DSpace Repository

汉语文化课的多媒体教学设计

Show simple item record

dc.contributor.advisor 李寅生
dc.contributor.advisor Li, Yinsheng
dc.contributor.author 邱雪洁
dc.contributor.author ชิดชนา ไทรชมภู
dc.date.accessioned 2022-11-05T13:16:29Z
dc.date.available 2022-11-05T13:16:29Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.uri https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/906
dc.description Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2016 th
dc.description.abstract การจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในระดับชั้นมัธยมศึกษานั้น แม้ว่าเกือบทุกโรงเรียนมีหลักสูตรภาษาจีน แต่นอกเหนือไปจากมหาวิทยาลัยแล้ว โรงเรียนประถมศึกษาและมัธยมศึกษาไม่มีวิชาการสอนเกี่ยวกับวัฒนธรรมจีนจะมุ่งเน้นทักษะสำคัญทั้ง 4 ทักษะ ได้แก่ ทักษะการฟัง ทักษะการพูด ทักษะการอ่าน และทักษะการเขียน แต่ไม่ได้ให้ความสนใจในการเรียนรู้เรื่องวัฒนธรรมจีน ด้วยเหตุนี้จึงทำให้ผู้เรียนในระดับชั้นมัธยมศึกษานั้นมีทัศนคติที่ดีต่อภาษาจีนไม่มากนัก ผู้เรียนไม่เข้าใจเหตุผล วิธีคิด ตลอดจนวิธีการดำเนินชีวิตของชาวจีน ส่งผลให้ผู้เรียนไม่สนใจ ไม่เห็นประโยชน์และคุณค่าในการเรียนภาษาจีน ดังนั้น การจัดการเรียนรู้วัฒนธรรมดั้งเดิมของจีนสามารถช่วยแก้ปัญหาต่างๆ ดังกล่าวได้ เพื่อแก้ปัญหาดังกล่าวได้อย่างถูกต้อง ผู้เขียนจึงได้ออกแบบการจัดการเรียนรู้เรื่องวัฒนธรรมจีนโดยใช้สื่อการสอนขึ้น โดยแบ่งออกเป็นด้านใหญ่ 4 ด้าน ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ด้านการดำเนินชีวิต (เกี่ยวกับข้อมูลพื้นฐานของประเทศจีนและเรื่องวัฒนธรรมการเขียนพู่กันจีน) แผนการจัดการเรียนรู้ด้านประเพณี (เกี่ยวกับเทศกาลของจีน) แผนการจัดการเรียนรู้ด้านการท่องเที่ยว (เกี่ยวกับเมืองสำคัญของประเทศจีน เช่น ปักกิ่ง ฮ่องกง หางโจว) และแผนการจัดการเรียนรู้ด้านศิลปวัฒนธรรม (เกี่ยวกับการรำ) และนำไปใช้ในการจัดการเรียนการสอน เพราะหากเราจัดการเรียนการสอนที่ดีประกอบกับการใช้สื่อการสอนที่มีประสิทธิภาพจะช่วยกระตุ่นให้ผู้เรียนเกิดความสนใจและเข้าใจภาษาจีนได้ดีขึ้น ผู้เขียนเชื่อมั่นว่า การออกแบบการจัดการเรียนรู้วิชาวัฒนธรรมโดยใช้สื่อ สามารถทำให้ผู้เรียนมีเจตคติที่ดีต่อภาษาจีน สนใจ ตลอดจนเข้าใจภาษาจีนได้ง่ายยิ่งขึ้น สุดท้ายนี้ เราสามารถนำประโยชน์จากการออกแบบการจัดการเรียนรู้วิชาวัฒนธรรมโดยใช้สื่อมาประยุกต์ใช้ในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนในปัจจุบัน เพื่อที่จะพัฒนาการเรียนการสอนภาษาจีนให้มีประสิทธิภาพมากยิ่งขึ้น th
dc.description.abstract Chinese teaching in high school of Thailand, although mostly schools have Chinese courses. Except universities, primary schools and secondary schools, there is no specific Chinese culture class. They just only pay attention to listening, speaking, reading and writing. They do not understand how interested Chinese culture. For this reason, students do not have a good attitude on Chinese learning. Students do not understand how the Chinese people's thinking, reason and way of life. So, the students don't pay attention to Chinese class and don't even see the value of studying Chinese. Therefore, the study of Chinese traditional culture can help to solve these problems. To solve these problems, researcher had applied the instructional multimedia on Chinese culture class, by divided the teaching plan into four main sides, including way of Chinese life's teaching plan (which basic Chinese culture and Chinese calligraphy), Chinese traditionalist teaching plan (Chinese traditional), Chinese tourism's teaching plan (big cities of China : Beijing, Hong Kong, Hangzhou), Chinese traditional art's teaching plan (Chinese traditional dance). Researcher applied all these teaching plans into teaching. The result showed that if we havee an instructional multimedia in class, it can be good to stimulate learners' attention, to have a better understanding in Chinese culture. The researcher believes that application of multimedia on Chinese language and culture teaching, could increase students' Chinese culture interested, and also have a good attitude on Chinese learning. Finally, we can bring the advantages of the Chinese Culture Instructional Multimedia to adapt on Chinese class. In order to enhance effective of Chinese teaching. th
dc.description.abstract 在泰国高中学的汉语教学中,尽管几乎所有学校都有中文课程,但除了大学以外,中小学的教学都没有专门的中国文化课。学校教育都重视于四个关键技能其中包括听力技巧,说话技巧,读和写技巧。学校课程并不需要学习和了解中国文化。出于这个原因,学生在高中也不想学汉语,对中国文化也没有什么兴趣。学生不理解中国人的思维、想法和中国人的生活方式,这样一来,学生对中文就更加不感兴趣,不看重学习汉语的利益和价值。学习中国的传统文化,可以帮助解决这些问题。 要正确地解决这些问题。笔者已经准备了如何教中国文化的课程。主要分为四个方面,包括汉语文化课之生活文化方面(以中国文化概要,中国书法为例),汉语文化课之文化习俗方面(以中国的传统节日), 汉语文化课之旅游文化方面(以北京,香港,杭州等城市为例), 汉语文化课之旅游文化方面(以传统舞蹈为例)。如果我们有效地处理并且用适合的教材借助多媒体以刺激学习者的注意力,这样会更好地了解汉语和中国文化。 笔者认为,汉语文化课的多媒体教学设计,会让学生可以对中国语言保持良好的心态,更容易激发学生对中文的兴趣。 最后,我们可以把汉语文化课的多媒体教学设计优势。应用于目前的中文教学中。
dc.language.iso zh th
dc.publisher Huachiew Chalermprakiet University th
dc.subject ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน th
dc.subject Chinese language -- Study and teaching th
dc.subject 汉语 -- 学习和教学 th
dc.subject วัฒนธรรมจีน th
dc.subject 中国文化 th
dc.subject Culture -- China th
dc.subject ระบบมัลติมีเดีย th
dc.subject Multimedia systems th
dc.title 汉语文化课的多媒体教学设计 th
dc.title.alternative การประยุกต์ใช้สื่อมัลติมีเดียกับการสอนวิชาวัฒนธรรมจีน th
dc.title.alternative Application of Instructional Multimedia on Chinese Culture Class th
dc.type Thesis th
dc.degree.name ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต th
dc.degree.level ปริญญาโท th
dc.degree.discipline การสอนภาษาจีน th


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account