Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4741
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorWei Yu-
dc.contributor.authorพัชรินทร์ บูรณะกร-
dc.contributor.authorPatcharin Buranakorn-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts. Graduate Studenten
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Artsen
dc.date.accessioned2025-11-03T03:10:04Z-
dc.date.available2025-11-03T03:10:04Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationวารสารวิชาการศิลปศาสตร์ประยุกต์ 17, 2 (ก.ค.-ธ.ค. 2567) : 1-17.en
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/4741-
dc.descriptionสามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็ม (Full Text) ได้ที่ : https://so01.tci-thaijo.org/index.php/faakmutnb/article/view/272312/178520en
dc.description.abstractงานวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาวัฒนธรรมไทยที่ใช้ในการจัดการเรียนการสอนในมหาวิทยาลัย เมืองหนานหนิง เขตปกครองตนเองชนชาติจ้วงกว่างซี สาธารณรัฐประชาชนจีนโดยใช้ทฤษฎีการประเมินเนื้อหาวัฒนธรรมในต าราภาษาต่างประเทศของ Michael Byram ผู้ วิจัยใช้วิธีวิจัยเอกสาร (Documentary Research) น าเสนอการศึกษาวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ (Descriptive Analysis) ผลการวิจัยพบว่า มีหลักสูตรรายวิชาจ านวน 9 วิชาที่สอนวัฒนธรรมไทยโดยทางตรงและทางอ้อม ได้แก่ รายวิชา สภาพโดยรวมของประเทศไทย ภาษาและวัฒนธรรมไทย ส านวนสุภาษิตไทย วรรณกรรมไทยการเปรียบเทียบวัฒนธรรมไทยกับวัฒนธรรมจีน สังคมและวัฒนธรรมไทย คติชนวิทยาไทย ภาษาไทยพื้นฐาน และการอ่านภาษาไทย เนื้อหาวัฒนธรรมใน 9 วิชานั้น วิเคราะห์ด้วยทฤษฎีการวิเคราะห์ และประเมินเนื้อหาทางวัฒนธรรมในต าราเรียนภาษาต่างประเทศของ Michael Byram พบจุดเด่นเนื้อหาวัฒนธรรมไทยในทั้ง 9 วิชา ได้แก่ 1) ครอบคลุมหัวข้อทางวัฒนธรรมที่หลากหลาย 2) เนื้อหามีความใกล้ชิดกับชีวิตประจ าวันของนักศึกษา 3) มีเนื้อหาเปรียบเทียบกับวัฒนธรรมจีน ส่วนจุดด้อยเนื้อหาวัฒนธรรมไทยในทั้ง 9 วิชา ได้แก่ 1) การกระจายประเภททางวัฒนธรรมไม่เท่ากัน 2) เนื้อหาการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมน้อยเกินไป หลังจากวิเคราะห์วัฒนธรรมไทยในทั้ง 9 วิชาที่เปิดสอนในเมืองหนานหนิง เขตปกครองตนเองชนชาติจ้วงกว่างซีสาธารณรัฐประชาชนจีนทั้ง 7 แห่งแล้ว ผู้วิจัยได้เสนอข้อเสนอแนะส าหรับผู้สอนในการใช้ต าราเรียนอย่างมีประสิทธิภาพจากทั้งด้านอุดมคติ การสอนในชั้นเรียนและกิจกรรมนอกหลักสูตร ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงสื่อการสอนจาก 2 ด้าน คือ การคัดเลือกและจัดเนื้อหา และข้อเสนอแนะในด้านการให้ความสำคัญกับเนื้อหาการสื่อสารข้ามวัฒนธรรมen
dc.description.abstractThis research aims to analyze the contents of Thai culture taught in seven universities in Nanning City, Guangxi Zhuang Autonomous Region of the People’s Republic of China. The research methodologies include Michael Byram’s theory of assessment and measurement of intercultural communicative competence, and the documentary research approach. Research findings are reported using descriptive analysis. The nine courses whose contents partly or in their entirety include the Thai culture are : Overview of Thailand, Thai Language and Culture, Thai Proverbs, Thai Literature, Thai-Chinese Comparative Cultures, Thai Society and Culture, Thai Folklore, Foundation Thai, and Thai Reading. Based on Byram’s theory, the research analyses found three positive aspects of the courses’ content as follows : 1) covering various topics; 2) being related to the daily life of students; and 3) presenting content comparative to the Chinese culture. However, two negative aspects were also found as follows : 1) unbalanced distribution of focus on cultural types; and 2) inadequate content regarding cross-cultural communication. In order for lecturers to teach and use textbooks in the classrooms effectively, recommendations are provided in terms of ideas, teaching methods, and extracurricular activities. In addition, two recommendations for improving teaching material include content selection and structure, and adding content related to cross-cultural communication.en
dc.language.isothen
dc.subjectการวิเคราะห์เนื้อหาen
dc.subjectContent analysis (Communication)en
dc.subjectวัฒนธรรมไทย – การศึกษาและการสอนen
dc.subjectThai culture – Study and teachingen
dc.subjectการสื่อสารระหว่างวัฒนธรรมen
dc.subjectIntercultural communicationen
dc.titleการวิเคราะห์เนื้อหาการเรียนการสอนวัฒนธรรมไทยในมหาวิทยาลัย เมืองหนานหนิง เขตปกครองตนเองชนชาติจ้วงกว่างซี สาธารณรัฐประชาชนจีนen
dc.title.alternativeAnalysis of the Learning and Teaching of Thai Culture in Universities in Nanning City, Guangxi Zhuang Autonomous Region of the People’s Republic of Chinaen
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Liberal Arts - Articles Journals

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Analysis-of-the-Learning-and-Teaching-of-Thai-Culture-in-Universities-in-Nanning-City.pdf88.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.