Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor李超-
dc.contributor.advisorLi, Chao-
dc.contributor.author侯珍珠-
dc.contributor.authorเจตสุภา รัศมีประเสริฐสุข-
dc.date.accessioned2022-11-03T14:25:49Z-
dc.date.available2022-11-03T14:25:49Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/875-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018th
dc.description.abstract在语言学习中, 有四项重要技能, 分别是:听, 说, 读, 写技能. 目前, 泰国的汉语教学以书籍为主要教材, 因此学生的阅读能力很重要. 学生只有具备一定的阅读能力, 才可以理解文章的主旨, 理解生词含义以及运用, 并从大量的阅读中, 吸取知识, 丰富视野, 提高自身精神层次. 另外, 写作也是一个重要技能, 是人们通过书面形式传授知识, 抒发情感的方式. 目前, 泰国学生的阅读和写作技能较弱, 为了提高学生阅读和写作技能, 本人尝试在教学中使用:小组合作学习阅读与作文(Cooperative Integrated Reading and Composition, 简称 CIRC)的教学模式. 本文选择Watsongtham学校(Watsongtham学校是泰国北榄府的中学校.)的在读高中三年级的2班学生(第一班24名学生, 第二班26名学生, 共50名学生.)为研究对象, 分别对第一班24名学生使用:CIRC小组合作学习阅读与作文模式教学, 对第二班26名学生使用:传统模式教学, 并对教学结果进行对比分析. 在研究设计和研究方法上, 本研究主要采用实验法, 观察法和调查法. 最终, 本文研究发现:使用CIRC教学班学生们的汉语阅读与写作学习技能, 比传统教学班的学生有所提高. 本文希望通过研究:"CIRC小组合作学习阅读与作文"的教学模式在泰汉语阅读与写作教学中的应用研究, 可以加深泰国学生对汉语阅读与写作的理解和掌握, 提高泰国学生的汉语阅读与写作过程中的水平能力.th
dc.description.abstractทักษะที่สำคัญในการเรียนภาษาคือ การฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน ทั้งหมด 4 ทักษะ ซึ่งในระบบการศึกษาในประเทศไทยต้องอาศัยตำราหรือหนังสือเป็นส่วนใหญ่ ดังนั้น การอ่านจึงเป็นทักษะที่สำคัญ โดยการอ่านหนังสือนั้นไม่ได้หมายความเพียงว่า อ่านออกหรืออ่านไม่ออก หากแต่ต้องสามารถอ่านจับใจความ มีวิจารณญาณในการอ่าน มีความเข้าใจในคำศัพท์สานวนหรือจุดประสงค์ที่ผู้เขียนส่งมา จึงจะสามารถนำสาระความรู้จากเรื่องที่อ่านไปใช้ประโยชน์ในการพัฒนาคุณภาพชีวิตได้อย่างเต็มที่ การเขียนก็เป็นอีกหนึ่งทักษะที่มีความสำคัญ โดยการเขียนเป็นระบบการสื่อสารภาษาเพื่อแสดงออกซึ่งความรู้ ความคิด โดยผ่านตัวหนังสือ และเครื่องหมายต่าง ๆ ปัจจุบันทักษะการอ่านและการเขียนของนักเรียนไทยยังไม่ค่อยดีนัก ดังนั้น ผู้วิจัยจึงได้เลือกวิธีการสอนแบบ CIRC ในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ เพื่อพัฒนาทักษะด้านการอ่านและการเขียน ผู้วิจัยได้เลือกนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดทรงธรรม เป็นเป้าหมายในการวิจัยครั้งนี้ โรงเรียนวัดทรงธรรมตั้งอยู่ที่จังหวัดสมุทรปราการของประเทศไทย ในการออกแบบวิจัยและวิธีการวิจัยนี้ ได้ใช้รูปแบบการทดลอง การสังเกตการณ์และการสารวจเป็นหลัก วิจัยนี้ได้เลือกนักเรียน จำนวน 2 ห้องเรียนเปรียบเทียบความแตกต่าง คือ ห้องเรียนที่ใช้วิธีการสอนแบบ CIRC กับห้องการเรียนการสอนแบบปกติ หลังการวิจัยพบว่าห้องเรียนที่ใช้วิธีการสอนแบบ CIRC มีการพัฒนาการอ่านและการเขียนภาษาจีนสูงกว่าห้องการเรียนการสอนแบบปกติ ผู้วิจัยหวังเป็นอย่างยิ่งว่าผลการวิจัยการใช้วิธีการสอนแบบ CIRC สำหรับนักเรียนไทย เพื่อฝึกทักษะด้านการอ่านและการเขียนภาษาจีน จะเป็นประโยชน์สำหรับนักเรียนไทยในการอ่านและการเขียนภาษาจีน ทาให้มีความเข้าใจและสามารถนำไปใช้ได้อย่างถูกต้อง อีกทั้งหวังเป็นอย่างยิ่งว่าการวิจัยนี้ยังสามารถช่วยให้นักเรียนได้พัฒนาทักษะการอ่านและการเขียนภาษาจีนให้สูงขึ้นth
dc.description.abstractImportant skills in learning language are listening, speaking, reading, writing, and four language skills. The system of education in Thailand requires much of the use of books, so reading is important. Reading can’t only read or can’t read, but can read comprehension, critical reading, understanding of the word or the authors purpose, in order to read the contents of the story from the knowledge to improve the quality of life. Writing is also an important skill, and it is a system of traffic language that conveys ideas and ideas through words and signs. Now that Thai students have poor reading skills and writing skills, The researcher chose to collaborate with Cooperative Integrated Reading and Composition (CIRC) for learning activities and for students reading and writing skills development. This research selects the High School students (Grade12) of Watsongtham school as the research object, Watsongtham school is Thailand's Samut Prakan middle school. In research design and research methods, this study mainly uses experimental method, observation method and investigation method. This research contrast between the two classes of students in this article is the use of the CIRC team to coordinate the literacy classes and normal classes. This research studies the structure and finds that the use of CIRC teaching classes in Chinese reading and writing is more advanced than normal classes.The researcher hoped that the results of CIRC in the teaching of reading and writing in Thai Chinese can deepen Thai students understanding and mastering of Chinese reading and writing, and increase Thai students ability in reading and writing in Chinese language.th
dc.language.isozhth
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)th
dc.subjectChinese language -- Study and teaching (Secondary)th
dc.subject汉语 -- 学习和教学 (中学)th
dc.subjectภาษาจีน -- การอ่านth
dc.subjectChinese language -- Readingth
dc.subjectภาษาจีน -- การเขียนth
dc.subjectChinese language -- Writingth
dc.subject汉语 -- 写作th
dc.subject汉语 -- 阅读-
dc.title泰国汉语阅读与写作教学中的CIRC应用研究----以WATSONGTHAM学校高中三年级的学生为例th
dc.title.alternativeการศึกษาการใช้วิธีการสอนแบบ CIRC เพื่อฝึกทักษะด้านการอ่านและการเขียนภาษาจีนในประเทศไทย: กรณีศึกษานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดทรงธรรมth
dc.title.alternativeA Study of Using Cooperative Integrated Reading and Composition in Thailand for Teaching of Chinese Reading and Writing : A Case Study of High School Students (Grade12) of Watsongtham Schoolth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineการสอนภาษาจีนth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JEDSUPA-RATSAMIPRASOETSUK.pdf2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.