Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/830
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor龚宁珠-
dc.contributor.advisorGong, Ningzhu-
dc.contributor.author王碧珠-
dc.contributor.authorสุวรรณา แซ่เฮ้ง-
dc.date.accessioned2022-10-15T09:49:58Z-
dc.date.available2022-10-15T09:49:58Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/830-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2015th
dc.description.abstractนับแต่วันที่ 1 กรกฎาคม ค.ศ. 1975 ได้เริ่มความสัมพันธ์ระหว่างประเทศไทยและสาธารณรัฐประชาชนจีนอย่างเป็นทางการ ความร่วมมือทั้งด้านเศรษฐกิจการค้าและมิตรภาพของทั้งสองประเทศได้พัฒนาไปอย่างราบรื่น และทุกปี จำนวนชาวจีนที่เดินทางไปท่องเที่ยวต่างประเทศก็มีไม่น้อย แต่ทว่าประเทศที่นักท่องเที่ยวจีนชอบเดินทางไปเที่ยวมากที่สุดในแต่ละปีกลับมิใช่ประเทศไทย อุตสาหกรรมการท่องเที่ยวนั้นประกอบด้วย "กิน อยู่ เดินทาง เที่ยว ช็อปปิ้ง และบันเทิง" ปัจจุบันการท่องเที่ยวนับว่าเป็นรายได้หลักของประเทศไทย งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาเพื่อจูงใจให้นักท่องเที่ยวจีนมาเที่ยวประเทศไทยมากขึ้นโดยการใช้ภาษาจีนธุรกิจในการปรับปรุงส่งเสริมและพัฒนาธุรกิจการท่องเที่ยวไทย วิทยานิพนธ์นี้ได้ศึกษาความพึงพอใจในด้านการใช้ภาษาจีนในธุรกิจการท่องเที่ยวไทยแบ่งออกเป็น 6 ด้าน ได้แก่ 1. โรงแรม 2. ธุรกิจอาหารและเครื่องดื่ม 3.สนามบิน 4. ธุรกิจการค้า 5. สถานที่ท่องเที่ยว 6. ตลาดการท่องเที่ยวไทย ซึ่งผู้วิจัยได้ออกแบบสอบถามเป็นภาษาจีนเพื่อให้นักท่องเที่ยวจีน 100 คนกรอกแบบสอบถาม และสัมภาษณ์บุคคลที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการพัฒนาอุตสหากรรมการท่องเที่ยวไทย 5 ท่าน ได้แก่ มัคคุเทศก์ นักท่องเที่ยวจีน ครูผู้สอนวิชาการท่องเที่ยวไทย เจ้าหน้าที่ระดับสูงในบริษัทการท่องเที่ยวไทย เพื่อให้เข้าใจและปรับปรุงการให้บริการในอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวไทย ผลการวิจัยจากแบบสอบถามและจากการสัมภาษณ์ พบว่าการใช้ภาษาจีนในธุรกิจการท่องเที่ยวไทยในแต่ละด้านสำคัญมาก โดยเฉพาะอย่างยิ่งด้านสนามบิน แต่ว่าการใช้ภาษาจีนในธุรกิจการท่องเที่ยวไทยแต่ละด้านยังไม่สมบูรณ์ และบุคลากรในธุรกิจการท่องเที่ยวไทยยังพูดดภาษาจีนได้ไม่คล่องแคล่ว นอกจากนี้ยังพบว่าการใช้ภาษาอังกฤษในอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวไทยดีกว่าภาษาจีน จากผลการวิจัยนี้ผู้วิจัยพบว่าปัจจุบันการใช้ภาษาจีนธุรกิจในการพัฒนาธุรกิจการท่องเที่ยวไทยนั้นยังมีปัญหาอยู่ และปัญหาการใช้ภาษาจีนธุรกิจยังไม่เพียงพอต่อการพัฒนาธุรกิจการท่องเที่ยวไทยนี้ขึ้้นอยู่กับผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการบริหารจัดการธุรกิจการท่องเที่ยวไท หากยังไม่ได้รับการปรับปรุงให้ดีขึ้นย่อมส่งผลกระทบต่อการพัฒนาการท่องเที่ยวไทยth
dc.description.abstractSince 1 July 1975, Thailand and China have been relationship officially. Both economic trade and the relationship two countries have been developed well continually. Every year, there are many Chinese tourists travel oversea but the country where Chinese like to travel most is not Thailand. The traveled industry of Thailand consists of shopping, traveling, entertaining and etc. Currently, travel is the main income of Thailand. This research aime to study for attracting Chinese tourists to travel Thailand more and more by using Chinese business to adjust and improve. Moreover this research aims to support and develop Thailand traveled business. This research studies the satisfaction of using Chinese for traveled business of Thailand. The researcher divided into 6 parts; hotle, food and drink, airport, trade, place and traveled business. The researcher created the Chinese questionnaire for 100 Chinese tourists. Moreover, there is an interview 5 people whom involve the industry development of Thailand; guide, Chinese tourists, travel and tourism teacher and the high position officers of Thailand traveling. This research would like them to understand and improve Thailand industrial service. The result from the questionnaire and interview is that using Chinese for Thailand businedd isvery important especially airport but using Chinese for Thailand industry is not complete. The people who work for Thailand industry cannot speak Chinese fluently. In addition using English in Thailand industry is better than using Chinese. From the result of this research, the researcher found that using Chinese for business to improve Thailand traveled businedd and resolve using Chinese language problem that is not enough. Business improvement of Thailand traveling depends on people who involve the traveled business service. If it hasn't got the good adjustment, it will affect Thailand traveling.th
dc.language.isojath
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectการท่องเที่ยว -- ไทยth
dc.subjectTourism -- Thailandth
dc.subject旅游 -- 泰国th
dc.subjectภาษาจีนธุรกิจth
dc.subjectChinese language -- Business Chineseth
dc.subject商务汉语th
dc.subjectภาษาจีน -- การใช้ภาษาth
dc.subjectChinese language -- Usageth
dc.subject汉语 -- 语言使用th
dc.title商务汉语在发展泰国旅游业的应用研究th
dc.title.alternativeการศึกษาการใช้ภาษาจีนธุรกิจในการพัฒนาธุรกิจการท่องเที่ยวไทยth
dc.title.alternativeA Study of Business Chinese in the Development of Thai Tourismth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineภาษาจีนเพื่อการสื่อสารเชิงธุรกิจth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suwanna-Saeheng.pdf
  Restricted Access
3.81 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.