Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/820
Title: | 泰国手机市场的汉语应用----以THAI OPPO智能手机公司为例 |
Other Titles: | การศึกษาการใช้ภาษาจีนของตลาดโทรศัพท์มือถือในประเทศไทย : กรณีศึกษา บริษัท ไทย ออปโป้จำกัด The Study of Business Chinese of Smartphone Market in Thailand : A Case Study of Thai Oppo Co., Ltd. |
Authors: | 解琨 Xie, Kun 李洁兰 สุจรรย์จิรา พลอยมุข |
Keywords: | บริษัท ไทย ออปโป้ จำกัด OPPO智能手机 Thai Oppo Co., Ltd. โทรศัพท์เคลื่อนที่ Cell phone 移动手机 ภาษาจีน -- การใช้ภาษา Chinese language -- Usage 汉语 -- 语言使用 ภาษาจีนธุรกิจ Chinese language -- Business Chinese 商务汉语 |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | สมาร์ทโฟนยี่ห้อออปโป้ สมาร์ทโฟนที่มาจากประเทศจีนได้เข้ามาตีตลาดในประเทศไทยตั้งแต่ปี 2547 จนถึงปัจจุบัน ตลอดระยะเวลา 14 ปี ในประเทศไทย ออปโป้ ไม่เคยหยุดพัฒนาสมาร์ทโฟนของตนจนขึ้นแท่นสมาร์ทโฟนยอดนิยมของประเทศไทยเป็นอันดับ 2 ได้ภายในระยะเวลาไม่กี่ปี การที่บริษัทออปโป้ได้เข้ามาเปิดบริษัทที่ประเทศไทยนั้นทำให้ความต้องการด้านตลาดแรงงานของบริษัทไทย ออปโป้ พุ่งเป้าไปที่บุคลากรชาวไทยที่มีความสามารถด้านภาษา โดยเฉพาะภาษาจีนที่กาลังเป็นที่นิยมสำหรับตลาดแรงงงานในปัจจุบันของไทยเป็นอย่างมาก นอกจากความต้องการบุคลากรชาวไทยแล้วนั้น บริษัทไทย ออปโป้ จำกัด ยังมีความต้องการที่จะรับพนักงานชาวจีนเข้ามาทางานร่วมกัน ซึ่งอาจทำให้เกิดความแตกต่างทางวัฒนธรรมประเพณี และปัญหาการสื่อสารที่เกิดขึ้นระหว่างการทำงาน งานวิจัยฉบับนี้คือ “การศึกษาการใช้ภาษาจีนของตลาดโทรศัพท์มือถือในประเทศไทย:กรณีศึกษา บริษัท ไทย ออปโป้ จำกัด” ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงการทำงาน ระดับความรู้ความสามารถด้านภาษาจีนของพนักงานภายในบริษัทไทย ออปโป้ จำกัด และปัญหาที่พบในการทางานของพนักงาน ตลอดจนศึกษาถึงวัฒนธรรมองค์กรที่มีความสอดคล้องในการทำงานของพนักงาน การบริหารและพัฒนาทรัพยากรบุคคลภายในองค์กร และการเติบโตทางการตลาดโทรศัพท์มือถือยี่ห้อออปโป้ในประทศไทย ที่ส่งผลต่อการใช้ภาษาจีนของพนักงาน และการทำงานร่วมกันกับชาวต่างชาติที่ทำให้เกิดปัญหาในการทำงาน รวมถึงสรุปวิธีการและมาตรการแนวทางการแก้ไขปัญหาที่พนักงานพบในการทำงาน OPPO智能手机是来自中国的智能手机品牌,OPPO自2004年进入泰国市场至今已14年,期间不断发展自己的智能手机,几年时间就登上泰国最受欢迎手机品牌的第二名。 自从OPPO在泰国开了公司后,使公司对劳动力需求增加,对泰国工作人员有语言上的要求,要求员工能有汉语的基础。除了有招聘泰国工作人员的需求外,OPPO泰国公司也有招聘中国职员的需求,工作中会出现文化习俗和交流产生的差异。 此论文是泰国手机市场的汉语应用――以THAI OPPO 智能手机公司为例,研究OPPO泰国公司工作人员中文的水平能力和工作上汉语应用中出现的问题,研究职员在工作中的表现。研究职员对中文的使用情况和与外国人一起工作中产生的问题,提出方法和措施,来解决职员在工作中因文化等原因产生的问题。 OPPO is the smartphone’s brand from China. This brand has joined the smartphones market in Thailand since 2004. OPPO keeps working hard for developing its own brand until few years later, company succeeded to be the second most popular smartphone in Thailand. OPPO’s target employee in the labor market, especially Thai employees who learn the Chinese language. Today, Chinese language is very important and popular in Thai labor market. Furthermore, OPPO Company would like to hire Chinese employees to work together. On the other hand, there is a problem of cultural differences in communication on working. The topic of thesis is about " The Study of Business Chinese of Smartphone Market in Thailand: Case Study of THAI OPPO Co., Ltd." The objective is to study of working, knowledge and abilities in Chinese language of THAI OPPO Company’s employees. Problems have been encountered in working include studying of organization’s culture which related to employees, Management, Human Resources Development in organization and the growth of OPPO brand in Thailand's smartphones market. The effect is related to employee’s Chinese skills and working problem with foreigner in our company, including to summarize methods and measures how to solve the problem to employees. |
Description: | Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/820 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
SUCHANJIRA-PLOYMOOK.pdf Restricted Access | 4.16 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.