Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/904
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor刘丽芳-
dc.contributor.advisorPornpan Juntaronanont-
dc.contributor.advisorพรพรรณ จันทโรนานนท์-
dc.contributor.author何永生-
dc.contributor.authorชัยชนะ ตีรสุกิตติมา-
dc.contributor.authorChaichana Teerasukittima-
dc.contributor.otherHuachiew Chalermprakiet University. College of Chinese Studies-
dc.date.accessioned2022-11-05T12:43:53Z-
dc.date.available2022-11-05T12:43:53Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/904-
dc.descriptionThesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2019th
dc.description.abstractจุดประสงค์ของงานวิจัยเรื่องนี้ คือ ศึกษาความพึงพอใจของการใช้ภาษาจีนในการสื่อสารของพนักงานในสนามบินนานาชาติอู่ตะเภา จังหวัระยอง ที่มีต่อผู้โดยสารชาวจีน เพื่อให้เข้าใจและสามารถพัฒนาปรับปรุงทักษะการใช้ภาษาจีนของผู้บริการได้อย่างถูกต้อง ซึ่งจะส่งผลให้ผู้โดยสารชาวจีนเกิดความพึงพอใจ งานวิจัยนี้ได้ใช้แบบสอบถามภาษาจีนจำนวน 100 ชุด และสัมภาษณ์เชิงลึกกับพนักงานเจ้าหน้าที่ของสนามบินฯ ในแง่ทักษะการฟัง การพูด การอ่าน และการเขียน จำนวน 6 คน ผลการวิจัยพบว่า สนามบินควรให้ความสนใจกับป้ายต่างๆ ภายในสนามบินฯ เพื่อใช้ในการสื่อสารกับผู้โดยสารให้ชัดเจนมากขึ้น เพราะมีป้ายภาษาจีนน้อยไม่เพียงพอ และปัญหาสำคัญอีกประการหนึ่ง คือ ทักษะภาษาจีนของพนักงานยังไม่ดีพอไม่สามารถตอบสนองความต้องการของผู้โดยสารชาวจีนได้ ทำให้เกิดปัญหาต่อผู้โดยสารจีนเป็นอย่างมาก และต่ออุตสาหกรรมการท่องเที่ยวของไทย แต่อย่างไรก็ตามพนักงานของสนามบินฯ มีความสนใจและต้องการเรียนรู้ภาษาจีนเป็นอย่างมาก ดังนั้น สนามบินนานาชาติอู่ตะเภาควรมีการจัดอบรม โดยเชิญอาจารย์ชาวจีนมาฝึกอบรมทั้งความรู้ระดับพื้นฐานและขั้นสูงแก่พนักงาน และควรกระตุ้นปลุกเร้าให้มีการเรียนรู้ภาษาจีน เพื่อให้สามารถสื่อสารกับผู้โดยสารชาวจีนได้ดีและประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้นth
dc.description.abstractThe research's aim is to study of the situation of Chinese language using in U-tapao International Airport and the top management level can improve their staff's Chinese skill at the end. Author uses 100 questionnaires in Chinese version, furthermore, researcher still intervies airport's staff for 6 persons to figure out their Chinese skill and their attiitude toward this topic. The result of this research founded that the number of all Chinese language communication signs in the airport are not enough. Furthermore, Chinese skill of those workers also not good enough to serve the Chinese passengers, therefore, this result reflects that workers' skill in term of Chinese language slightly poor and lead to customer dissatisfaction. Workers really would like to request Chinese training provided through airport. As a result of this, top management should provide not only basic but also advanced courses training through inviting native speaker. Also attempt to motive airport's staff to learn Chinese language in order to fluently and efficiently communicate with Chinese people.th
dc.description.abstract本文研究目的是为了乌达抛机场服务人员对中文了解的情况,所以为了了解和提高乌达抛国际机场服务人员的使用汉语,笔者通过 100 张调查问卷中的中文应用,这 100 张调查问卷发给中国乘客到泰国来旅游所填写,而且采访了6 位机场服务人员。本论文采用调查分析的方法,在调查乌达抛国际机场服务人员的使用汉语交流的情况,笔者发现:乌达抛国际机场应该重视用更多地方放置了汉语标志牌,乌达抛国际机场还缺乏汉语服务标志牌的充足数量。此外,大部分工作人员的汉语水平不能满足中国乘客的服务与要求,问卷中反映出对机场服务人员汉语能力的评价还处在较低的程度,这就使机场人员在用汉语给中国游客服务时产生了许多问题,而且乌达抛国际机场服务人员需要学习交际汉语课程。因此乌达抛国际机场应该举办各种汉语培训课程,例如通过机场请汉语老师来教授基本汉语和更好高级给有关们的服务人员。鼓励人员学习汉语,还有找别方法来提高机场人员的汉语水平,使之能更有效地中国乘客沟通。-
dc.language.isozhth
dc.publisherHuachiew Chalermprakiet Universityth
dc.subjectU-tapao International Airportth
dc.subjectสนามบินนานาชาติ อู่ตะเภาth
dc.subjectภาษาจีนธุรกิจth
dc.subjectChinese language -- Business Chineseth
dc.subject商务汉语th
dc.subjectภาษาจีน -- การใช้ภาษาth
dc.subjectChinese language -- Usageth
dc.subject汉语 -- 语言使用th
dc.subjectภาษาจีน -- บทสนทนาและวลีth
dc.subjectChinese language -- Conversation and phrase booksth
dc.subject汉语 -- 对话和短语th
dc.subject飞机乘客-
dc.title泰国机场转型改造与商务汉语应用分析--以乌达抛机场为例th
dc.title.alternativeการวิเคราะห์การเปลี่ยนแปลงของสนามบินไทยและการใช้ภาษาจีนในสนามบิน : กรณีศึกษา สนามบินนานาชาติ อู่ตะเภาth
dc.title.alternativeAnalysis of Business Chinese Using in Airport in Thailand : Case Study of U-tapao International Airportth
dc.typeThesisth
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตth
dc.degree.levelปริญญาโทth
dc.degree.disciplineภาษาจีนเพื่อการสื่อสารเชิงธุรกิจth
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHAICHANA-TEERASUKITTIMA.pdf2.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.