Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1411
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | รัชนีพร ศรีรักษา | - |
dc.contributor.advisor | Ruchaneeporn Sriruksa | - |
dc.contributor.author | Li, Ruiyan | - |
dc.contributor.other | Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Liberal Arts | - |
dc.date.accessioned | 2023-09-25T04:10:11Z | - |
dc.date.available | 2023-09-25T04:10:11Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1411 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.) (การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง) -- มหาวิทยาลัยหัวเฉลียวเฉลิมพระเกียรติ, 2566 | th |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของการสร้างเรื่อง ความขัดแย้งและการคลี่คลายความขัดแย้งในนวนิยายสืบสวนสอบสวนของปราปต์ โดยเลือกศึกษาเฉพาะนวนิยายสืบสวนสอบสวนของปราปต์ที่ได้รับรางวัลหรือเข้ารอบการตัดสินรางวัลวรรณกรรม ซึ่งมีจำนวน 5 เล่มได้แก่ กาหลมหรทึก นิราศมหรรณพ ห่มแดน ลิงพาดกลอน และอโศกสาง ผลการวิจัยพบว่า องค์ประกอบการสร้างเรื่องแนวสืบสวนสอบสวนในนวนิยายของปราปต์มีดังนี้ 1) การเปิดเรื่องมีการเปิดเรื่องด้วยการบรรยายเหตุการณ์ที่สร้างข้อสงสัยทำให้ผู้อ่านต้องการติดตามสืบค้นความจริง 2) การดำเนินเรื่องแบ่งได้เป็นสามประเภทได้แก่ การดำเนินเรื่องตามลำดับปฏิทินหรือลำดับเวลา การดำเนินเรื่องย้อนไปย้อนมา และการดำเนินเรื่องโดยการอ้างถึงที่เป็นจุดเด่นในงานเขียนของปราปต์ 3) การผูกปม ผู้เขียนสร้างการผู้ปมโดยใช้การขาดความรักและความเข้าใจการเกลียดชังและใส่ร้ายกัน และความห่างเหินกันของบุคคลในครอบครัว 4) การคลายปม ผู้เขียนเปิดเผยตัวละครคนร้าย และเหตุจูงใจที่ทำให้เกิดเหตุการณ์ในเรื่อง 5) การปิดเรื่อง ผู้เขียนใช้วิธีการจบแบบโศกนาฏกรรม การจบแบบหักมุม และการจบแบบทิ้งปมปัญหา 6) การสร้างตัวละคร บทบาทของตัวละครที่ปรากฏในเรื่องแบ่งได้เป็น ตัวละครนักสืบตัวละครผู้ช่วยนักสืบ และตัวละครคนร้ายและ 7) การสร้างฉากและบรรยากาศ ผู้เขียนสร้างฉากและบรรยากาศที่แสดงให้เห็นถึงพฤติกรรมของตัวละคร สภาพแวดล้อมและสถานที่เกิดเหตุการณ์ในเรื่องได้อย่างน่าติดตามในด้านความขัดแย้งและการคลี่คลายความขัดแย้งในนวนิยายสืบสวนสอบสวนของปราปต์ผู้วิจัยพบว่า 1) ด้านความขัดแย้งในเรื่องแบ่งได้เป็น 3 ประเภท ได้แก่ ความขัดแย้งระหว่างตัวละครกับตัวละคร ความขัดแย้งระหว่างตัวละครกับสังคม และความขัดแย้งภายในจิตใจของตัวละคร2) ด้านการคลี่คลายความขัดแย้งในเรื่อง ลักษณะการคลี่คลายความขัดแย้งจะมี 5 ลักษณะ ได้แก่การเอาชนะ การร่วมมือ การประนีประนอม การหลีกเลี่ยง และการยอมให้ | th |
dc.description.abstract | This research aims to analyze story elements, conflicts and their unravelling in the detective novels of Prapt. Five novels, awarded and/or nominated for literary awards, are studied, including Ga-hon-mahor a-took; Ni-ras-mahun-nope; Home-dan;Ling-pard-glon; and Asoak-sang. Research findings focusing on seven elements are observed as the following. 1) Exposition, suspicious events are narrated as exposition scenes in all five novels studied; these attract curiosity of readers to the ending facts. 2) Story development, three types are noted including chronological sequence; shifting between the present and the past; and selected scenes presented according to their distinction. 3) Climax, three main issues causing problems in the stories include lack of love and understanding; hatred and imputation; and remote relationships between family members. 4) Anti-climax, the villains and their motives are identified.5) Resolutions, three types are found including a tragic ending; a twist ending; and an ending with the unsolved problem. 6) Characters, three major types are found including the detective; the assistant; and the villain. 7) Setting and atmosphere attactively narrate actions of characters; environment; and scenes. Relating to conflicts and their unravelling in studied novels of Prapt, following aspects are found. 1) Three conflicts are noted, including a conflict between characters; a conflict of the character against the society; and a mental conflict of the character. 2) Five ways of unravelling conflicts are presented, including defeating; cooperating; compromising; avoiding; and surrendering. | th |
dc.language.iso | th | th |
dc.publisher | มหาวิทยาลัยหัวเฉียวเฉลิมพระเกียรติ | th |
dc.subject | การวิเคราะห์เนื้อหา | th |
dc.subject | Content analysis (Communication) | th |
dc.subject | นวนิยายสืบสวนสอบสวน | th |
dc.subject | Detective and mystery stories | th |
dc.subject | นวนิยายไทย – ประวัติและวิจารณ์ | th |
dc.subject | Thai fiction – History and criticism | th |
dc.subject | ความขัดแย้ง (จิตวิทยา) | - |
dc.subject | Conflict (Psychology) | - |
dc.subject | ชัยรัตน์ พิพิธพัฒนาปราปต์ | - |
dc.subject | ปราปต์ – แนวการเขียน | - |
dc.subject | Prapt – Literary style | - |
dc.subject | อโศกสาง (นวนิยาย) – ประวัติและวิเจารณ์ | - |
dc.subject | Asok-sang (Fiction) – History and criticism | - |
dc.title | องค์ประกอบและความขัดแย้งในนวนิยายสืบสวนสอบสวนของปราปต์ | th |
dc.title.alternative | Elements and Conflict in the Detective Novels of Prapt | th |
dc.type | Thesis | th |
dc.degree.name | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต | th |
dc.degree.level | ปริญญาโท | th |
dc.degree.discipline | การสื่อสารภาษาไทยเป็นภาษาที่สอง | th |
Appears in Collections: | Liberal Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
LI RUIYAN.pdf Restricted Access | 2.55 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.