การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาประวัติความเป็นมาการเชิดหนังตะลุงและการรำโนราศิลปะการแสดงพื้นบ้านภาคใต้ 2) ศึกษากระบวนการสร้างสรรค์ชุด หุ่นคนตะลุงโนรา 3) การเผยแพร่ผลงานชุด หุ่นคนตะลุงโนราสู่สาธารณะชนผลการวิจัยพบว่าประวัติความเป็นมาการเชิดหนังตะลุงเป็นสัญลักษณ์อย่างหนึ่งของชาวปักษ์ใต้หนังตะลุงเป็นการแสดงที่ต้องอาศัยตัวหนังใช้ผู้บังคับหรือเชิดให้หนังเคลื่อนไหวคือ นายหนังตะลุง ทำหน้าที่ทั้งเชิดทั้งพากย์ เจรจา ตัวหนังตะลุงมีรูปยักษ์ ฤๅษี เจ้าเมือง ตัว พระ ตัวนาง และตัวตลกนิยมใช้ภาษากลางเครื่องดนตรีที่ใช้ประกอบการแสดง กลอง ทับ โหม่ง ซอ ฉิ่ง ปี่ และปัจจุบันนำเครื่องดนตรีสากลมาผสม การรำโนราเป็นการแสดงพื้นเมืองของชาวปักษ์ใต้ ท่าสอนรำ ทั้งหมด 17 ท่า ส่วนท่ารำแม่บทมาจากสายขุนอุปถัมภ์นรากรมีทั้งหมด 12 ท่าเครื่องทรงของกษัตริย์ร้อยด้วยลูกปัดโนรามีทั้งหมด 5ชิ้น การสร้างสรรค์ชุดหุ่นคนตะลุงโนราได้สร้างสรรค์ทำนองเพลงขึ้นมาใหม่ ใช้กระบวนการตามแนวคิดของการสื่อให้เห็นคุณค่าของการเชิดหุ่น การเชิดหนังตะลุง และการรำโนรา มาผสมผสานให้เกิดการเคลื่อนไหวในลักษณะท่าทางต่าง ๆ ตามกิริยาของตัวหนังตะลุงที่มีผู้เชิดบังคับให้เกิดการเคลื่อนไหว ใช้เวลาในการแสดง 4.15นาที ท่ารำมีทั้งหมด 24 ท่า การเผยแพร่ผลงานชุดหุ่นคนตะลุงโนราสู่สาธารณชน ผู้ชมมีความพึงพอใจโดยเฉลี่ยรวมอยู่ในระดับมาก (ค่าเฉลี่ย 4.59) รายการที่มีความพึงพอใจสูงที่สุดคือ การประดิษฐ์ท่ารำการแสดงหุ่นคนชุดตะลุงโนรา (ค่าเฉลี่ย 4.86) รองลงมา การแสดงอารมณ์บ่งบอกถึงบุคลิกลักษณะตัวละคร (ตัวพระ ตัวนาง ตัวตลก ตัวยักษ์) (ค่าเฉลี่ย 4.65) และความพร้อมเพรียงของผู้เชิดและผู้รำ(ค่าเฉลี่ย 4.55)  ตามลำดับ ส่วนรายการที่มีความพึงพอใจต่ำที่สุด คือ การออกแบบเครื่องแต่งกายในการแสดง (ค่าเฉลี่ย 4.45)
 
The  purposes  of  this  study  are  to  1)  study  the  history  of  performing  the shadow puppets  and Nohra dance,  a form of public entertainment in the south of Thailand, 2) study the procedures of the creation of “Man Puppet on Ta-lung Nohra”, and 3) disseminate the work or performance of “Man Puppet on Ta-lung Nohra” to the public. It was  found  that  the history  of  performing  the shadow  puppets  was  a  symbol  of people in the south of Thailand. Ta-lung was the performance used the figures made of leather and controlled by the dancer who made the figures move. The dancer’s duties were performing the puppets, narrating, and speaking at the same time. There were six characters in Ta-lung: the giant, the hermit, the governor, the leading actor,  the leading actress, and the clown.  But for the  leading  characters  and  the  governor,  central  Thai  was  used.  The  music  used  in  the performance were  the drums,  tup,  mong,  fiddle,  cymbal,  and flute.  In the present  time,  the music was combined with modern music. Nohra dance is the native or folk performance of the south.There were 17dances altogether There were 12 dances from the rum mae bot on the line of Khun Aupatumnarakorn .Nohra costumes imitated those of the king’s sewn with beads. The creation of “Man Puppet  Ta-lung  Nohra”  has  created  the  new  tune of  music  using  folk  music  of  the south combined with modern music. Performing the shadow  puppets  combined with Nohra dances have made the movements of various types following the actions of Ta-lung figures, which were controlled  by  the  puppet  performer.  The  performance  took  4.15  minutes  with  24  dances altogether. Dissemination  of  the  work,  the  “Man  Puppet  Ta-lung  Nohra”  to  the  public.  The audience were satisfied at the high point, with an average of 4.59.