Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/378
Title: | 曼谷拉差达火车夜市汉语服务的调查研究 |
Other Titles: | การศึกษาการให้บริการภาษาจีนในตลาดนัดรถไฟรัชดา A Study on Chinese Service in Bangkok Ratchada Train Night Market |
Authors: | Zhao, Ping Ping 赵平 徐玮琪 ปรียาภรณ์ ศรีวรรณพิม |
Keywords: | ตลาดนัดรถไฟรัชดา Bangkok Ratchada Train Night Market 拉差达火车夜市 ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage 汉语 -- 语言使用 นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน 外国游客 -- 中国 ภาษาจีนธุรกิจ 商务汉语 |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | 泰国有不少旅游夜市, 这些夜市受到国内外游客的欢迎. 拉差达火车夜市其中一个吸引大批内外游客前来观光购物的景点. 在外国游客中有很多中国游客, 这不仅促进了这个夜市的发展, 也促进不少夜市商家提供汉语服务. 本论文研究的目的是对曼谷拉差达火车夜市经营状况和商业汉语服务情况进行市场调查, 分析和说明夜市在管理, 营销和汉语服务方面的情况, 指出拉差达火车夜市经营的特点, 以及在汉语服务方面存在的问题. 论文在市场调查和分析的基础上提出了改进的建议. 论文采用文献分析法, 问卷调查法和访谈, 对掌握的信息和资料进行了定量分和定性分析. 论文研究的主要内容是分析拉差达火车夜市商家营销中汉语服务的情况. 在调查分析的基础上对拉差达火车夜的市汉语服务进行评估. 评估的结果表明为了吸引中国游客大多商家提供了汉语服务, 包括店员用汉语沟通, 提供中文标示牌和中文价格表等. 从总体上来看, 夜市商家的汉语服务还存在不少问题, 如商家职员汉语水平在听说方面的能力不强, 不能与中国游客很好沟通. 另外, 拉差达火车夜市内的中文标识牌比较少, 中文广告信息少, 在夜市的管理和环境卫生方面也存在着问题. 根据市场调研的结果和评估, 本次研究对夜市汉语服务中出现的问题提出了改进的建议. 论文指出为了吸引中国游客, 夜市商家需要提高汉语水平, 对店员进行汉语培训. 同时夜市管理部门需要改善夜市的卫生状况, 为来夜市的游客提供良好的购物环境, 促进夜市的繁荣发展. ปัจจุบันประทศไทยมีตลาดนัดกลางคืนจำนวนไม่น้อย และได้รับความนิยมเป็นอย่างมากจากนักท่องเที่ยวทั้งในและต่างประเทศ ตลาดนัดรถไฟรัชดายังเป็นอีกหนึ่งสถานที่ท่องเที่ยวที่สามารถดึงดูดนักท่องเที่ยวได้เป็นจำนวนมาก โดยในกลุ่มนักท่องเที่ยวต่างชาติส่วนใหญ่เป็นกลุ่มนักท่องเที่ยวชาวจีน ซึ่งส่งผลให้ผู้ประกอบการมีการให้บริการภาษาจีนภายในตลาดนัดกลางคืนแห่งนี้อีกด้วยวัตถุประสงค์ของวิทยานิพนธ์นี้เพื่อศึกษาวิธีการดำเนินธุรกิจ และการให้บริการด้านภาษาจีน วิเคราะห์และอธิบายถึงการบริหารจัดการ การดำเนินการด้านการตลาด และการให้บริการภาษาจีนของผู้ประกอบการ ชี้ให้เห็นจุดเด่นในดำเนินธุรกิจของตลาดนัดรถไฟรัชดาและปัญหาที่พบในการบริการภาษาจีน การศึกษาวิจัยครั้งนี้ใช้การวิเคราะห์วรรณกรรมที่เกี่ยวข้อง การสำรวจแบบสอบถาม และการสัมภาษณ์ เพื่อนำข้อมูลที่ได้มาดำเนินการวิเคราะห์เชิงคุณภาพและเชิงปริมาณเนื้อหาหลักของวิทยานิพนธ์คือ วิเคราะห์การให้บริการภาษาจีนของผู้ประกอบการภายในตลาดนัดรถไฟรัชดา ผลการประเมินพบว่า เพื่อเป็นการดึงดูดนักท่องเที่ยวชาวจีนให้มากขึ้นผู้ประกอบการจึงมีการให้บริการด้านภาษาจีน ไม่ว่าจะเป็นการใช้ภาษาจีนสื่อสาร การใช้ป้ายแสดงรายละเอียดสินค้า และป้ายราคาภาษาจีน โดยภาพรวมจะเห็นได้ว่า การให้บริการภาษาจีนของผู้ประกอบการยังคงพบปัญหาอยู่ไม่น้อย เช่น ระดับความสามารถด้านภาษาจีนในทักษะการฟังและการพูดยังไม่เพียงพอ ส่งผลให้ไม่สามารถสื่อสารกับนักท่องเที่ยวชาวจีนได้ดี นอกจากนี้ ภายในตลาดนัดรถไฟรัชดามีป้ายภาษาจีนค่อนข้างน้อย ในด้านการโฆษณาที่เป็นภาษาจีนก็ยังมีไม่มากนัก รวมถึงการบริหารจัดการของตลาดนัดด้านอนามัยสิ่งแวดล้อมก็ยังคงพบปัญหาอยู่เช่นกันจากผลการศึกษาพบว่าการให้บริการภาษาจีนยังคงพบปัญหาอยู่ ผู้วิจัยจึงได้นำเสนอข้อเสนอแนะสำหรับการปรับปรุงแก้ไขปัญหาที่พบ เพื่อให้ตลาดนัดรถไฟรัชดาสามารถดึงดูดนักท่องเที่ยวชาวจีนได้มากขึ้น โดยผู้ประกอบการจำเป็นต้องพัฒนาระดับความสามารถด้านภาษาจีน และจัดให้มีฝึกอบรมภาษาจีนให้กับผู้ประกอบการและพนักงาน รวมถึงปรับปรุงแก้ไขด้านการบริหารจัดการและด้านสุขอนามัยภายในตลาดนัด เพื่อให้นักท่องเที่ยวที่เดินทางมาตลาดนัดรถไฟรัชดาได้รับความสะดวกสบายมากยิ่งขึ้น อีกทั้งยังเป็นการส่งเสริมการพัฒนาของตลาดนัดรถไฟรัชดาอีกด้วย There are many tourist night markets in Thailand, which are popular with domestic and foreign tourists. Ratchada Train Night Market is an attraction that attracts a large number of tourists for shopping. There are many Chinese tourists among foreign tourists, as a result, operators have Chinese language services in this night market. The objective of this thesis is to study business practices and the Chinese language services. Analyze marketing management and the operator's Chinese language service. Point out the highlights of the business method of Ratchada Train Night Market and problems in Chinese service. In this research, the relevant literature analysis was used, survey from questionnaires and interview, In order to use the data obtained for both qualitative and quantitative analysis. The main content is to analyze the Chinese service in Ratchada train night market. The evaluation results found that In order to attract more Chinese tourists, operators are providing Chinese language services, use Chinese in the communications, use of product sign and price tags in Chinese. Overall, there are still some problems with the Chinese language service. Example, the level of Chinese proficiency in listening and speaking skills is insufficient. In addition, within Ratchada Train Night Market, there are less Chinese signs. In terms of advertising in Chinese, there are still not many, including environmental health management, there are still problems as well. The results found that the Chinese language service in the market was still a problem. In this study, researcher presents suggestions for improving the problems. So that Ratchada Train Market can attract more Chinese tourists. The operators need to improve level of Chinese language and provide Chinese language training, including improving environmental health management in market. The above suggestions are for tourists come to shop at Train Night Market Ratchada to be more comfortable. It also promotes the development of Ratchada Train Night Market as well. |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2021 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/378 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PREEYAPORN-SRIWANPIM.pdf Restricted Access | 3.95 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.