Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/734
Title: | 泰国家电进口公司商务汉语应用研究--以 THAI HABEL INDUSTRIAL公司为例 |
Other Titles: | การศึกษาการใช้ภาษาจีนธุรกิจนำเข้าเครื่องใช้ไฟฟ้าในประเทศไทย : กรณีศึกษา บริษัท ไทยฮาเบล อินดัสเตรียล จำกัด Home Appliances of Business Chinese in Import Industry : A Case Study of Thai Habel Industrial Co., Ltd |
Authors: | 解琨 Xie, Kun 郑巧昱 วรัญญา สุทธิธารกุล |
Keywords: | บริษัท ไทยฮาเบล อินดัสเตรียล จำกัด Thai Habel Industrial Co., Ltd. ThaiHabel公司 อุตสาหกรรมเครื่องมือเครื่องใช้ไฟฟ้า -- ไทย Electric industries -- Thailand ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage Chinese language -- Business Chinese ภาษาจีนธุรกิจ 汉语 -- 语言使用 电器行业 -- 泰国 |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | เนื่องด้วยอิทธิพลการพัฒนาเศรษฐกิจของจีนที่รวดเร็วได้ส่งผลกระทบไปทั่วโลกจีน จึงได้กลายเป็นสมาชิกการค้าด้านตลาดเครื่องใช้ไฟฟ้าที่สาคัญอย่างยิ่ง ในขณะที่ไทยได้ดาเนินการค้าด้านธุรกิจเครื่องใช้ไฟฟ้าในครัวเรือนกับจีนนั้นภาษาจีนในเชิงธุรกิจก็ได้กลายเป็นภาษาการค้าที่สาคัญด้วยเช่นกัน ไม่ว่าในด้านการเจรจาธุรกิจหรือการดาเนินการทางธุรกิจต่าง ๆ หรือผลกระทบทางด้านวัฒนธรรมทางธุรกิจ แม้ว่าประเทศไทยจะใช้ภาษาอังกฤษเป็นภาษาทางการในการดาเนินการค้าและทุกประเทศที่ต้องทาการค้ากับจีนแบบใกล้ชิดก็มักจาเป็นต้องใช้ภาษาจีนเป็นหลักโดยเฉพาะไทยจีนที่มีความสัมพันธ์ด้านการค้าที่นับวันยิ่งมีความแน่นแฟ้นมากยิ่งขึ้น ภาษาจีนเชิงธุรกิจจึงถือเป็นภาษาหลักในการดาเนินการ วิทยานิพนธ์เล่มนี้จึงได้นาเสนอการดาเนินกิจการเครื่องใช้ไฟฟ้าในครัวเรือนของไทยและที่สาคัญคือการดาเนินการด้านการนาเข้าและส่งออกของจีน บริษัท ไทยฮาเบล อินดัสเตรียล จากัด เป็นบริษัทของไทยที่เป็นผู้ผลิตเครื่องใช้ไฟฟ้าในประเทศไทยภายใต้แบรนด์ของลูกค้า ไม่ว่าจะเป็น Kimisui Kimura Onida protech รวมถึงแบรนด์ของตัวเองอย่าง altron บริษัทมีความมุ่งหวังอย่างยิ่งที่จะทาให้คุณภาพสินค้าของเครื่องใช้ไฟฟ้ามีคุณภาพให้ดียิ่งขึ้น ภายหลังที่บริษัทได้สะสมประสบการณ์การผลิตเครื่องใช้ไฟฟ้าภายใต้แบรนด์อื่นมามากพอสมควร บริษัทจึงเล็งเห็นถึงศักยภาพที่สมควรแก่การเติบโตจึงได้สร้างแบรนด์ของตัวเองอย่าง altron ขึ้นมา พร้อมทั้งมีการติดต่อการค้ากับประเทศจีนเพื่อนาเข้าอะไหล่ที่มีราคาถูกเหมาะสมกับราคาและกลุ่มเป้าหมายที่ชัดเจน ที่ต้องการจะเจาะกลุ่มตลาดกลางถึงระดับล่าง ดังนั้นภาษาจีนจีงเป็นปัจจัยสาคัญมากในการติดต่อสื่อสารกับคู่ค้าคนจีน งานวิจัยนี้จัดทาขึ้นเพื่อแสดงให้เห็นถึงระบบการทางานระหว่างพนักงานจัดซื้อคนจีน และซัพพลายเออร์คนไทย ของบริษัท ไทยฮาเบล อินดัสเตรียล จากัด วิเคราะห์ถึงปัญหา จุดแข็ง จุดอ่อน ทางการค้าเนื่องจากพนักงานจัดซื้อในประเทศไทยมีความรู้ทางเทคนิคไม่มากพอรวมถึงการวิเคราะห์ทักษะทางภาษาของพนักงานทุกคน ประเมินความเสี่ยง ปัจจัยที่อาจทาให้เกิดการกระทบกระทั่งกัน เนื่องจากวัฒนธรรมและประเพณีของทั้งจีนและไทยมีความแตกต่างกัน เพื่อขจัดความเข้าใจผิดหลีกเลี่ยงความขัดแย้ง การประนีประนอมและความเข้าใจเห็นใจซึ่งกันและกัน และเพื่อให้ทั้งสองฝ่าย
ได้สามารถจับมือร่วมกันเพื่อพัฒนาองค์กร พัฒนาคุณภาพสินค้า และสามารถบรรลุวัตถุประสงค์ของบริษัทได้ Due to the influence of rapid economic development in China has affected the world. China has become a major consumer electronics market. While Thailand is engaged in household electrical appliances business with China. Business English has become a major trading language as well. Whether in business negotiations. Or business processes. Or the impact on business culture. Although Thailand uses English as the official language in the trade. And all countries that have to trade with China closely. It is often necessary to use Chinese. Especially in Thailand, China has more and more trade relations. Business Chinese is the main language in the operation. This thesis presents the operation of household electrical appliances in Thailand. And most important is the implementation of China's import and export. Thai Habel Industry Co., Ltd. is a Thai company that manufactures electrical appliances in Thailand under the brand of Kimisui Kimura Onida protech. It also has its own brand, Altron. The company has a strong desire to make high quality electrical appliances . Historically, after the company has accumulated a lot of experience in the production of electrical appliances under other brands, it recognized the potential for growth. Hence, it created its own brand Altron. It made trade contacts with China to import cheaper spare parts for lower production cost leading to cheaper product prices. It wants to penetrate the middle market to the bottom. Making contacts in China makes Chinese language a very important factor in communicating with their Chinese partners. This research is designed to demonstrate the working relationship between Chinese suppliers and Thai purchasing staff of Thai Habel Industrial Company Limited. The company's staff however does not have enough Chinese language skills . Risk assessment showed that it could be a factor that may cause misunderstanding considering the difference of culture and tradition between China and Thailand. Learning Chinese language may eliminate misunderstandings and avoid conflict so that both sides can work together very well. It will help develop the organization's product quality improvement and help achieve the company's objectives. 由于中国经济的快速发展和中国经济对全球的影响,中国已经成为家电行 业市场中的一个重要贸易成员。泰国在家电行业与中国企业进行商业贸易时, 商务汉语成为一个重要的商务语言,已起到越来越重要的作用。如在与中国的 商务谈判中的运用,同中国的进出口贸易中的运用,对经济和文化的影响等。 虽然在泰国以英语为通用语言,各国与中国在经济方面的交往越来越紧密,商 业汉语将被广泛使用。特别是泰国与中国的经贸关系非常密切,商业汉语在经 贸领域中的作用更显重要。 Thai Habel 行业有限公司是一家泰国家电公司。在 Kimisui Kimura Onida Protech 旗下创建了自己的品牌altron。为了拥有更有竞争优势的价格,公司从中国进口 更便宜的零配件与中国一直保持着贸易往来,使用中文沟通与中国合作是很重 要的 本研究旨在研究中国销售人员与 ThaiHabel 行业有限公司采购部门之间的 工作关系,汉语应用方面的优势和劣势。包括分析所有员工的语言技能,评估 导致双方误会的风险。中国和泰国的文化有差异,要消除误解及避免冲突,让双 方相互沟通和理解。努力加强管理、改进产品质量,实现公司的目标。 本论文选题是泰国在家电进口的汉语使用调查,说明职员汉语能力,以及汉 语在公司中的作用和重要性,此外公司在泰国家电企业的发展,以及调查职员 在沟通的渠道和在沟通中存在的问题,找出公司在文化语言文化方面差异,解 决和应对的策略。 由于中国经济的快速发展和中国经济对全球的影响,中国已经成为家电行业市场中的一个重要贸易成员。泰国在家电行业与中国企业进行商业贸易时,商务汉语成为一个重要的商务语言,已起到越来越重要的作用。如在与中国的商务谈判中的运用,同中国的进出口贸易中的运用,对经济和文化的影响等。虽然在泰国以英语为通用语言,各国与中国在经济方面的交往越来越紧密,商业汉语将被广泛使用。特别是泰国与中国的经贸关系非常密切,商业汉语在经贸领域中的作用更显重要。 Thai Habel 行业有限公司是一家泰国家电公司。在 Kimisui Kimura Onida Protech 旗下创建了自己的品牌altron。为了拥有更有竞争优势的价格,公司从中国进口更便宜的零配件与中国一直保持着贸易往来,使用中文沟通与中国合作是很重要的 本研究旨在研究中国销售人员与 ThaiHabel 行业有限公司采购部门之间的工作关系,汉语应用方面的优势和劣势。包括分析所有员工的语言技能,评估导致双方误会的风险。中国和泰国的文化有差异,要消除误解及避免冲突,让双方相互沟通和理解。努力加强管理、改进产品质量,实现公司的目标。 本论文选题是泰国在家电进口的汉语使用调查,说明职员汉语能力,以及汉语在公司中的作用和重要性,此外公司在泰国家电企业的发展,以及调查职员在沟通的渠道和在沟通中存在的问题,找出公司在文化语言文化方面差异,解决和应对的策略。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/734 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
WARUNYA-SUTHITARNKUL.pdf Restricted Access | 2.46 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.