Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/816
Title: 泰国国家旅游局汉语应用研究--以曼谷素万那普国际机场服务站为例
Other Titles: ศึกษาการบริการภาษาจีนของเคาน์เตอร์บริการข่าวสารท่องเที่ยว ณ ท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ
A Study on Chinese Language Service of Tourism Authority of Thailand's Tourist Information Counter at Suvarnabhumi Airport
Authors: 刘丽芳
Pornpan Juntaronanont
พรพรรณ โรจนานนท์
马 炬 炆
สรินนา อัศวรัตน์
Keywords: ท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ
Suvarnabhumi Airport
国家旅游局服务站
ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
汉语 -- 语言使用
นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- จีน
Tourists -- China
商人
การท่องเที่ยว -- ไทย
Travel -- Thailand
旅游 -- 泰国
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
商务汉语
Issue Date: 2017
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 在泰国汉语是一种有很大作用的语言之一, 不管是投资方面, 经济方面, 旅游方面等. 现在泰国很需要有汉语语言技能的人才, 由于中文人员日益增长的需求. 作为基本的结果"供求法" 所以中文人才市场迅速扩大和飞速发展同时引起关注毕业生的素质水平和语文能力问题. 质量控制至关重要提供和支持您的高服务满足客户需求. 国家旅游局, 作为迎接外国客人的前沿, 在素万那普机场成立旅游信息柜台支持大量访问泰国的游客, 特别是中国游客. 因此本论文对国家旅游局服务员使用汉语现状很感兴趣. 本论文的主要目的为1)研究素万那普国际机场服务站提供汉语服务的应用情况. 2)研究中国游客接待素万那普国际机场服务站中文人员服务的需求和满意程度. 本论文选择定性研究方法带宽进行数据收集;访谈, 观察和问卷调查直接向目标受众. 在利用SWOT分析法进行评估指出了汉语服务中存在的问题和提出了改进措施. 本论文通过这个课题的分析研究, 说明了素万那普国际机场国家旅游局服务站提供汉语服务的应用情况, 指出其存在的问题, 提出了解决问题的方法和改进的建议. 在研究中使用的对象是国家旅游局司令部办室信息处;在素万那普国际机场服务站的中文人员;以及在提柜台接受服务的中国游客. 结果呈现出中国游客对素万那普国际机场服务站有关中文人员的汉语服务能力和资料方面的提供得到了满意的回应. 在结论中, 笔者建议该如何改善国家旅游局组织的效率, 增设汉语服务站咨询台和增加能够说中文的职员应对将来的中国游客影响数.
ภาษาจีนเป็นอีกหนึ่งภาษาต่างประเทศที่ได้เข้ามีบทบาทอย่างมากในประเทศไทย ไม่ว่าจะเป็นด้านการค้าการลงทุน ด้านเศรษฐกิจ การท่องเที่ยว และด้านอื่นๆ อีกมากมาย ส่งผลให้บุคลากรทางด้านภาษาจีนเป็นที่ต้องการจำนวนมากในปัจจุบันและโดยการควบคุมคุณภาพและประสิทธิภาพเป็นเครื่องมือที่สำคัญต่อการประเมินคุณภาพการบริการ การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทยที่เคาน์เตอร์สนามบินสุวรรณภูมิ ในปัจจุบันได้มีการให้บริการด้านภาษาจีนเช่นกัน ดังนั้นผู้วิจัยจึงมีความสนใจที่จะศึกษาการใช้ภาษาจีนของเจ้าหน้าที่เคาน์เตอร์สนามบินสุวรรณภูมิ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์สำคัญ 2 ประการ คือ 1) การศึกษาการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของเจ้าหน้าที่ 2) ศึกษาความต้องการและความพึงพอใจของนักท่องเที่ยวชาวจีนเข้ารับบริการ ณ เคาน์เตอร์สนามบินสุวรรณภูมิ ผู้วิจัยเลือกรูปแบบการวิจัยเชิงคุณภาพ ดำเนินการวิจัยโดยใช้วิธีการสัมภาษณ์ สังเกตการณ์และแจกแบบสอบถาม โดยตรงกับกลุ่มเป้าหมายเป็นเครื่องมือในการเก็บรวมรวมข้อมูลและนำมาวิเคราะหำ SWOT เพื่อประเมินประสิทธิภาพการใช้ภาษาจีนในการให้บริการของเจ้าหน้าที่ เพื่อรับรู้ปัญหาที่เกิดขึ้นและเสนอแนวทางแก้ไขต่อไป กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือหัวหน้างานบริการข่าวสารท่องเที่ยว ณ สำนักงานใหญ่ การท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย เจ้าหน้าที่เคาน์เตอร์บริการ ณ ท่าอากาศยานสุวรรณภูมิ และนักท่องเที่ยวชาวจีนที่เข้ารับบริการ จากการศึกษาวิจัยพบว่า ทัศนคติของนักท่องเที่ยวจีนที่มีต่อระดับคุณภาพการบริการทั้งด้านศักยภาพเจ้าหน้าที่และด้านข้อมูลอยู่ในระดับที่ดีสร้างความพึงพอใจในการเข้ารับบริการ สุดท้ายวิจัยได้สรุปและชี้ข้อเสนอแนะในการเพิ่มประสิทธิภาพขององค์กร ด้านจุดบริการ และจำนวนเจ้าหน้าที่ต่อจำนวนนักท่องเที่ยวจีนในอนาคต
Chinese language is said to be another language that has recently taken a prominent role in Thai society influencing numerous areas, such as the trade and investment sector, tourism industry, and etc., rendering the increasing demand for Chinese language educated personnel. As a result of the basic 'law of supply and demand,' the market for Chinese education has repidly expanded and skyrocketed while raising concerns and questions on the quality level and the language proficiency of graduated. Quality control is essential to provide and to support your high service to meet customer needs. Tourism Authority of Thailand, as a frontier in welcoming foreign guests, had caught the wave and established the tourist information counter in Suvarnabhumi Airport to support a great number of tourists visiting Thailand, especially Chinese tourists. Thus, the author was keen to study the Chinese language proficiency of the personnel providing their services at the information counter. The main objectives of this research paper are to study the usage of Chinese language of the personnel providing services, and to study the demand and the level of satisfaction of Chinese tourists receiving services. Qualitative research, through direct interview, observation, and survey of the target group, were selected as a prime method and apparatus to gather and summon information for this research paper. The collected information was, subsequently, used for SWOT analysis for assessing the Chinese language proficiency of personnel in providing their service in order to acknowledge the problems and obstacles arisen, and be able to further furnish relevant resolutions. The sample groups employed for the research were (1) the head of information service sector at the head office of Tourism Authority of Thailand, (2) Chinese language of the personnel of the information counter, and (3) Chinese tourists that received services. The findings of the research portrayed the attitude of Chinese tourists toward the quality of the provided services in terms of the capacity of and information given by related personnel, in which the result depicted a good level of satisfaction of services received. Lastly, the researcher concluded and rendered suggestions to enhance the performance and efficiency of the oragnization on their services and number of personnel in accordance with the amount of Chinese tourists expected in the future.
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/816
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sarinna-Assavarut.pdf
  Restricted Access
2.51 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.