Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/798
Title: 联想法在泰国汉字教学中的运用研究
Other Titles: การศึกษาการใช้แผนผังทางความคิดในการสอนตัวอักษรจีน
The Study of Teaching Chinese Characters by Mind Mapping Method
Authors: 谢仁敏
Xie, Renmin
林金加
พรเพิ่ม เลิศวิทยาวิวัฒน์
Keywords: ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน
Chinese characters -- Study and teaching
Chinese language -- Study and teaching
ตัวอักษรจีน -- การศึกษาและการสอน
汉语 -- 学习和教学
汉字 -- 学习和教学
แผนผังความคิด
Mind mapping
思维导图
Issue Date: 2013
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: ในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีน ปัญหาที่ประสบมากที่สุด คือ ความสามารถในการเขียนตัวอักษรจีน เพราะทักษะความสามารถในการเขียนตัวอักษรจีนของนักเรียนไทยอยู่ในเกณฑ์ต่ำมากและมักจะพบเจอการเขียนตัวอักษรผิดอยู่บ่อยครั้ง ซึ่งสาเหตุมาจากรูปแบบลักษณะของตัวอักษรจีนที่ค่อนข้างซับซ้อน ยากที่จะเข้าใจ อ่าน เขียน และจดจำ รวมถึงลักษณะเฉพาะของตัวอักษรจีนที่มีเสียงเหมือนกัน เขียนใกล้เคียงกัน คำพ้องรูปพ้องเสียง เป็นต้น ซึ่งสิ่งเหล่านี้ทำให้ยากต่อการแยกแยะและนักเรียนมักจะละเลยการเขียนตัวอักษรจีนไป คิดว่าฟังเข้าใจและพูดภาษาจีนได้ก็เพียงพอแล้ว เพื่อแก้ไขปัญหานี้ได้อย่างถูกต้อง ผู้เขียนค้นพบว่าวิธีการเชื่อมโยงความคิดในการเรียนการสอนอักษรจีนเป็นวิธีการสอนภาษาที่ได้ประสิทธิผลวิธีหนึ่ง ซึ่งการฝึกฝนการเรียนอักษรจีนด้วยวิธีการเชื่อมโยงความคิดมีคุณลักษณะที่ดีอยู่หลายประการดังนี้ ประการแรกคือคุณลักษณะการจดจำ เป็นการทบทวนตัวอักษรจีนที่เคยเรียนนำออกมาใช้ เพิ่มความสามารถในการจำตัวอักษรจีน ประการที่สองคือคุณลักษณะการแยกแยะ นักเรียนสามารถแยกแยะตัวอักษรที่เขียนยากหรือเขียนใกล้เคียงกันได้อย่างชัดเจน ช่วยให้เขียนตัวอักษรได้อย่างถูกต้อง ประการที่สาม คือคุณลักษณะการคิดสร้างสรรค์ช่วยให้นักเรียนสามารถคิดสร้างสรรค์ตัวอักษรใหม่ๆ โดยเริ่มจากตัวอักษรจีนที่เพิ่งเรียนผ่านไป และประการสุดท้ายคือคุณลักษณะการจัดหมวดหมู่ นักเรียนสามารถจัดแบ่งตัวอักษรจีนที่มีจำนวนมากออกเป็นกลุ่มๆ ซึ่งจะทำให้สามารถเรียนรู้ได้ง่ายยิ่งขึ้น ดังนั้น ผู้เขียนเชื่อมั่นว่าวิธีการเชื่อมโยงความคิดสามารถทำให้ตัวอักษรจีนที่มีรูปแบบซับซ้อนเข้าใจยาก จดจำได้ยาก อ่านยาก กลายเป็นตัวอักษรจีนที่จดจำได้ง่าย ยากที่จะหลงลืม เพิ่มประสิทธิภาพในการทำความเข้าใจตัวอักษรจีน และเป็นวิธีที่ดีที่นักเรียนสามารถเรียนรู้ตัวอักษรจีนได้ด้วยตนเอง สุดท้ายนี้ เราสามารถนำประโยชน์จากการเรียนการสอนอักษรจีนโดยการใช้แผนผังความคิดมา ประยุกต์ใช้กับทฤษฎีการเรียนการสอนทั้งแบบเก่าและแบบใหม่เพื่อที่จะพัฒนาการเรียนการสอนภาษาจีนให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น
At presently Chinese language is universal and influential language in Thailand. The main reason is to improve relation between China and Thailand, hence the economy of both countries developed quickly. China, Taiwan and Hong Kong invest and open the business in Thailand. These countries mentioned need Thais that can speak and write Chinese well. In fact, Thai government support Thai schools that offer Chinese, but they faced many problems in Chinese study. The prominent problem is writing skill, Thai students have poor writing skill. When students write Chinese, they found many problems, like similar phonetics, Chinese character and similar meaning, etc. These are the basic problems in Chinese writing. So the students must be diligent. To solve these problems, we found that "study Chinese characters by mind mapping method" is effective. There are many good features in Chinese character's mind mapping exercises: first a comprehension feature, they repeat the Chinese characters mentally and improve student's memory. Second is recognition feature, the student can recognize the complex or nearly the same Chinese characters clearly. Third is creation feature, it can help student create new character by using the studied characters, and fourth is organization feature, the student can group many Chinese characteers, which help students to learn easily. We believe that this activity is a strategy to imporve students' ability for high efficiency to learn Chinese characters. Finally, we can apply the benefit of mind maps converge with old and new knowledge theoried for efficiency in learning and teaching Chinese.
泰国学校的中文教育出现了一个非常好的局面,但也存着许多个问题。其中最难的是写字能力,泰国学生的写字能力非常低,并且经常出现写错字的情况。当学习者学写汉字时,总是遇到字音问题、字形问题、字义问题和字用问题。原因就是汉字形体结构复杂,难认、难读、难写、难记;汉字的特点中存在着大量的同音字、近形字、一音多字,一字多音,这就使交际双方难以分辨;放弃学习汉字只要听懂和会说汉语。这些问题是汉字教学的基础问题。只有学习者对学习语言有良好的态度和认真学习才能成功地学习第二语言。 为了解决汉字难认、难读、难写、难记的问题,该文提出一种有效的教学法“汉字联想法”,有几大个特点:一是记忆性,它是反复提取储存在大脑中的汉汉字,加强学生的记忆性;二是辨识性,学生会把复杂的汉字或近形的字分辨清楚,不写出错字;三是创造性,帮助学生的创造性思维能力,把刚学的汉字创出新字;四是组织性,学习者会把多量的汉字分成一组一组,能帮助学生容易学汉字。 因此,笔者相信联想法能把复杂的汉字,难认、难记、难读变成简简单单的汉字,容易记住,不会遗忘,增强识字能力的一种有效的途径,也是培养学生自主识字的好办法。 最后,运用汉字联想法与新旧知识衔接相关理论辅助以汉字教学,作为日后汉语教学或汉字学习之参考。
Description: Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2013
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/798
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Abstract.pdf460.29 kBAdobe PDFView/Open
Tableofcontents.pdf93.44 kBAdobe PDFView/Open
Chapter1.pdf318.59 kBAdobe PDFView/Open
Chapter2.pdf277.57 kBAdobe PDFView/Open
Chapter3.pdf329.33 kBAdobe PDFView/Open
Chapter4.pdf327.24 kBAdobe PDFView/Open
Chapter5.pdf314.72 kBAdobe PDFView/Open
References.pdf358.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.