Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/720
Title: 泰国小学低年级汉语沉浸式教学探析----以泰国北柳府北柳三语学校为例
Other Titles: การศึกษาวิเคราะห์การเรียนการสอนภาษาจีนแบบซึมซับระดับประถมศึกษาในประเทศไทย : กรณีศึกษาโรงเรียนอินเตอร์ทอทส์ ไตรลิงกวล
Analysis of the Chinese Immersion Teaching in the Lower Grades of Thai Primary Schools : Taking Intertots Trilingual School As An Example
Authors: 付飞亮
Fu, Feiliang
张紫琼
Zhang, Ziqiong
Keywords: โรงเรียนอินเตอร์ทอทส์ ไตรลิงกวล -- ไทย
Intertots Trilingual School -- Thailand
ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา) -- ไทย
汉语 -- 学习和教学 (小学) -- 泰国
Chinese language -- Study and teaching (Primary)
Issue Date: 2020
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ตามที่สาธารณรัฐประชาชนจีนได้มีการพัฒนาประเทศอย่างต่อเนื่อง และมีบทบาทในเวทีโลกมากยิ่งขึ้น จึงนำไปสู่การส่งเสริมและพัฒนาด้านการเรียนการสอนภาษาจีน ซึ่งเป็นภาษาต่างประเทศที่ได้รับผลตอบรับอย่างดีในหลายประเทศทั่วโลก การศึกษาครั้งนี้ ใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยวิธีการสำรวจ วิธีการสังเกต และวิธีการสรุปจากประสบการณ์ วิจัยเล่มนี้ นำเสนอและวิเคราะห์กรณีการสอนภาษาจีนและซึมซับของชั้นประถมศึกษาปีที่ 1 จำนวน 2 ห้องของโรงเรียนอินเตอร์ทอทส์ ไตรลิงกวล ในประเทศไทย จากการรวบรวมและวิเคราะห์ข้อมูลการทดสอบภาษาจีนที่ครอบคลุมของนักเรียน ในแต่ละขั้นตอนพบว่า เมื่อเทียบกับวิธีการสอนแบบดั้งเดิม การใช้วิธีการสอนภาษาจีนอย่างลึกซึ้งสามารถเสริมสร้างความสนใจในการเรียนรู้และนิสัยรักการเรียนของนักเรียนได้ดีขึ้น นักเรียนสามารถเข้าใจเนื้อหาได้อย่างครอบคลุมมากขึ้น เพื่อปรับปรุงการสอนภาษาจีนให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น นอกจากนี้ การศึกษาครั้งนี้ยังได้รวบรวมประสบการณ์ที่ผ่านมาประกอบกับการสอนของผู้วิจัย ผ่านการวิเคราะห์การสอนภาษาจีนแบบซีมซับในโรงเรียนอินเตอร์ทอทส์ ไตรลิงกวล ซึ่งผลการสรุปหลักสูตรและเนื้อหาการสอนที่ง่ายส่งผลให้การสอนภาษาจีนแบบซึมซับ เป็นปัญหาของประเทศไทยในระดับต่ำ เช่น การทำงานเป็นทีมที่อ่อนแอ และแรงจูงใจในการเรียนรู้ของนักเรียนต่ำ ในการตอบสนองต่อปัญหาเหล่านี้ ผู้เขียนเสนอได้กำหนดชุดของหลักสูตรระบบวิทยาศาสตร์ให้สอดคล้องกับสถานการณ์จริงของนักเรียนเลือกตำราเรียนที่ตรงเป้าหมายและเสริมเนื้อหาการสอนในหลายมิติตามรูปแบบ "i +1" ความคืบหน้าการสอนและสร้างข้อเสนอแนะที่น่าสนใจเกี่ยวกับสภาพแวดล้อมของภาษาเป้าหมาย เพื่อปลูกฝังความสนใจและนิสัยในการเรียนรู้ของนักเรียน บทความนี้สรุปเงื่อนไขที่จำเป็น 3 ประการ สำหรับการเรียนการสอนภาษาจีนแบบซึมซับ ในระดับต่ำกว่าเกณฑ์ของประเทศไทย เพื่อจะต้องสร้างกลไกการสอนภาษาจีนที่สมบูรณ์ และทีมครูมืออาชีพสร้างสภาพแวดล้อมทางภาษาเป้าหมายและเรียนรู้จากกฎของการเรียนรู้ภาษาแม่ การสอนความสามารถในการสื่อสารภาษาจีนของนักเรียนถือเป็นเป้าหมายหลักของการเรียนรู้ นอกจากนี้วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ยังสรุปว่ากฎการเรียนรู้ภาษาของเด็กควรได้รับการดูแลให้ความสนใจกับเรื่องต่างๆ เช่น การเรียนนอกหลักสูตร เป็นต้น
As comprehensive national strength of China increases, Chinese are valued worldwide, and "mandarin fever" has been promoted further. Considering such phenomenon, it is important to explore a feasible Chinese teaching method. Immersive teaching of Chinese, as a brand-new way, has achieved great progress in many countries and reqions. Literature review, investigation, observation and experience summary are included in this research. After sorting out the outcomes of predecessors, the thesis conducts introduction and analysis on immersive Chinese teaching cases of two classes in Grade 1, Intertots Trilingual School in Chachoengsao, Thailand. Based on collection and analysis of Chinese comprehensive test data of students in different stages, it is proved that complete immersive Chinese teaching method could better cultivate student's learning interest and habit comparing to traditional ways. Furthermore, it allows students to master what they learned, and effectively improves the efficiency of Chinese teaching. Additionally, referring to previous experience, combining the teaching practice of the author himself, this article summarized a couple of problems in immersive Chinese teaching of Intertots Trilingual School, which are likely to happen in lower grades of Thailand, such as inconsistent outline, content disjunction, low initiative, etc. Aimed at these problems, the author proposes following ideas: identify a set of systematic, scientific outline according to student's actual situation; chose purposeful textbooks, add content based on "i+1" ; reasonably arrange teaching progress, establish amusing purpose language environment to develop student's learning interest and habit, etc. The thesis also summarizes three necessary preconditions of promoting immersive Chinese teaching in lower grades in Thailand: form complete Chinese teaching mechanism and professional teacher group; create purpose language environment and refer to mother language acquisition pattern; take cultivation of student's Chinese interaction ability as teaching purpose. Moreover, the article summarizes several tips that should be paid attention to: follow the language acquisition pattern of children and conduct immersive Chinese teaching relaying on such pattern; employ diversified teaching methods in line with Chinese features; the content, method and idea of teaching should be suitable for educational system and environment in Thailand; apart from class teaching, after class learning is also necessary.
随着中国综合国力的不断提升,汉语在国际范围内受到了重视,汉语热得到了进一步的推广和提升。在这一背景下,探寻较为切实可行的汉语教学方法显得尤为重要。汉语沉浸式教学作为一种全新的教学方法,在很多国家和地区的汉语教学中取得了显著成效。 本研究采用了文献研究法、调查法、观察法和经验总结法。论文梳理了前人研究的文献资料,对泰国的北柳三语学校一年级两个班汉语沉浸式教学案例进行了介绍和分析。通过收集和分析不同阶段学生的汉语综合能力测试数据,佐证了相较于传统的教学方式,采用汉语完全沉浸式教学方法,能够更好的培养学生的学习兴趣和学习习惯,能让学生更全面的掌握所学知识,从而有效的提高汉语教学的效率的观点。另外,本研究借鉴前人经验,结合自身教学的实践,通过对北柳三语学校汉语沉浸式教学的分析,总结了在泰国低年级汉语沉浸式教学中容易出现的教学大纲不统一、教学内容衔接性不强、学生学习积极性不高等问题。针对这些问题,笔者提出了结合学生实际情况确定一整套科学系统的教学大纲,选择有针对性的教材的同时根据“i+1”模式多维度补充教学内容,合理的安排教学进度,创设有趣的目的语环境以培养学生的学习兴趣和学习习惯等建议。 本论文总结了在泰国低年级推行汉语沉浸式教学的三个必备条件分别是建立完整的汉语教学机制和专业教师团队、创造目的语环境和在教学中借鉴母语习得的规律,将培养学生的汉语语言交际能力作为教学目标。另外本论文还总结了在汉语教学过程中必须要注意的如应遵循儿童语言习得规律,并借助其规律进行汉语作为第二语言的沉浸式教学;应采用符合汉语特点的、多样的教学方法进行汉语沉浸式教学;教学的内容以及所采用的教学方式和教学理念应该适应泰国教育体系和环境;除了课堂教学以外,还应该注重课外学习等事项。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/720
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZHANG-ZIQIONG.pdf
  Restricted Access
2.02 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.