Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1048
Title: | 《汉字练习册》在汉字习得中的应用研究--以佛统甘乍那披色中学高一的学生 |
Other Titles: | การพัฒนาแบบฝึกทักษะการเขียนอักษรจีน สำหรับนักเรียนนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนกาญจนาภิเษกวิทยาลัย นครปฐม A Practical Guide for Writing Development of Chinese Chracters for Grade 10 Students of Kanchanapisek Witthayalai Nakhon Pathom School |
Authors: | 谢仁敏 Xie, Renmin 李自瑶 อิสรา อินปั๋น |
Keywords: | ตัวอักษรจีน 汉字 Chinese characters. ภาษาจีน -- การศึกษาและการสอน Chinese language -- Study and teaching 汉语 -- 学习和教学 ภาษาจีน -- การเขียน Chinese character -- Writing 汉语 -- 写作 |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Huachiew Chalermprakiet University |
Abstract: | ในการจัดการเรียนการสอนภาษาจีนปัญหาที่พบมากที่สุด คือ การเขียนอักษรจีน ซึ่งนักเรียนแต่คนก็มีปัญหาด้านการเขียนแตกต่างกันไป จึงเป็นปัญหาที่ครูผู้สอนต้องแก้ไข ผู้วิจัยได้วิจัยสภาพการเรียนการสอนภาษาจีนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนกาญจนาภิเษกวิทยาลัย นครปฐม โดยเน้นวิจัยด้านการเรียนเขียนอักษรจีน วิเคราะห์แบบเรียนภาษาจีนที่นักเรียนใช้เรียนภาษาจีน วิเคราะห์สาเหตุที่อักษรจีนเรียนยากและสอนเขียนยา วิเคราะห์สภาพปัญหาและข้อผิดพลาดในการเขียนอักษรจีน และนำวิธีการสอนเขียนอักษรจีนจากส่วนประกอบของอักษรจีน วิธีการสอนเขียนอักษรจีนจากเส้นขีดของอักษรจีน วิธีการสอนเขียนอักษรจีนโดยสอนจากหลักการสร้างอักษรจีนมาวิเคราะห์และใช้เป็นแนวทางในการออกแบบแบบฝึกทักษะ การเรียนเขียนอักษรจีนและในการออกแบบแบบฝึกทักษะการเรียนเขียนอักษรจีนผู้วิจัยได้นำรูปภาพมาเป็นส่วนประกอบในแบบฝึกทักษะ เพื่อเป็นแนวทางช่วยเหลือนักเรียนที่เรียนภษาจีนให้ผลสัมฤทธิ์ด้านการเขียนอักษรจีนที่ดีขึ้น และเป็นการพัฒนาและยกระดับการสอนภาษาจีนให้กับครูผู้สอนภาษาจีนอีกด้วย The author for Thai Buddha gump at first that cover with color Chinese teaching of middel schools students, especially the teaching of Chinese characters and the usage of Chinese character workbook, do the relevant research. Analyzes the students' Chinese character writing materials, analysis the causes of the difficult teaching difficult Chinese characters to write, analysis of Chinese character writing errors; According to the situation of bias, advocate the use of parts in the Chinese character teaching method, teaching method, word building method such as strokes, and supporting the use of the workbook in teaching Chinese as a foreign language are analyzed. Finally, has carried on the design to the content of the Chinese character workbook. The author tries to seek to a can improve the way of Thai students Chinese writing ability, to improve the whole level of Chinese language teaching. 笔者对泰国佛统甘乍那披色中学高一学生的汉语教学情况,特别是汉字教学及汉字练习册的使用情况,做了相关的研究。分析了学生的汉字书写材料,分析了汉字难教难写的原因,分析汉字书写偏误情况;并根据偏误的情况,提倡在汉字教学中使用部件教学法、笔画教学法、汉字造字法等方法,并对汉语教学中配套练习册的使用进行了分析。最后,对汉字练习册的内容进行了设计。笔者力图寻求到一条可以提高泰国学生汉字书写能力的路,来提高整个汉语教学的水平。 |
Description: | Thesis (M.A.) (Teaching Chinese) -- Huachiew Chalermprakiet University, 2014 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1048 |
Appears in Collections: | College Of Chinese Studies - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ITSARA-INPUN.pdf Restricted Access | 2.06 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.