Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/459
Title: กลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน
Other Titles: Building Work Motivation Strategies for Thai Staff in Chinese Multinational Corporations
Authors: พวงชมพู โจนส์
Puangchompoo Jones
Huang, Yu.
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration
Keywords: การจูงใจ (จิตวิทยา)
Motivation (Psychology)
บรรษัทข้ามชาติ -- จีน
International business enterprises -- China
Issue Date: 2015
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: การศึกษากลยุทธ์การสร้างแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลำดับความสำคัญของแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน เพื่อศึกษาความแตกต่างระหว่างปัจจัยทางประชากรศาสตร์กับแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน เพื่อศึกษามิติทางวัฒนธรรมที่มีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน และเพื่อศึกษาวิธีการสร้างแรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน การศึกษาครั้งนี้ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถามกับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีน จำนวน 513 ตัวอย่าง และใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างกับผู้บริหารระดับสูงชาวจีนในบริษัทข้ามชาติจีน จำนวน 6 ตัวอย่าง ผลการศึกษาพบว่า (1) แรงจูงใจในการทำงานสำหรับพนักงานชาวไทยในบริษัทข้ามชาติจีนมีความสำคัญใน 3 อันดับแรก ได้แก่ ค่าตอบแทน สวัสดิการ และมิตรสัมพันธ์ (2) พนักงานชาวไทยที่มีปัจจัยทางประชากรศาสตร์ด้านตำแหน่งงานต่างกันจะมีแรงจูงใจในการทำงานแตกต่างกันมากที่สุดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (3) มิติช่องห่างของระยะเวลามีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจในการทำงานมากที่สุดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 (4) บริษัทข้ามชาติจีนมีวิธีการสร้างแรงจูงใจตามความต้องการของพนักงานชาวไทยในด้านความต้องการทางกายภาพ ความต้องการความปลอดภัย ความต้องการความรัก ความต้องการมีสัมพันธภาพกับผู้อื่น ความต้องการเจริญก้าวหน้าและความต้องการที่ได้รับการยกย่องนับถือ อีกทั้งยังมีวิธีการจูงใจในการทำงานตามกระบวนการทำงานในด้านความคาดหวัง ความเสมอภาค การตั้งเป้าหมายและการเสริมแรง
This research aims to study important work motivating factors for Thai staff in Chinese multinational corporations, the difference of work motivation factors due to different demographic characteristics, the relationship between cultural dimensions and work motivation, and work motivation methods for Thai staff in Chinese multinational corporations. The research was done as quantitative method by using questionnaire collected from 513 Thai staff and as qualitative method by using semi-structured interview questions for 6 Chinese managers in Chinese multinational corporations. Results shown that (1) Thai staff are motivated by salary, welfare and positive relationship with others most. (2) Thai staff who has different positions have most different motivation factors (3) Long term versus short term orientation is related to Thai staff motivation most. (4) Chinese mamagers motivates Thai staff by meeting their needs. These are physiological need, safety need, love need, relatedness need, growth need and esteem need. In the process of motivation, Chinese managers pay attention to Thai staff's expectancy, equity, goal-setting and positive reinforcement.
Description: วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.) (บริหารธุกิจ) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2558.
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/459
Appears in Collections:Business Administration - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
HUANG-YU.pdf4.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.