Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/945
Title: 商务汉语在泰国泰普克沥青 (大众) 有限公司的应用研究
Other Titles: การศึกษาการใช้ภาษาจีนของพนักงานบริษัท ทิปโก้แอสฟัลท์จำกัด มหาชน
The Study of Chinese Used in Tipco Asphalt Public Company Limited
Authors: 解琨
Xie, Kun
戴玉珍
เบญจรัตน์ ต่อธิติธรรม
Keywords: ภาษาจีน -- การใช้ภาษา
Chinese language -- Usage
ภาษาจีนธุรกิจ
Chinese language -- Business Chinese
汉语 -- 语言使用
商务汉语
Issue Date: 2018
Publisher: Huachiew Chalermprakiet University
Abstract: 在经济全球化的背景下,许多企业都纷纷开展了国际业务,如果企业想要走向国际化,员工的语言能力是一个重要的影响因素。如果没有员工的语言能力作为支撑,这些业务是无法开展的,而且员工的语言水平代表了企业的知识水平,可以为企业塑造良好的形象。 泰普克沥青(大众)公司也是一家跨国公司,中国是公司最大的国际出口市场,现在泰普克沥青(大众)公司职员不只是需要应用英语,但有些职位也有机会必须要用汉语进行沟通。 论文通过资料分析和问卷调查法,研究泰普克沥青(大众)有限公司的泰国职员与说汉语的工作人员在工作上应用商务汉语进行沟通的情况,也调查公司为员工提高商务汉语水平,是否能促使公司发展。本论文选题的意义是泰国泰普克沥青(大众)有限公司职员汉语使用与汉语水平能力调查,以及调查职员在沟通中存在的语言问题,研究公司为员工提高商务汉语培训。本论文发现不只是泰国职员对汉语培训有兴趣,也发现说汉语的工作人员是非常希望泰国职员能跟他们用汉语进行沟通与联系。双方认为通过公司汉语语培训,会减少工作语言沟通障碍,也可以创造很多商业机会。
ปัจจุบันการค้าต่างประเทศส่งผลต่อการเจริญเติบโตทางเศรษฐกิจอย่างมีนัยสำคัญ หลายบริษัทต่างพยายามพาตัวเองก้าวเข้าสู่ตลาดการค้าต่างประเทศ ความสามารถในการใช้ภาษาต่างประเทศกลายเป็นปัจจัยสำคัญสำหรับบริษัทที่กำลังขยายตลาดไปยังต่างประเทศเหล่านี้ การที่พนักงานสามารถสื่อสารภาษาต่างประเทศได้อย่างเชี่ยวชาญ ไม่เพียงแต่ช่วยส่งเสริมการเติบโตของธุรกิจเท่านั้น แต่ยังช่วยส่งเสริมชื่อเสียงและภาพลักษณ์ความเป็นสากลของบริษัทนั้นอีกด้วย เช่นเดียวกับธุรกิจอื่น ธุรกิจก่อสร้างงานทางเองก็กำลังขยายตัว ปัจจุบันมีโครงการและแผนความร่วมมือทั้งในและต่างประเทศในการพัฒนาโครงสร้างพื้นฐานด้านการคมนาคมทางถนนในภูมิภาค ธุรกิจยางมะตอยซึ่งเป็นส่วนประกอบหลักในการทำถนน จึงเจริญเติบโตอย่างรวดเร็วตามไปด้วย โดยเฉพาะธุรกิจในต่างประเทศ บริษัท ทิปโก้แอสฟัลท์ จำกัด มหาชน ถือเป็นผู้นำในธุรกิจ ยางมะตอยในประเทศไทยขณะนี้ และปัจจุบันบริษัทได้มีการขยายการลงทุนของธุรกิจไปยังหลายประเทศทั่วภูมิภาคเอเชียแปซิฟิก เนื่องจากตลาดลูกค้าส่งออกที่ใหญ่ที่สุดคือ ตลาดยางมะตอยในประเทศจีน และบริษัทมีคู่ค้าในหลายประเทศที่ใช้ภาษาจีนในการสื่อสารเป็นภาษาหลัก ดังนั้น พนักงานของบริษัทจึงจำเป็นต้องมีความสามารถไม่เฉพาะแต่ภาษาอังกฤษเท่านั้น ภาษาจีนก็สำคัญ วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ ได้ศึกษาการใช้ภาษาจีนในการทำงานของพนักงานไทย ในบริษัท ทิปโก้แอสฟัลท์ จำกัด มหาชน และศึกษาว่าความสามารถทางการใช้ภาษาจีนของพนักงาน เป็นข้อได้เปรียบและส่งเสริมการเจริญเติบโตของบริษัทในอนาคตหรือไม่ งานวิจัยนี้ยังเน้นศึกษาการใช้ภาษาจีนในการทำงานระหว่างพนักงานคนไทย และพนักงานต่างชาติที่ใช้ภาษาจีนเป็นภาษาแม่อีกด้วยว่ามีการสื่อสารกันอย่างมีประสิทธิภาพหรือมีปัญหาในด้านการสื่อสารอะไรบ้าง ในตอนท้าย ยังสอบถามความต้องการอบรมความรู้ด้านภาษาจีนของพนักงานคนไทย และความคาดหวังของพนักงานต่างชาติที่ใช้ภาษาจีนที่มีต่อการสื่อสารภาษาจีนของพนักงานคนไทย โดยทั้งสองฝ่ายต่างเห็นความสำคัญและเชื่อว่าหากพนักงานคนไทยสามารถสื่อสารภาษาจีนได้อย่างดี จะช่วยลดอุปสรรคทางการสื่อสารระหว่างพนักงาน และส่งเสริมการเจริญก้าวหน้าของบริษัทในอนาคต
International trade currently has made an increasingly significant contribution to economic growth, and there are many companies are trying to enter into international market. With companies increasingly seeking to expand abroad, foreign language proficiency has become and increasingly critical issue. The employees’s language professional proficiency is not only support the business growth, but also the company’s international reputation and image. In line with other business, road construction business is expanding as well. Recently, there are many national and international road infrastructure development plans and projects in the region. Asphalt market is then rapidly growing, especially international asphalt market. Tipco Asphalt Public Company Limited has a biggest asphalt market share in Thailand, and the company invests their business into many countries in this Asia Pacific Region. Since, the company’s biggest exporting market is China and they has various overseas partners who are using Chinese language. So, the employee is not only required to have English but also Chinese language ability. This research studies the used of Chinese language of Thai employee in Tipco Asphalt Public Company Limited, and studies the advantage of Chinese ability whether will support the company business growth in the future or not. This research significant studies the used of Chinese of Tipco Asphalt staff, between Thai staff and the foreign staff who is using Chinese language as mother language, to see how efficient their Chinese communication and if any communication problems. Finally, the research also analysis the need and interest of Chinese training for Thai staff, and expectation of Chinese staff to communicate with Thai collegus in Chinese. Both though Chinese profiency will reduce language communication barrier between Thai and Chinese employee, and help support the company business growth.
Description: Thesis (M.A.) (Chinese for Business Communication) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2018
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/945
Appears in Collections:College Of Chinese Studies - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENJARAT-TORTHITITHAM.pdf
  Restricted Access
4.85 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.