Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/736
Title: 泰中电子图书市场比较研究—商业汉语服务视角
Other Titles: การเปรียบเทียบตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ไทยจีน มุมมองการให้บริการภาษาจีนธุรกิจ
Comparative Study of Thailand and China E-book Market Perspective of Business Chinese Service
Authors: 刘丽芳
พรพรรณ จันทโรนานนท์
王未来
วลัยพร สายวัฒน์
Keywords: หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ -- การตลาด
Electronics book -- Marketing
Chinese language -- Business Chinese
ภาษาจีนธุรกิจ
商务汉语
电子书 -- 营销
Issue Date: 2015
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ (E-book) เป็นหนังสือหรือเอกสารอิเล็กทรอนิกส์ที่สามารถอ่านผ่านอุปกรณ์อิเล็กทรอนิกส์ ปัจจุบันเนื่องจากการพัฒนาอ่างรวดเร็วของเทคโนโลยี หนังสืออิเล็กทรอนิกส์มีแนวโน้มที่จะได้รับความนิยมมากขึ้น และเข้ามาเป็นส่วนหนึ่งของชีวิตประจำวัน สำหรับประเทศไทยตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์มีการพัฒนาค่อนข้างรวดเร็วในช่วง 4-5 ปีที่ผ่านมา และเนื่องจากขนาดของตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ในไทยมีขนาดจำกัด จึงมีการมุ่งขยายตลาดไปยังต่างประเทศ เนื่องจากในปัจจุบันตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์มีอัตราการเจริญเติบโตสูง จึงถือเป็นประเด็นที่น่าสนใจสำหรับการศึกษา ตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของไทยมีการเติบโตอย่างรวดเร็วและมีแนวโน้มที่จะขยายตัวไปยังต่างประเทศ โดยที่ตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของจีนถือเป็นอีกหนึ่งทางเลือกของการลงทุนที่น่าสนใจ วิทยานิพนธ์เล่มนี้ได้ทำการศึกษาการเจริญเติบโตและปัจจัยที่ส่งผลต่อการเติบโตของตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ไทย ทำการเปรียบเทียบการเจริญเติบโต โครงสร้างและผู้บริโภคของตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของไทยและจีน เพื่อวิเคราะห์ความแตกต่างของตลาดหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ของไทยและจีน จากผลการวิจัยพบว่า ทั้งสองมีปัจจัยหลักที่่ส่งผลต่อการพัฒนาเหมือนกัน แต่มีโครงสร้างทางตลาดและธุรกิจที่สำคัญบางส่วนที่แตกต่างกัน เมื่อพิจารณาด้านผู้บริโภค พบว่าที่ข้อมูลพื้นฐานมีแนวโน้มที่ค่อนข้างคล้ายกัน และจากการศึกษาการให้บริการของตลาดทั้งสองพบว่า มีความแตกต่างอย่างชัดเจนในด้านผลิตภัณฑ์ และราคา จุดอ่อนของประเทศไทย คือ การพัฒนาด้านเครื่องอ่านหนังสืออิเล็กทรอนิกส์และนักแปลภาษาต่างประเทศ โดยเฉพาะอย่างยิ่งการแปลภาษาจีน ประเทศไทยจำเป็นต้องปรับปรุงมาตรฐานของหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ เพิ่มมาตรฐานเทคโนโลยีในการผลิต ภาครัฐควรส่งเสริมอุตสาหกรรมหนังสืออิเล็กทรอนิกส์และเสริมสร้างนักแปลมืออาชีพ ซึ่งถือเป็นปัญหาที่ทางธุรกิจหนังสืออิเล็กทรอนิกส์ไทยที่จำเป็นต้องแก้ไขเมื่อขยายตลาดเข้าสู่ประเทศจีน
Publication of e-books is the use of new ways to create modern information technology, the traditional way of publishing books in digital form through computer networks. Into 4-5 years Thailand's e-book market is the pace of development. However, due to the limit size of the Thailand's market, the Chinese's e-book market is an attractive choice. Chinese's e-book market has a growth rate so that is an attractive market for investment. This thesis aims to study the e-book market development in Thailand. Compared Thailand and China's e-book market, research Thailand's e-book possibility of e-books to complete in the Chinese. According to compared with both countries' e-book market, have the same major factor in the development, the market's major book industry and business model has most of the same. Both countries' e-book users are no major differences in trends and there is a clear difference between products and a price. Thailand weakness is e-books reader and foreign translators. Thailand e-book improvำments to enhance the production technology to improve the level of e-books should promote the book industry and strengthen professional translation. Making the need for Thailand's e-book providers to invest in Chinese's to solve the problem.
电子图书是利用现代信息技术创造的全新出版方式,将传统的书籍出版发行方式以数字化形式通过计算机网络实现。进入21世纪,随着科技日新月异的发展,一个崭新的概念电子图书正悄悄走进人们的生活。进4-5年以来泰国电子图书市场有速度的发展,但是由于泰国市场规模较小,使得提泰国供电子图书者开始寻求拓展海外市场。中国市场是一个有吸引力的选择。中国电子图书市场有速度的发展,使得是一个有吸引力的市场进行投资。 目前,泰国的电子图书阅读率为上升,本论文旨在研究电子图书市场在泰国的发展条件,影响泰国电子图书市发展的因素,以及电泰国电子图书服务。对于泰国电子图书市场与中国的电子图书市场比较,寻找问题和泰国电子图书业务的发展进行。研究泰国电子图书在中国市场竞争的可能性。 根据泰国电子图书市场与中国电子图书市比较表示,两个国家在电子图书市场发展中有同样的主要因素。同时,市场的主要电子图书行业与电子图书商业模式有大部分相同。根据两个国家电子图书阅读用户基本属性比较可说是两个国家趋势没有大的差别。根据两国的电子图书服务,还有产品和价格之间存在明显的差异,泰国电子图书的弱点是于电子图书阅读终端的发展与国外翻译者,尤其是中文翻译。泰国电子图书的改进措施要加强提高电子图书生产技术水平,国家要推动电子图书产业和加强翻译专业。使得泰国的电子图书供应商将在中国投资应该解决的问题。
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/736
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
VALAIPORN-SAYWAT.pdf2.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.