Please use this identifier to cite or link to this item: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1242
Title: การออกแบบตราสินค้าและเว็บไซต์อย่างมีส่วนร่วมเพื่อส่งเสริมผลิตภัณฑ์ชุมชนตามแนวคิดเศรษฐกิจดิจิทัลอย่างยั่งยืน
Other Titles: Participatory Brand and Website Design for Promoting Community Products according to the Sustainable Digital Economy Concept
Authors: จรุงยศ อรัณยะนาค
Jarungyod Arunyanak
Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Communication Arts
Keywords: ผลิตภัณฑ์ชุมชน
Community products
ชื่อตราผลิตภัณฑ์ -- การออกแบบ
Brand name products -- Design
เว็บไซต์ -- การออกแบบ
Websites -- Design
Issue Date: 2018
Publisher: มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ
Abstract: งานวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงปฏิบัติการอย่างมีส่วนร่วม (PAR: Praticipatory Action Research) มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภูมิหลัง ออกแบบตราสินค้า และเว็บไซต์ให้กับผลิตภัณฑ์ชุมชนจำนวน 5 ผลิตภัณฑ์ รวมถึงการบูรณาการกระบวนการเรียนการสอนด้วยกระบวนการวิจัย การบริการวิชาการเพื่อสังคมและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม มีการประเมินคุณภาพและประสิทธิภาพจากผู้มีส่วนร่วม 6 กลุ่ม คือ ผู้เชี่ยวชาญการออกแบบ นักวิชาการการออกแบบ นักศึกษา ผู้ประกอบการ ลูกค้าและพัฒนาชุมชนจังหวัดสมุทรปราการ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและสถิติเปรียบเทียบ paired-t-test ผลการวิจัยพบว่า 1) ผู้ประกอบการมีความต้องการพัฒนาตราสินค้าและเว็บไซต์เพื่อส่งเสริมผลิตภัณฑ์และโอกาสทางการค้า โดยจุดแข็ง จุดอ่อน โอกาส และอุปสรรค ของผลิตภัณฑ์ คือ จุดแข็ง: มีคุณภาพดี ใช้วัตถุดิบท้องถิ่น จุดอ่อน: ไม่มีอัตลักษณ์ที่จดจำง่าย โอกาส : หน่วยงานรัฐสนับสนุน อุปสรรค : เศรษฐกิจตกต่ำ 2) ความพึงพอใจของผู้มีส่วนร่วมต่อการออกแบบตราสินค้าอยู่ในระดับมากที่สุด (x̄ = 4.56, S.D.=0.52) ส่วนเว็บไซต์อยู่ในระดับมาก (x̄=4.40, S.D.=0.55) และ 3) การบูรณาการการเรียนการสอนด้วยกระบวนการวิจัย การบริการวิชาการเพื่อสังคมและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม ทำให้นักศึกษามีการเปลี่ยนแปลงหลังการเรียนรู้เพิ่มขึ้นอย่างชัดเจน ทั้งความรู้ด้านการวิจัย การเรียนการสอน การบริการวิชาการแก่สังคมและการทำนุบำรุงศิลปวัฒนธรรม (t=8.13)
This research is a form of participatory action research (PAR) and is aimed at studying the backgroumd, design brands, and websites of five community products, which include the intergration of teaching methodology with the research process, academic services, art and culture conservation. There are quality and effectiveness evaluations by participants from six different sectors. These include professional designers, academic designers, students, entrepreneurs, customers and the Provincial Community Development Office of Samutprakarn. The statistics used in the data analysis were mean, standard deviation, and paired t-test. The results show that 1) Entrepreneurs needed to develop brands and websites for promoting products and trade opportunities. There were strengths and weaknesses, opportunities and threats associated with the products. Strengths included good quality and use of local raw materials. Weaknesses related to the lack of any outstanding brands. The main opportunity envisaged was the potential for government support. However, a significant threat was the risk of economic recession, 2) Participants' satisfaction with the brans design was very high (x̄=4.56, S.D.=0.52). Website design was also at a high level (x̄=4.40, S.D.=0.55). and 3) The integration of teaching methodology with research process, academic services, art and culture conservation significantly facilitated the students in increasing their knowledge in these respective areas (t=8.13).
URI: https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1242
Appears in Collections:Communication Arts - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jarungyod-Arunyanak.pdf18.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.