Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor赵平-
dc.contributor.advisorZhao, Ping-
dc.contributor.author高恩伟-
dc.contributor.authorกรณ์ หิรัญณยกุล-
dc.date.accessioned2022-11-05T07:37:36Z-
dc.date.available2022-11-05T07:37:36Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/886-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016th
dc.description.abstractในสภาพการณ์ที่การท่องเที่ยวโลกมีความคึกคักเช่นนี้ การท่องเที่ยววัดได้เป็นส่วนสำคัญ สำหรับแผนพัฒนาการท่องเที่ยวของหลายๆ ประเทศในภูมิภาคเอเชียตะวันออกและเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ในฐานะที่ไทยเป็นประเทศที่มีวัฒนธรรมวัดอันสมบูรณ์ ประเทศไทยจึงเป็นจุดมุ่งหมายหลักของนักท่องเที่ยวที่ชอบการท่องเที่ยววัด ซึ่งช่วงสองสามปีมานี้ วัฒนธรรมวัดไทยได้รับความสนใจจากนักท่องเที่ยวต่างชาติเป็นอย่างมาก โดยเฉพาะนักท่องเที่ยวจีน ที่เพิ่มจำนวนมากขึ้นทุกปีจนกลายเป็นกลุ่มนักท่องเที่ยวที่สำคัญของการท่องเที่ยวไทย วิทยานิพนธ์เล่มนี้ประสงค์เลือกวัดพระแก้ว (วัดพระศรีรัตนศาสดาราม) เป็นกรณีศึกษาในการศึกษาได้ประยุกต์ใช้วิธีการวิเคราะห์เอกสาร การวิจัยเชิงสำรวจและการเข้ามีส่วนร่วม เพื่อวิเคราะห์สาเหตุและปัจจัยที่ทำให้วัดพระแก้วกลายเป็นวัดท่องเที่ยวสำคัญของไทย รวมถึงเจาะลึกสภาพการให้บริการทางภาษาจีนในวัดพระแก้ว ได้แก่ บริการของสถานที่ท่องเที่ยวและบริการของมัคคุเทศก์พร้อมทั้งประเมินสภาพการใช้ภาษาจีนในงานบริการดังกล่าว สุดท้ายระบุปัญหาที่เกิดขึ้นและเสนอแนวทางแก้ไข ผลการศึกษาพบว่า ปัจจุบันการให้บริการทางภาษาจีนในการท่องเที่ยววัดไทย ไม่ว่าจะเป็นด้านสถานที่ท่องเที่ยวหรือด้านมัคคุเทศก์ ล้วนไม่สามารถตอบสนองความต้องการของนักท่องเที่ยวจีน ได้อย่างมีประสิทธิภาพ การท่องเที่ยวไทยยังค่อนข้างขาดบุคลากรที่มีความรู้ภาษาจีนด้านวัด บริการทางภาษาจีนของการท่องเที่ยววัดไทยจำเป็นต้องได้รับการแก้ไข หน่วยงานที่เกี่ยวข้องต้องช่วยกันปรับปรุงบริการภาษาจีนของสิ่งอำนวยความสะดวกต่างๆ และพัฒนาหลักสูตรอบรมมัคคุเทศก์ภาษาจีนเพื่อยกระดับคุณภาพการให้บริการของการท่องเที่ยววัดไทยth
dc.description.abstractAs global tourism is flourishing, temple becomes a crucial part of tourism development plans of several East and Southeast Asian countries. Thailand has rich temple culture, thus it becomes a major destination for tourists who desire to travel to temples. Recently, Thai temple culture has been getting attraction from foreign tourists, especially Chinese tourists. The increasing Chinese tourists are major tourists of Thai tourism. Wat Pra Kaew (Temple of the Emerald Buddha) is selected as a case study of this thesis. The content analysis, survey and participation are applied to analyze reasons and factors making Wat Pra Kaew become a major tourist attraction in Thailand, as well as deeply focus on Chinese language services in Wat Pra Kaew including tourist attraction and tour guide services, eveluate Chinese language uasge in such services and eventually summarize problems and propose solutions. The findings indicated that, currently, Chinese language services, both tourist attraction and tour guide, in Thai temple are unable to efficiently respons needs of Chinese tourists. Thai tourism still has inadequate personnel who have knowledge on temple in Chinese language. Chinese language services of Thai temple are required to be improved. In addition, relevant authorities should improve Chinese language services of facilities and develop Chinese language tour guide training courses to enhance service quality of Thai temple tourism.th
dc.description.abstract随着世界旅游业的兴旺,佛寺旅游成为东亚和东南亚许多国家旅游业中的一个发展项目,作为佛教国家的泰国拥有着丰富的佛寺文化,就随之成为旅游者外出佛寺旅游的主要目的地。近些年来,泰国佛寺文化得到了世界游客的热烈关注,特别是中国游客。如今,中国游客数量之多已成为国旅游业的一个主要客源了。 本文的研究以玉佛寺为例,采用文献分析、问卷调查和参与实践的方法,通过分析说明玉佛寺为何成为泰国最著名佛寺景点,探讨其汉语服务情况,即旅游景点和导游人员的服务,以及对两者在提供服务中的汉语应用情况进行评估,最终指出其存在的问题,并对问题提出改进措施和建议。 经由研究结果发现,目前泰国佛寺旅游不论是景点的汉语服务,还是导游的汉语服务,都不能有效地满足游客的需要。泰国旅游业还比较缺乏有关佛寺方面的汉语人才,佛寺旅游的汉语服务需要改进,有关方面必须改善汉语服务设施,加强汉语导游的培训,以提高佛寺旅游汉语服务的质量。-
dc.language.isozhth
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectวัดพระแก้วth
dc.subjectWat Phra Kaewth
dc.subjectภาษาจีน -- การใช้ภาษาth
dc.subjectChinese language -- Usageth
dc.subject汉语 -- 语言使用th
dc.subjectภาษาจีนธุรกิจth
dc.subjectChinese language -- Business Chineseth
dc.subject商务汉语th
dc.subjectการท่องเที่ยว -- ไทย -- กรุงเทพฯth
dc.subjectTravel -- Thailand -- Bangkokth
dc.subjectนักท่องเที่ยว -- จีนth
dc.subject游客 -- 中国th
dc.subject玉佛寺-
dc.subject旅游 -- 泰国 -- 曼谷-
dc.title泰国佛寺旅游的汉语服务——以玉佛寺为例th
dc.title.alternativeการบริการภาษาจีนของการท่องเที่ยววัดไทย : กรณีศึกษา วัดพระแก้วth
dc.title.alternativeChinese Language Service for Thai Temple Tourism : Taking Wat Phra Kaew as and Exampleth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineภาษาจีนเพื่อการสื่อสารเชิงธุรกิจth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KORN-HIRANNAYAKUN.pdf
  Restricted Access
2.09 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.