourami (Bang Bo) – Marketing
ตราสินค้า
ชื่อตราผลิตภัณฑ์
Brand name products
Issue Date: 2019
Citation: วารสารวิจัยเพื่อการพัฒนาเชิงพื้นที่ 11,3 (พฤษภาคม-มิถุนายน 2562) : 250-269
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษา ปัญหา อุปสรรค และแนวทางการสร้างอัตลักษณ์ ปลาสลิดบางบ่อ 2) พัฒนาบรรจุภัณฑ์ ตราสัญลักษณ์ที่แสดงถึงอัตลักษณ์ของปลาสลิด บางบ่อ 3) พัฒนาแผนกลยุทธ์การสื่อสารและ สื่อโฆษณาของผู้ประกอบการปลาสลิด 4 แบรนด์ ได้แก่ อ้ายธี น้องแมน พรทิพย์ และแม่นิตยา โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ 4 วิธี ดังนี้ 1) การสัมภาษณ์เชิงลึกกับผู้ประกอบการปลาสลิด นักเทคโนโลยีทางอาหาร นักออกแบบบรรจุภัณฑ์ นักสื่อสารแบรนด์ ผู้แทนภาครัฐรวม 21 คน 2) การสัมภาษณ์กลุ่มตัวแทนผู้บริโภครวม 20 คน 3) การจัดประชุมเชิงปฏิบัติการให้ผู้ประกอบการ 4 แบรนด์ และ 4) จัดกิจกรรมถอดบทเรียน ผลวิจัย พบว่าผู้ประกอบการส่วนใหญ่ขาดพื้นฐานความ เข้าใจ และไม่ให้ความสำาคัญเรื่องอัตลักษณ์ของ ปลาสลิด รวมถึงไม่มีเงินทุนเพียงพอเพื่อพัฒนา ผลิตภัณฑ์และบรรจุภัณฑ์ให้ได้มาตรฐาน และ พบว่าภาพจำของคนทั่วไปซึ่งเป็นอัตลักษณ์คือ “ปลาสลิดไม่มีหัว” และลักษณะเด่นของปลาสลิด บางบ่อ คือ ลำาตัวเป็นลายเสือหรือลายแตงไทย สี เข้มดำ เนื้อแน่น เหนียว ขาว ใส มีไขมันแทรก ส่งผลให้มีรสชาติดี สามารถนำมาใช้เป็นแนวทางการสร้างตราสัญลักษณ์ของแต่ละแบรนด์ สำหรับ บรรจุภัณฑ์ปลาสลิดแดดเดียวใช้ถุงพลาสติก สุญญากาศเพื่อให้มองเห็นผลิตภัณฑ์ด้านใน หรือใช้ถุงกระดาษสีน้ำตาลเพื่อซับน้ำมันและ สวมถุงพลาสติกซิปล็อค สำหรับปลาสลิดทอด อบกรอบใช้บรรจุภัณฑ์แบบแอคทีฟเป็นถุง ซิปล็อคเพื่อยืดอายุ หรือถุงฟอยด์ทึบอัดไนโตรเจน เพื่อลดกลิ่นหืน และแผนกลยุทธ์การสื่อสารใช้สื่อออนไลน์ ได้แก่ สื่อบทความเชิงโฆษณา สื่ออินโฟกราฟิก สื่อภาพโฆษณา และเฟสบุ๊คโดย ออกแบบให้สะท้อนเอกลักษณ์ของแต่ละแบรนด์
This study covers objectives as 1) To study the problems, obstacles, and possibilities in creating the Bang-Bor’s Plaslid identity; 2) To develop packaging and logo that represent the Bang-Bor’s Plaslid identity; 3) To develop communication strategy planning and advertising media for the four brands of entrepreneurs, namely Aei-tee, Nongman, Pornthip, and Mae Nittaya. This study employs quality research in four methods which consists of 1) In-depth interviews with a total of 21 people including farmers, Plaslid’s entrepreneurs, food technologists, packaging designers, brand communication specialists, and government representatives; 2) Group interviews with 20 customer representatives; 3) Workshop with 4 brands of entrepreneurs; and 4) Lesson learned activities. The findings indicate that farmers and entrepreneurs lack of relevant knowledge on the Plaslid product identity and appear to ignore its importance. Moreover, they have not enough foundation for standardizing their product and packaging. This study also finds that the physical identity of Plaslid in the market is “the headless Plaslid”, which people recognize. The remarkable features of Bang-Bor’s Plaslid include the dark striped body; tight, sticky, white and clear flesh with fat layers, which add-on to its delicious taste. These features can be promoted as the product identity and imprinted as the logo of each brands. For the Plaslid Dad-Diew’s (sun-dried) packaging, it is recommended that clear plastic vacuum bags be used to show the Plaslid’s meat inside. Another option is a brown bag inner package to absorb oil with an outer zip-lock bag. Packaging for Plaslid Ob-Krob (crispy) should use active packaging or a zip-lock bag to extend its shelf life; otherwise it can be put in a foil bag sealed in nitrogen to reducing rancid smell. For the effective communication strategy, this study recommends the online media as the main channel because of its low cost and high efficiency. Media may include advertorial, infographic, advertising images, and Facebook pages. Importantly, the online media advertising should present each brand’s identity and benefits of the product.
Description: สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ : https://abcjournal.trf.or.th/chabub/n23.aspx
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/3450
Appears in Collections:Communication Arts - Artical Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Packaging-Logo-and-Communication-Strategy-Planning-for-Bang-Bor’s-Plaslid.pdf88.95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.