DSpace Repository

汉语流行音乐教学法研究----以圣母玛利亚萨图巴蒂学校为例

Show simple item record

dc.contributor.advisor Li, Chao
dc.contributor.advisor 李超
dc.contributor.author 杨燕珍
dc.contributor.author นันท์มนัส วิมลมงคลพร
dc.date.accessioned 2022-06-01T06:15:26Z
dc.date.available 2022-06-01T06:15:26Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/349
dc.description Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2021 th
dc.description.abstract 目前,中国的经济增长率迅速提高。于是,泰国政府意识到汉语的重要性。因为无论是中国的农业、工业还是服务业,都在泰国发挥了巨大的作用。由于这个原因,泰国政府鼓励更多的机构从事中文教学。然而,尽管政府全面促进学习汉语,但是在汉语教学中,总是存在无法解决的问题。尤其是学生的沟通问题,所以这篇论文是针对泰国学生的口语和听力技能训练而迸发出的灵感。本文主要分为六大部分:第一是选题的背景和意义,第二是圣母玛利亚萨图巴蒂学校汉语教学概况,第三是流行音乐应用于汉语教学的教案设计,第四是流行音乐在泰国学生汉语课的教学实验,第五是问卷调查数据统计与分析,最后是教学中的问题和改进方法。本文的创新之处是采用音乐教学法提高了学生的汉语听力和词汇学习的效率。所选用的四首歌曲都包含了与学生教科书《汉语教程》第一册相关的词汇、语法内容。结果显示,实验后学生的分数比实验前的分数有所提高。这表明学生的口语和听力技能得到提高,他们也能够记住生词。另外,学生问卷调查的结果还显示了汉语教学中存在的问题包括学生对使用音乐作为教学方式的建议。笔者希望这项研究对教师的教学有所帮助。 th
dc.description.abstract Nowadays, China's economic growth rate has increased rapidly. In Thailand, the government realizes the importance of Chinese language as well. Because China has a role to Thailand a lot, whether it's agriculture, industry and services sectors. For this reason, the government has encouraged the teaching Chinese even more. However, even though the government will promote the Chinese language fully but always encounter problems with teaching and learning Chinese. Thesis is divided into six topics. The first is the background and importance of research. The second is the overview of Chinese language teaching in Phramaemary Sathupradit School. The third is to design a plan for teaching pop songs in Chinese language classes. The fourth is an experiment using pop songs in the Chinese language class of Thai students. The fifth is a statistical survey and analysis of the survey data. And the last point is the problem and method of improvement in teaching and learning. The results showed that scores of students after experiment were higher than the scores before the experiment. This shows that students' speaking and listening skills have improved and they can also remember new words. In addition, the results from students questionnaire It made us aware of the problem of teaching and learning Chinese as well as what the students' opinions on use of music as a teaching medium. th
dc.language.iso zh th
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน -- ไทย th
dc.subject Chinese language -- Study and teaching -- Thailand th
dc.subject Chinese language -- Study and teaching -- Foreign speakers th
dc.subject Chinese language -- Usage th
dc.subject Music in education th
dc.subject Songs, Chinese. th
dc.subject โรงเรียนพระแม่มารีสาธุประดิษฐ์ th
dc.subject Pharmaemary Sathupradit School th
dc.subject 圣母玛利亚萨图巴蒂学校 th
dc.subject ภาษาจีน -- การใช้ภาษา th
dc.subject 汉语 -- 语言使用 th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน -- ผู้พูดภาษาต่างประเทศ th
dc.subject 汉语 -- 对外汉语教学 -- 中级教程 th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน -- ไทย th
dc.subject 汉语 -- 学习和教学 -- 泰国 th
dc.subject ดนตรีในการศึกษา th
dc.subject เพลงจีน th
dc.subject 中国歌曲
dc.subject 教育中的音乐
dc.title 汉语流行音乐教学法研究----以圣母玛利亚萨图巴蒂学校为例 th
dc.title.alternative การศึกษาวิธีการเรียนการสอนภาษาจีนผ่านเพลงป๊อปจีน : กรณีศึกษาโรงเรียนพระแม่มารีสาธุประดิษฐ์ th
dc.title.alternative Study of Chinese Language Teaching and Learning Methods by POP Music : Pharmaemary Sathupradit School as Example th
dc.type Thesis th
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต th
dc.degree.level ปริญญาโท th
dc.degree.discipline การสอนภาษาจีน th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account