การวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ภาพสะท้อนสังคมเมือง และเพื่อวิเคราะห์ปัญหาและแนวทางแก้ปัญหาสังคมเมืองในละครซีรีส์เสือ ชะนี เก้ง พ.ศ. 2564 โดยมีขอบเขตการศึกษาทั้งหมด 40 ตอน และนำเสนอผลการวิจัยแบบพรรณนาวิเคราะห์ผลการศึกษาพบว่า ละครซีรีส์เรื่อง เสือ ชะนี เก้ง พ.ศ. 2564 ได้สะท้อนสังคมเมืองทั้งหมด 4 ด้าน ได้แก่ 1) ชีวิตความเป็นอยู่ของคนในสังคมเมือง ส่วนใหญ่พักอาศัยอยู่ในห้องชุดคอนโดมิเนียม การคมนาคมสะดวกสบายและรวดเร็ว อาหารการกินพึ่งพาอาหารสำเร็จรูป อาหารจานเดียว การแต่งกายผสมผสานวัฒนธรรมไทยกับตะวันตกและแต่งกายทันสมัยตามแฟชั่นนิยม และนิยมประกอบอาชีพอิสระ 2) ค่านิยมในสังคมเมือง ความรักของพ่อแม่ที่คาดหวังให้ลูกมีอนาคตที่ดี เพื่อนให้ความช่วยเหลือกันและจริงใจให้กัน คู่รักมีการคบเพศเดียวกันและสังคมยอมรับความหลากหลายทางเพศมากขึ้น ด้านความเสมอภาคทางเพศ ผู้หญิงมีสิทธิ์ทางสังคมเท่าเทียมกันกับเพศชาย 3) ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลในสังคมเมืองของบุคคลภายในครอบครัวพ่อแม่ลูกและญาติ และบุคคลภายนอกครอบครัวเพื่อนกับคู่รัก ถึงแม้ไม่ค่อยมีเวลาให้กันแต่สามารถพูดคุยกันผ่านออนไลน์ได้ตลอดเวลา และ 4) ความเชื่อในสังคมเมือง มีความเชื่อดั้งเดิม การรดน้ำมนต์ ไหว้พระ ความเชื่อที่รับมาจากต่างประเทศ การไหว้เทพเจ้าฉิ่สิ่งเฮี้ยของจีน และความเชื่อรูปแบบใหม่ขนมเค้กมงคลที่ทำให้โชคดีปัญหาในสังคมเมือง พบว่ามี 3 ด้าน ได้แก่ 1) ปัญหาด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล มีปัญหาพ่อแม่และลูกเรื่องการเลือกคู่ ปัญหาคู่รักนอกใจ ความต้องการต่างกันและรักต่างวัย ปัญหาเพื่อนสื่อสารไม่เข้าใจกัน มีอคติต่อกัน 2) ปัญหาด้านสังคม มีการลักขโมย การฉ้อโกงทางอินเทอร์เน็ต และการทำผิดจริยธรรมในการหลอกลวงให้เชื่อจนต้องสูญเสียทรัพย์สิน 3) ปัญหาด้านเศรษฐกิจ การค้าขาย การเดินทาง และการประกอบอาชีพ มีความกังวล ด้านความปลอดภัย และขาดแรงจูงใจ ส่วนแนวทางแก้ไขปัญหา พบว่า มี 3 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคล มีการสื่อสารสร้างความเข้าใจ หาข้อยุติร่วมกัน การปรับตัว และการยอมรับความสามารถของคนอื่น 2) ด้านสังคม มีการร่วมมือกันของคนในชุมชน การใช้เหตุผลและการคิดไตร่ตรอง การแจ้งความกับตำรวจ 3) ด้านเศรษฐกิจ มีการวางแผนธุรกิจอย่างละเอียด ใช้ช่องทางการตลาดออนไลน์ การจัดโปรโมชั่น ใช้บริการส่งของเดลิเวอรี่ และมีสร้างแรงจูงใจให้แก่พนักงานเพื่อก้าวสู่ตำแหน่งที่สูงขึ้น
This research aims to analyze reflections, focusing on problems and resolutions, of urban society in forty episodes of Suea-Chanee-Kaeng, a drama series broadcasted in 2021. Research findings are reported as a descriptive analysis. Four aspects of urban society are observed in the series studied, as the following. 1) The urban life, major residence is a condominium; convenient transportation is provided; delicatessen and/or single-dish food are regular meals; clothing, traditional Thai; western styles; and fashionable styles are worn subjected to occasions; and independent or freelancing careers are generally practiced. 2) Urban values, parental love for children; true and dependable friends; homosexual lovers; acceptance of alternative genders; and male and female equality are shown. 3) Urban people relationships, ties between parents, children, relatives, neighbors, friends, and lovers are related. Although limited by time, these ties continue by online contacts. 4) Urban beliefs, traditional beliefs like being sprinkled by holy water or worshipping Buddha images; and adopted beliefs like worshipping the Chinese god of wealth or eating auspicious cake for luck are reflected. For social problems, three areas are noted, including 1) relationships of persons, between parents and children about choosing spouses; between lovers about infidelity, different desires, and generation gaps; and between friends about misunderstanding and biases are shown. 2) Deception, including theft; online fraud; and trickery on savings are reflected. 3) Economic problems, recessive trade, travels, and businesses causing concerns on security and lacks of motivation are presented. For resolutions for problems, three areas are recommended, including 1) relationships of persons, communication promoting understanding; seeking consensus; adjustment; and acceptance the others are suggested. 2) Social problems, cooperation of community members; reasonable contemplation; and police operation are suggested to apply. 3) Economic problems, good business planning; online marketing; product promotion; delivery services; and motivation on career path are suggested to practice