DSpace Repository

体验汉语》教材分析----以维索媞卡莎丽学校为例

Show simple item record

dc.contributor.advisor 唐七元
dc.contributor.advisor Tang, Qiyuan
dc.contributor.author 蔡美妮
dc.contributor.author สิริรักษ์ สิงห์เอี่ยม
dc.date.accessioned 2022-10-15T07:10:41Z
dc.date.available 2022-10-15T07:10:41Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/817
dc.description Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2020 th
dc.description.abstract ผู้วิจัยใช้หนังสือสัมผัสภาษาจีนในการจัดการเรียนการสอนที่โรงเรียนวิสุทธิกษัตรี ดังนั้น การวิจัยครั้งนี้จึงเลือกใช้หนังสือสัมผัสภาษาจีนสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เล่ม 1 ในการดำเนินการวิจัย โดยเริ่มจากการรวบรวม และสรุปเนื้อหาจากงานวิจัยที่เคยมีผู้เชี่ยวชาญได้ทำการวิจัยจนประสบผลสำเร็จมาก่อน ต่อมาเริ่มดำเนินการวิเคราะห์เนื้อหาของหนังสือเรียน การรวบรวมและจัดทำหนังสือเรียน ตลอดจนการสอนในโรงเรียน หลังจากนั้น ให้คุณครู นักเรียนที่ใช้หนังสือเรียนเล่มนี้ทำแบบสอบถามและสรุปผล เพื่อนำผลที่ได้ไปพัฒนาการสอนภาษาจีน อีกทั้งยังคาดหวังถึงผลการวิจัยในครั้งนี้ สามารถเป็นประโยชน์กับผู้เรียน คุณครูและบุคลากรที่เขียนหนังสือทุกท่าน ในขณะเดียวกันก็เป็นข้อมูลที่ใช้ในการอ้างอิงสำหรับการจัดการเรียนการสอน เนื้อหาในส่วนนี้ประกอบด้วย: ส่วนประกอบแรกของการวิจัยคือ การแนะนำ ซึ่งจะนำเสนอความเป็นมาและความสำคัญของหัวข้อที่เลือกและอธิบายการศึกษาในประเทศและต่างประเทศที่เกี่ยวข้อง บทแรกคือสถานการณ์ปัจจุบันของการสอนภาษาจีนในโรงเรียนวิสุทธิกษัตรี เนื้อหาหลัก คือ การอธิบายสถานการณ์พื้นฐานของโรงเรียนและประวัติความเป็นมาของการสอนภาษาจีน บทที่สอง คือ การวิเคราะห์หนังสือ เนื้อหาหลักคือการวิเคราะห์รายละเอียดของหนังสือเรียนเล่มนี้ บทที่สาม คือ การทำแบบสอบถามการใช้หนังสือเรียน เนื้อหาหลักคือ การให้ครูและนักเรียนทำแบบทดสอบ พร้อมวิเคราะห์และสรุปผล บทที่สี่ คือการประเมินหนังสือเรียนและเสนอแนะ เนื้อหาหลักคือ การแสดงผลการสำรวจและหยิบยกข้อเสนอแนะไปใช้ในการแก้ปัญหา ผู้วิจัยหวังเป็นอย่างยิ่งว่าผลการวิจัยครั้งนี้จะช่วยปรับปรุงและพัฒนาการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนของโรงเรียนวิสุทธิกษัตรี ในขณะเดียวกันยังคาดหวังว่าจากผลการวิจัยนี้ สามารถเป็นประโยชน์สำหรับโรงเรียนในการเลือกหนังสือเรียน นักเรียนและคุณครูสามารถใช้หนังสือเรียนได้จริงและมีประสิทธิภาพ รวมทั้งใช้ในการอ้างอิงสำหรับการทำวิจัยต่อไป th
dc.description.abstract Researcher is used the Chinese textbook is Experiencing Chinese. Therefore this article research intends to select the Chinese textbooks actually used by the school Conduct analysis. Summing up the presecessor's teaching research results on this textbooks, Content of teaching materials, analysis of the principles of writing and the teaching practices of Wisutthikasattree School, Based on questionnaire surveys and statistical results of students and teachers using this textbook, put forward suggestions for teaching Chinese textbooks in high schools in Thailand, hope it will help and inspire the work of Thai learners, teachers, and textbook writers, and provide a reference for teaching reform. The specific content of this part is as folloes: the beginning of the research is an introduction. The first chapter is the current situation of Chinese language teaching in our school. The second chapter is analysis of this textbook, the main content is a detailed analysis of this textbook. The third chapter is a survey on the use of this textbook, the main content is to investigate teachers and students and analyze the results. The fourth chapter is the evaluation and improvement suggestions of this teaching material. The main content is to show the investigation results and put forward suggestions to solve the problem. Researcher hoped after research finish will support to improve Wisutthikasattree School's Chinese course, also hoped that results will be help the school for choose the books, help students to used and comfortable to help the teacher used for teaching and can provide some real reference. th
dc.description.abstract 笔者在北榄府帕巴登县的一所学校担任一名汉语教师,笔者的学校的名字叫维索媞卡莎丽学校。笔者的学校使用的汉语教科书是《体验汉语》。因此,笔者对本论文研究拟选取本校实际使用的汉语教材《体验汉语》高中系列教材教学进行详细的分析。通过收集与总结出前人对《体验汉语》高中系列教材书的教学与使用的研究成果,将《体验汉语》教材的内容、编写原则而维索媞卡莎丽学校的教学实践进行详细分析,通过对使用这本教材的学生和教师进行问卷和访谈分析,整理出教材的优缺点,进而提出对泰国学校的高中汉语教材和汉语教学改进想法以及建议。希望对泰国学习汉语的高中生、使用此教材的教师以及教材编写人员的工作有一定的帮助与启发。同时,为汉语教学改革提供参考。 本论文所论述的内容包含以下方面:论文开头是绪论,主要内容是介绍选题相关背景和意义,说明了与泰国汉语教材有关的国内外文献资料;第一章是维索媞卡莎丽学校的汉语教学现状,主要内容是说明学校基本情况及汉语教学历史回顾;第二章是《体验汉语》教材分析,主要内容是对这本教材进行详细研究分析;第三章是对《体验汉语》教材使用情况的调查研究,针对学校的教师和高一专业班的学生进行调查以及分析出调查结果;第四章是《体验汉语》教材与教学评估,主要内容是将调查结果显示提出解决问题的建议。 笔者希望本论文的研究结果会有助于改善维索媞卡莎丽学校汉语教学增加发展。同时还希望通过研究成果后将对学校选取教材、学生运用教材以及教师便于利用教学能够提供一些真实的参考
dc.language.iso zh th
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) th
dc.subject Chinese language -- Study and teaching (Secondary) th
dc.subject ภาษาจีน -- ตำราสำหรับชนต่างชาติ th
dc.subject Chinese language -- Textbooks for foreign speakers th
dc.subject 汉语 -- 学习和教学 (中学) th
dc.subject 汉语 -- 对外教科书 th
dc.title 体验汉语》教材分析----以维索媞卡莎丽学校为例 th
dc.title.alternative การวิเคราะห์หนังสือเรียน "สัมผัสภาษาจีน" : กรณีศึกษานักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 แผนการเรียนภาษาจีนโรงเรียนวิสุทธิกษัตรี th
dc.title.alternative An Analysis of "Experiencing Chinese" Textbook : A Case Study of Secondary 4 in Chinese Major at Wisutthikasattree School th
dc.type Thesis th
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต th
dc.degree.level ปริญญาโท th
dc.degree.discipline การสอนภาษาจีน th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account