การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษาลักษณะด้านประชากรศาสตร์กับการตัดสินใจของชาวจีนเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน 2) เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนประสมทางการตลาด กับการตัดสินใจของชาวจีนเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน และ 3) เพื่ออธิบายความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยคุณภาพบริการกับการตัดสินใจของชาวจีนเลือกใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน ประชากร คือ ชาวจีนที่ทำงานในกรุงเทพมหนาครเคยเข้าใช้บริการโรงพยาบาลเอกชน โดยทำการสุ่มกลุ่มตัวอย่าง จํานวน 385 คน เครื่องมือที่ใช้ คือ แบบสอบถาม และสถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานผลการวิจัยพบว่า ชาวจีนที่ใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนในกรุงเทพมหานครส่วนใหญ่ คือ เพศชาย อายุ 26-35 ปี ระดับการศึกษาต่ำกว่าปริญญาตรี สถานภาพโสด ประกอบอาชีพพนักงานบริษัทเอกชน รายได้ต่อเดือน 30,001-40,000 บาท และปัจจัยที่มีความสัมพันธ์ในด้านการตลาดกับการตัดสินใจของชาวจีนที่ใช้บริการโรงพยาบาลเอกชนในเขตกรุงเทพมหานครระดับมากที่สุด คือ ปัจจัยการรักษาและบริการทางการแพทย์และด้านสถานที่ ปัจจัยคุณภาพบริการอยู่ในระดับมากที่สุดคือ ด้านความเชื่อถือไว้วางใจได้
The objectives of this research were 1) study demographic characteristics and the decision making of Chinese people to use private hospitals in Bangkok 2) study the relationship between marketing mix factors and the decision making of Chinese people to use private hospitals in Bangkok and 3) explain the relationship between service quality factors and the decision making of Chinese people to use private hospitals in Bangkok. The population is Chinese people working in Bangkok who used to use private hospitals. The sample size used in this study was 385 people that calculated from formula. The tool is questionnaire, statistics of data analysis were percentage, mean, standard deviation. From the research results found that most of the Chinese people who use private hospitals in Bangkok are male, aged 26-35 years, single status, educational level below bachelor's degree, occupation as a company employee and monthly income 30,001-40,000 baht. The marketing factor that was most closely related to the decision to use private hospitals of Chinese people in Bangkok was in treatment and medical services, and location. The service quality factor at the highest level was reliability factor.