The purpose of this study was to investigate the use of English videos on YouTube as a learning tool for developing vocational students' speaking skills. The samples were 25 first-year students in Food Processing program at Singburi Vocational College. The instruments of the study consisted of English videos on YouTube, English speaking tests and the data were collected qualitatively from the pre and post speaking tests to compare the students' score. The data were processed by computing and analyzing the percentage, mean score, standard deviation (S.D.) and t-test dependent. The study findings showed that the use of YouTube videos for teaching learning process could develop vocational students' speaking skills. The highest score on performance criteria was pronunciation, the students pronounced well after using YouTube videos. Followed by grammar, the students made sentences more grammatical. For the fluency, in the pre-test the students were not fluent, but in the post-test the students were becoming more fluent. Lastly, lexical resource, the students' vocabulary, the students used various words after the use of YouTube videos. In addition, the teaching learning process was enthusiastic in the classroom activities. As the result, the students' score increased from the pre-test of 59.60 to the post-test of 75.40 percent.
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้วีดีโอภาษาอังกฤษจากยูทูปพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียนวิทยาลัยอาชีวศึกษาสิงห์บุรี กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชพ (ปวช.) ชั้นปีที่ 1 สาขาแปรรูปอาหารร จำนวน 25 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ วีดีโอภาษาอังกฤษจากยูทูป การทดสอบทักษะการพูด ก่อนและหลังการเรียนรู้ (One Group Pretest-Posttest Design) สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และค่าที (t-test Dependent) ผลการวิจัย พบว่า วีดีโอภาษาอังกฤษจากยูทูปพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษของนักเรียน การทดสอบทักษะการพูดที่มีคะแนนสูงสุด คือ ด้านการออกเสียง นักเรียนสามารถออกเสียงถูกต้องชัดเจนมากขึ้นหลังเรียนรู้จากวีดีโอด้านไวยากรณ์ นักเรียนพูดประโยคถูกต้องตามโครงสร้างมากขึ้น ความคล่องแคล่วในการพูด นักเรียนพูดได้คล่องแคล่วมากขึ้น และด้านคำศัพท์ นักเรียนสถามารถใช้คำศัพท์ได้หลากหลายตามลำดับ นอกจากนี้ นักเรียนมีความกระตือรือร้นกับกิจกรรมการเรียนการสอนในห้องเรียน ผลคะแนนการทดสอบก่อนการเรียนรู้วีดีโอภาษาอังกฤษจากยูทูป คือ 59.60 และหลังการเรียนรู้ 75.40 เปอร์เซ็นต์.