DSpace Repository

故事教学法在汉语教学中的应用研究 一以曼谷莎缇挽那学校的初中学生为例

Show simple item record

dc.contributor.advisor 李志艳
dc.contributor.advisor Li, Zhiyan
dc.contributor.author 孙佳慧
dc.contributor.author ชนิตา แสงทองคำสุก
dc.date.accessioned 2022-11-05T11:32:06Z
dc.date.available 2022-11-05T11:32:06Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/901
dc.description Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2017 th
dc.description.abstract ภาษาจีนเป็นภาษาที่คนใช้มากที่สุดในโลก และตามความเจริญที่เพิ่มขึ้นของภาษาจีน ทำให้การติดต่อสัมพันธ์ระหว่างประเทศไทยและจีนยิ่งใกล้ชิดกันมากขึ้น ภาษาจีนกลายเป็นภาษาที่คนไทยเรียนมากที่สุดอีกภาษาหนึ่ง ซึ่งในประเทศจีนมีการเผยแพร่วัฒนธรรมในรูปแบบใหม่ เพื่อทำให้ภาษาจีนมีความน่าสนใจ และเพิ่มแรงดึงดูดจากนักเรียนต่างชาติให้มีความอยากเรียนภาษาจีนเพิ่มมากขึ้น และในปัจจุบันยังกลายเป็นหัวข้อในการทำวิจัยอีกด้วย การอบรมให้นักเรียนมีความสนใจในภาษาจีน เพิ่มพูนความสามารถในการสื่อสารภาษาจีนของนักเรียน ให้ความสนใจในด้านการเข้าใจวัฒนธรรมจีน เพื่อส่งเสริมทักษะการพูดและความน่าสนใจของภาษาจีน ผู้เขียนทำวิจัยเกี่ยวกับการใช้นิทานเพื่อการพัฒนานักเรียนในด้าน ฟัง พูด อ่าน เขียนภาษาจีน เพื่อพิสูจน์ว่าวิธีการสอนนี้สามารถใช้ได้ผลอย่างแท้จริง ดังนั้น วิทยานิพนธ์เล่มนี้ จึงนำเอาการทดสอลผลจากนักเรียนชั้นมัธยมต้นโรงเรียนสาธิตบางนา ว่าวิธีการนำเอานิทานมาเป็นสื่อช่วยสอนจะสามารถพัฒนาทักษะต่างๆ ของนักเรียนได้อย่างครบถ้วนหรือไม่ บทที่ 1 จะกล่าวถึงเป้าหมายและเบื้องหลังการเลือกหัวข้อวิทยานิพนธ์ รวมถึงสภาพปัจจุบันและการแนะนำเนื้อหา วิธีการของวิทยานิพนธ์เล่มนี้ บทที่ 2 เป็นการกล่าวถึงสภาพปัจจุบันของการเรียนภาษาจีนของโรงเรียนสาธิตบางนา เพื่อสืบหาปัญหาที่เกิดขึ้น บทที่ 3 กล่าวถึงต้นกำเนิดและการพัฒนาการใช้นิทานในการสอนภาษาจีน และเนื้อหาที่สำคัญที่มีความเกี่ยวข้องกับวิทยานิพนธ์ บทที่ 4 เป็นการวางรูปแบบแผนการสอนโดยใช้นิทาน ออกแบบแผนการสอนโดยมีนิทานเข้ามาเกี่ยวข้อง บทที่ 5 จากการทำแบบสำรวจภายในโรงเรียนสาธิตบางนา สามารถรู้ถึงความสามารถของการใช้นิทานเป็นสื่อการสอนได้เป็นอย่างดี วิทยานิพนธ์เล่มนี้ใช้นิทานช่วยสอนในการเปิดโลกให้กับนักเรียนชั้นมัธยมต้นโรงเรียนสาธิตบางนา และหวังว่าการหาผลสำรวจของวิทยานิพนธ์เล่มนี้จะเป็นประโยชน์ต่อการสอนภาษาจีน เพื่อกระตุ้นการเกิดความกระตือรือร้นในการเรียนการสอน th
dc.description.abstract Chinese is the most used language in the world, along with the rising of China. The relationship between China and Thailand is closer, Chinese becoming the most popular language to learned in Thailand. How to make Chinese class more interesting, how to attract more foreign student to take the initiative to learn Chinese, how to develop their Chinese learning habit, has now become a research practice subject. It is very important to pay attention to understand Chinese's culture. In order to enhance students' ability to talk and have the interest to learning. The writer experimenting using Chinese for storytelling, to improve students' listening, speaking, reading and writing ability. Experiments shows that this method is very effective. So this is an effective way to improve the Chinese language communication. The first chapter discusses the background and purpose of this topic, the existing research status, methods and contents of this paper. The second chapter through the inspection to find out the existence of the problem learning Chinese of Satit Bangna School's junior high school student. The third chapter through the study of the storytelling theory of teaching origin and development, the main content of storytelling. The fourth chapter is to develop the teaching plan of the storytelling, formulated and put forward the practical curriculum model which can be used to describe the story, design the lesson book of the application of the story telling teaching method. The fifth chapter through the questionnaire, the effect of storytelling teaching method, including the success and deficiency of story telling teaching method, and put forward the perfect measures of story telling teaching method in Chinese teaching. In this paper, this method is used to develop the specific teaching instruction plan used in the class. Hopefully, these programs will play an active role in Chinese teaching. th
dc.description.abstract 汉语是世界上使用人数最多的语言,而随着中国的崛起,中泰两国的往来越来越密切,汉语成为泰国最热门的学科之一。中国文化如今对世界影响巨大,因此,如何使汉语课堂更加生动有趣,如何提高学生学习汉语的主动性与积极性,如何在汉语课堂上有效提高学生的汉语听、说、读、写能力,现今已成为一个研究实践课题。 为使学生明确自己的学习动机,引起学习汉语的兴趣,提高汉语听说读 写的能力,笔者进行了汉语“故事教学(Storytelling)”法的实验。因此,本研究选择曼谷莎缇挽那学校的初中学生进行了实验,通过实验我们发现,曼谷莎缇挽那学校初中学生的汉语综合能力得到了明显提高,从而验证了故事教学法是适用于泰国中小学汉语课堂的一种有效的教学方法。 第一章论述了本文选题的研究现状、研究思路以及研究目的和意义。第二章通过对曼谷莎缇挽那学校的初中学生汉语学习现状进行考察,找出曼谷莎缇挽那学校初中学生汉语学习存在的问题。第三章通过研究故事教学法的理论起源与发展、故事教学法的主要内容,来证实故事教学在曼谷莎缇挽那学校初中汉语教学中的适用性。第四章在遵循故事教学法改编原则的基础上根据教材内容进行改编,制定故事教学的教学方案。第五章通过问卷调查,研究故事教学法在曼谷莎缇挽那学校的初中汉语教学运用中的效果,包括故事教学法运用的成功与不足,并提出了故事教学法在汉语教学中的完善措施。本研究把故事教学法运用于泰国初中汉语教学,希望所研究的方案对泰国的中小学汉语教学有所启发。
dc.language.iso zh th
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา) th
dc.subject Chinese language -- Study and teaching (Secondary) th
dc.subject 汉语 -- 学习和教学 (中学) th
dc.subject นิทาน -- จีน th
dc.subject Tales -- China th
dc.subject 故事 -- 中国
dc.title 故事教学法在汉语教学中的应用研究 一以曼谷莎缇挽那学校的初中学生为例 th
dc.title.alternative A Study of Pedagogical Applications of Tales in Teaching Chinese Language : A Case Study of Satit Bangna High School th
dc.title.alternative การศึกษาวิจัยการประยุกต์ใช้นิทานในการสอนภาษาจีน : กรณีศึกษานักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นโรงเรียนสาธิตบางนา th
dc.type Thesis th
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต th
dc.degree.level ปริญญาโท th
dc.degree.discipline การสอนภาษาจีน th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account