Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4328
Title: การมีส่วนร่วมในการดำเนินงานสู่การรับรองคุณภาพโรงพยาบาลของบุคลากรโรงพยาบาลหัวเฉียว
Other Titles: The Participation of Huachiew Hospital's Staffs in a Mission to the Hospital Accreditation
Authors: วิรัตน์ ทองรอด
Wirat Tongrod
รัตนาภรณ์ โรจนดิษฐ์
Rattanaporn Rochanadit
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Nursing
Keywords: โรงพยาบาล – การรับรองคุณภาพ
Hospitals – Accreditation
โรงพยาบาลหัวเฉียว – บุคลากร
Huachiew Hospital – Employees
การมีส่วนร่วม
Participation
บุคลากรโรงพยาบาล
Hospitals -- Employees
Issue Date: 2005
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: วัตถุประสงค์ของการศึกษาครั้งนี้ คือ การประเมินการมีส่วนร่วมในการดำเนินงานไปสู่การ รับรองคุณภาพโรงพยาบาล และหลักการวิเคราะห์ปัจจัยที่มีผลต่อการมีส่วนร่วมในการดำเนินงานไปสู่ การรับรองคุณภาพโรงพยาบาลของบุคลากร โรงพยาบาลหัวเฉียว กลุ่มตัวอย่าง คือ บุคลากรระดับ หัวหน้างาน จำนวน 117 คน และบุคลากรระดับปฏิบัติงานจากหน่วยงานบริการ 145 คน และ หน่วยงานทางคลินิก 171 คน ที่ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบสอบถามที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ประกอบด้วย 3 ส่วน คือ 1. ข้อมูลส่วนบุคล 2. ปัจจัยที่มีผลต่อการมีส่วนร่วมในการดำเนินงานไปสู่การรับรอง คุณภาพโรงพยาบาล 3. การมีส่วนร่วมในการพัฒนาคุณภาพโรงพยาบาล ซึ่งผ่านการทดสอบความ ตรงตามเนื้อหา โดยผู้เชี่ยวชาญและความเที่ยงแล้ว สถิติที่ใช้ในการศึกษา คือ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบน มาตรฐาน ร้อยละ และการวิเคราะห์สมการถดถอย พบว่า การมีส่วนร่วมในการดำเนินงานไปสู่การรับรองคุณภาพโรงพยาบาลของบุคลากร โรงพยาบาลหัวเฉียวอยู่ในระดับปานกลาง โดยเรียงลำดับชนิดของการมีส่วนร่วมจากมากไปน้อยดังนี้ การมีส่วนร่วมในการติดตามและประเมินผล การมีส่วนร่วมในการประชุม การมีส่วนร่วมในการคิด และตัดสินใจ การมีส่วนร่วมในการวางแผน และการมีส่วนร่วมในการดำเงินงาน ปัจจัยที่มีผลต่อการ มีส่วนร่วมดังกล่าว 3 ลำดับแรก คือ การยอมรับ / ความต้องการเข้าไปมีส่วนร่วม (B,= +0.61) รายได้ (B3= 0.217) และภาวะผู้นำขององค์กร (B, = 0.272) (R = 0.245,p-Value= 0.001) โดยมีความรู้ เกี่ยวกับการพัฒนาคุณภาพอยู่ในระดับปานกลาง ส่วนในเรื่องภาวะผู้นำขององค์กร ความสัมพันธ์กับ หัวหน้างาน ความสัมพันธ์กับผู้ร่วมงาน ความผูกพันกับองค์กร การยอมรับและต้องการมีส่วนร่วมอยู่ ในระดับดี แต่ก็ควรปรับความรู้ในเรื่อง การเน้นผู้ป่วยเป็นศูนย์กลาง การพัฒนาคุณภาพควรเน้นขั้นตอนการทำงานและผลลัพท์ ซึ่งกำหนดร่วมกันโดยทุกคนทุกหน่วยงานในองค์กร ในด้านภาวะผู้นำ ควรเน้นการติดตามผลความก้าวหน้า และการประเมินผลงาน หัวหน้าควรกล่าวคำชมเชย เมื่อพนักงาน สร้างผลงานที่ดี เพื่อนร่วมงานควรปลอบใจกันยามผิดพลาดและไม่เอารัดเอาเปรียบกัน ควรสร้าง ความจงรักภักดีต่อองค์กร และเปิดใจการให้มีส่วนร่วม ลดบรรยากาศอึดอัดและยิ่งยากซับซ้อนลง
The objectives of this study were to evaluate participation activities and analyze factors affecting to participation activities in a mission that implemented to hospital accreditation of Huachiew Hospital's staffs. One hundred and seventeen heads from all departments were chosen. Whereas 145 non-clinical staffs and 160 clinical staffs were picked up by simple random sampling. Questionnaires comprised 3 categories, including 1) personal information, 2) factors related to participation activities and 3) participation activities in hospital accreditation, were tested for their content validity and reliability prior to data collection Statistics used in this study were mean, standard deviation, percentage and regression analysis. It was found that participation activities in a mission to hospital accreditation of Huachiew hospital's staffs was shown to be moderate level. These participation activities were ranked descending; participation in monitoring & evaluation, participation in meeting, participation in brainstorming & decision, participation in planning, & participation in implementation. By the regression analysis, three major factors affecting their participation were respectfulness / job involvement, (B, = +0.61), income (B₂= 0.217), & leadership (B3 = 0.272) (R²= 0.245, p-value = 0.001) While, staff's expertise, team-work and confidence in service quality were significant for respectfulness / job involvement. In case of income, participation activities were closely related to income. Higher activities were observed in staff who earned 20,000 Bath/month or higher. Emphasizing in the leadership, it was found to depend on chairman's vision e.g. policy, leadership in quality management and service.
Description: สารนิพนธ์ (วท.ม.) (การจัดการระบบสุขภาพ) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2548
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4328
Appears in Collections:Nursing - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
The-Participation-of-Huachiew-Hospital’s-Staff-in-a-Mission-to-the-Hospital-Accreditation.pdf
  Restricted Access
9.55 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.