Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorชมพูนุท สินธุพิบูลยกิจ-
dc.contributor.authorจิรวัส ประทุมวัน-
dc.contributor.authorเพ็ญพักตร์ มูลธิยะ-
dc.contributor.authorกรวิภา วิกัยนภากุล-
dc.contributor.authorปานทิพย์ รัตนศิลป์กัลชาญ-
dc.contributor.authorนนทวิชญ์ ไพรัตน์-
dc.contributor.authorภาวดี ช่วยเจริญ-
dc.contributor.authorChompunoot Sinthupibulyakit-
dc.contributor.authorJirawat Pratumwan-
dc.contributor.authorPenpak Moolthiya-
dc.contributor.authorKornwipa Wikanapakul-
dc.contributor.authorPanthip Rattanasingangchan-
dc.contributor.authorNontawit Pirat-
dc.contributor.authorPawadee Chauicharoen-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technologyen
dc.date.accessioned2025-10-24T05:58:21Z-
dc.date.available2025-10-24T05:58:21Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationวารสารเทคนิคการแพทย์ 53, 2 (สิงหาคม 2568) : 9570-9685.en
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4711-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://he01.tci-thaijo.org/index.php/jmt-amtt/article/view/276189/188544en
dc.description.abstractงานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาผลลัพธ์การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกและทักษะทางสังคม โดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก (active learning) และศึกษาเจตคติของนักศึกษาที่มีต่อการจัดกิจกรรม การเรียนรู้เชิงรุก กลุ่มตัวอย่าง คือ นักศึกษาที่ลงทะเบียนเรียนรายวิชาเคมีคลินิก 3 คณะเทคนิคการแพทย์ มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ จำนวน 227 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ กิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก ซึ่งมี 4 รูปแบบ 3 กิจกรรม แบบทดสอบความรู้ก่อนและหลังกิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุก แบบประเมินทักษะทางสังคม 4 ด้าน แบบประเมินเจตคติต่อการจัดการเรียนรู้เชิงรุก และการสนทนากลุ่ม ผลการวิจัย พบว่า นักศึกษามีพัฒนาการด้านผลลัพธ์การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกในระดับต้นถึงระดับสูงมาก โดยมีคะแนนความรู้เพิ่มขึ้นหลังจากการจัดการเรียนรู้เชิงรุกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) มีคะแนนทักษะทางสังคม สูงกว่าก่อนการจัดการเรียนรู้เชิงรุกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.001) โดยมีพัฒนาการด้านทักษะ การร่วมมือและการทำงานเป็นทีมในระดับสูงมาก และมีเจตคติต่อการจัดการเรียนรู้เชิงรุกโดยรวม ในระดับดีมาก (ค่าเฉลี่ย 4.56) ค่าเบี่ยงเบน (0.44) สรุปได้ว่า การจัดการเรียนรู้เชิงรุกช่วยให้นักศึกษา มีความรู้ ความเข้าใจในเนื้อหาบทเรียนเพิ่มมากขึ้นและช่วยเสริมสร้างคุณลักษณะที่พึงประสงค์ด้านทักษะทางสังคมen
dc.description.abstractThis research aims to 1) develop learning outcomes in Clinical Chemistry and soft skills through active learning activities, and 2) evaluate the students’ attitudes toward active learning activities. The sample group consisted of 227 students enrolled in the Clinical Chemistry 3 course at the Faculty of Medical Technology, Huachiew Chalermprakiet University. The research tools included: 1) four active learning formats with three activities, 2) pre- and post-tests for active learning activities, 3) an evaluation form for social skills across four aspects, 4) an attitude assessment form for active learning activities, and 5) focus group discussions. The findings revealed that students demonstrated significant development in Clinical Chemistry learning outcomes, ranging from moderate to highly advanced levels, with statistically significant improvement in post-learning test scores (p < 0.001). Soft skills scores also showed a statistically significant increase after the active learning activities (p < 0.001), particularly in collaboration and teamwork skills, which were rated highly advanced development. Additionally, students expressed an excellent positive attitude toward active learning activities, with an average score of 4.56, (S.D. = 0.44). In conclusion, the active learning approach effectively enhanced students’ understanding of the course content and fostered desirable soft skills.en
dc.language.isothen
dc.subjectเคมีคลินิก – การศึกษาและการสอนen
dc.subjectClinical chemistry – Study and teachingen
dc.subjectทักษะทางสังคมen
dc.subjectSocial skillsen
dc.subjectการเรียนรู้เชิงรุกen
dc.subjectActive learningen
dc.subjectกิจกรรมการเรียนการสอนen
dc.subjectActivity programs in educationen
dc.subjectมหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ. คณะเทคนิคการแพทย์ – นักศึกษาen
dc.subjectHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Medical Technology – Studentsen
dc.subjectจรณทักษะen
dc.subjectSoft skillsen
dc.titleThe Study of Application of Active Learning Activities for Development of Learning Outcomes in Clinical Chemistry and Soft Skills of Medical Technology Studentsen
dc.title.alternativeการศึกษาการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เชิงรุกเพื่อพัฒนาผลลัพธ์ การเรียนรู้วิชาเคมีคลินิกและทักษะทางสังคมของนักศึกษาเทคนิคการแพทย์en
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Medical Technology - Articles Journals



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.