การวิจัยเชิงพรรณนานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินคุณภาพกระบวนการใช้หลักสูตรผลลัพธ์การเรียนรู้ และความพึงพอใจต่อสมรรถนะเชิงวิชาชีพของบัณฑิต หลักสูตรพยาบาลศาสตรบัณฑิตมหาวิทยาลัยสยามปีการศึกษา 2561 ประชากร ได้แก่นักศึกษาชั้นปีที่1-3 จํานวน 353 คน บัณฑิตจํานวน 97 คน และผู้ใช้บัณฑิตจํานวน 40 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย เป็นแบบสอบถามสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการศึกษาพบว่า คุณภาพกระบวนการใช้หลักสูตรอยู่ในระดับมากได้แก่1) ความสอดคล้องของปรัชญาวัตถุประสงค์และโครงสร้างหลักสูตร 2)ความพร้อมด้านอาจารย์ผู้สอน3) ความพร้อมด้านสิ่งสนับสนุนการเรียนรู้และ 4) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน  ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนภาคปฏิบัติสูงกว่าภาคทฤษฎีผลลัพธ์การเรียนรู้ของบัณฑิตอยู่ในระดับมากและสูงสุดในด้านคุณธรรมจริยธรรม ความพึงพอใจต่อสมรรถนะเชิงวิชาชีพของบัณฑิตและผู้ใช้บัณฑิตอยู่ในระดับมากและสูงสุดในด้านความสามารถในการปฏิบัติงานตามหลักจรรยาบรรณวิชาชีพพยาบาลผลการศึกษาสะท้อนให้เห็นว่าการประเมินคุณภาพกระบวนการใช้หลักสูตรมีความจําเป็นต่อการผลิตพยาบาลที่มีคุณภาพสู่สังคม
 
The purpose of this descriptive research was to assess the quality in course application process, learning  outcomes and  satisfaction with  professional competence for the Bachelor of  Nursing Science Program, Siam University, academic year 2018.The population consisted of 353 students in year 1-3, 97 graduates, and 40 graduate users. The data were collected by questionnaire. The statistics used in the data analysis were percentage, mean and standard deviation. The results of the study found that the quality in  course  application process was  at  a  high  level  in  all 4aspects,  namely1)Consistency  of philosophy, objectives and course structure2)Teacher's readiness3)Readiness for educational supportand4)Learning  achievement. Learning achievement  assessment, it  was  found  that the  learning achievement in practice was higher than that of theory. Graduate learning outcomes were at high level and was highest in morality and ethics. Satisfaction with the  professional competence of graduates and graduate users were  at  high  level  and  was  highest  in the  ability  to  work  in  accordance  with  the professional code of ethics. The results of the study reflect that the quality in course application process, is essential for producing quality nurses for society.