Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/475
Title: ภาพสะท้อนวัยรุ่นไทยในภาพยนตร์ไทยของบริษัทจีทีเอช พ.ศ. 2551-2554
Other Titles: Reflection of Adolescents in Thai Movies from GTH Co. Ltd. from 2008-2011
Authors: ธิดา โมสิกรัตน์
Chen, Chen
Keywords: บริษัท จีทีเอช
GMM Tao Hub Co. Ltd. (GTH)
ภาพยนตร์ไทย
Motion pictures, Thai
การวิเคราะห์เนื้อหา
Content analysis (Communication)
วัยรุ่น -- ไทย
Adolescence -- Thailand
Issue Date: 2014
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์ภาพสะท้อนวัยรุ่นในเนื้อหาของภาพยนตร์ไทยที่ผลิตโดยบริษัทจีทีเอช พ.ศ. 2551-2554 และอิทธิพลของภาพยนตร์ไทยที่มีต่อสังคม จำนวน 5 เรื่อง ได้แก่ ปิดเทอมใหญ่หัวใจว้าวุ่น หนีตามกาลิเลโอ บ้านฉันตลกไว้ก่อน วัยรุ่นพันล้าน และซักซี๊ดห่วยขั้นเทพ โดยนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า ภาพยนตร์ไทยของบริษัท จีทีเอช ทั้ง 5 เรื่อง มีเนื้อหาสะท้อนภาพวัยรุ่นในด้านต่างๆ ได้แก่ 1) ในด้านชีวิต วัยรุ่นทั้งในระยะวัยช่วงต้น ช่วงกลาง และช่วงปลาย ชอบทำกิจกรรมกับกลุ่มเพื่อนและต้องการความสนุกสนานในชีวิต มีความอยากรู้อยากเห็น จะชอบทดลองสิ่งแปลกๆ ใหม่ๆ 2) ในด้านความคิด วัยรุ่นกล้าคิดและกล้าแสดงออกในด้านความรัก และจะให้ความสำคัญแก่ความคิดฝันของตน 3) ในด้านความสัมพันธ์ วัยรุ่นห่างเหินจากพ่อแม่ มีโลกส่วนตัวสูง และมักจะต่อต้านความคิดของพ่อแม่ ต้องการมีกลุ่มเพื่อนและได้รับความสนใจจากเพื่อน มักเชื่อเพื่อน และทำตามเพื่อน 4) ในด้านการใช้ภาษา วัยรุ่นจะใช้ภาษาเฉพาะกลุ่มที่เป็นคำแสลงและภาษาต่ำ ภาพยนตร์ไทยของบริษัทจีทีเอช ทั้ง 5 เรื่อง มีอิทธิพลต่อสังคมในด้านต่างๆ ได้แก่ 1) ความเข้าใจลักษณะของวัยรุ่นว่าวัยรุ่นมีบุคลิกภาพที่ต้องการความเป็นอิสระและทุกคนควรจะให้ความสำคัญแก่ความคิดฝันของวัยรุ่น 2) การตระหนักถึงปัญหาพฤติกรรมของวัยรุ่นทั้งด้านการปฏิบัติต่อผู้อื่นและการทำตามค่านิยม 3) ให้แนวคิดเกี่ยวกับสัมพันธภาพที่ดี และความขัดแย้งในกลุ่มวัยรุ่น 4) ให้ความบันเทิงในด้านเนื้อหาและภาษา
The objective of this research was to study and analyze the reflections of adolescents delineated in Thai films produced by GMM Tao Hub Co. Ltd. (GTH) during 2008-2011 (B.E.2551-2554). The study is based upon the approach of descriptive analysis employed to the contents of five films: Pid-Term-Yai-Hua-Jai-Wa-Woon (Hormones), Nee-Tarm Galileo (Dear Galileo), Ban-Chan-Talok-Wai-Gorn (The Little Comedian), Wai-Roon-Pan-Larn (Top Secret), and Sucj Seed Huay-Kan-Thep (Suck Seed). The result of the study reveals that these five GTH films portrayed the lifestyles of teenagers in four dimensions: ways of living, thoughts, relationships, and uses of language. 1) In the depiction of adolescent lifestyles, teenagers among the time of early, middle, and late adolescence prefer group activities with their friends and indulge themselves on entertainment in life. They are curious to explore and try new, strange things. 2) As for thoughts, youth people express their ideas and love openly. For them, dreams are to be emphasized and realized. 3) In the field of relationships, adolescents distance themselves from their parents. They wallow in their own private realm and act in contradition to their parents' need. Friends and their attention from friends are priority and they are often yieldingly induced by their company. 4) Lastly, in terms of language uses, teenagers speak slang terms and vulgar language. Thus, these five GTH movies have an influence upon society in mant facets: 1) the claims to the understanding of adolescents who prioritize individuality and a growing interest among their dreams and needs. 2) The realization of teenagers' bahavior both in their interaction with other people and their compliancy to social values. 3) The acknowledgement to the relationship and conflicts among the teenagers. 4) The entertainment in terms of contents and languages.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ, 2557
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/475
Appears in Collections:Liberal Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHENCHEN.pdf1.21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.