Please use this identifier to cite or link to this item:
https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1586
Title: | เรื่องเล่าจากผู้ประกอบการสีเขียว จุดเปลี่ยนจากผับสู่ผัก จากมังกี้คลับสู่มังกี้ออร์แกนิคฟาร์ม |
Other Titles: | Narrative of Green entrepreneur: A turning point from Monkey Club Pub to Monkey Organic Farm |
Authors: | มรกต กำแพงเพชร พิทักษ์ ศิริวงศ์ Morakhot Kamphaengphet Phitak Siriwong Huachiew Chalermprakiet University. Faculty of Business Administration Silpakorn University. Faculty of Management Science |
Keywords: | ผู้ประกอบการ Businesspeople การจัดการฟาร์ม Farm management |
Issue Date: | 2017 |
Citation: | วารสาร ธุรกิจปริทัศน์ 9,1 (มกราคม-มิถุนายน 2560) : 201-214 |
Abstract: | การวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาจุดเปลี่ยนแนวคิดธุรกิจจากเจ้าของกิจการผับสู่การทําฟาร์มผักออร์แกนิค 2) ศึกษาถึงปัญหาและอุปสรรคของผู้ประกอบการฟาร์มผักออร์แกนิค และ 3) ศึกษาแนวทางสู่ความสําเร็จในการทําฟาร์มออร์แกนิค ผู้ให้ข้อมูลหลักคือ เจ้าของกิจการมังกี้ฟาร์ม จังหวัดเชียงใหม่ โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึก (In-depth interview) การสังเกตแบบไม่มีส่วนร่วม (Non-participant Observation) และการบันทึกข้อมูลด้วยการเขียน บันทึกเสียง ภาพถ่าย ผู้วิจัยใช้วิธีการตรวจสอบความน่าเชื่อถือของข้อมูลแบบ สามเส้า (Triangulation) วิเคราะห์เพื่อสร้างเรื่องเล่า (Narrative Analysis) โดยการตรวจสอบความสมบูรณ์ของข้อมูล แยกแยะเป็นหมวดหมู่ ตีความและนําเสนอด้วยการบรรยายแบบเล่าเรื่อง ผลการวิจัยพบว่า แนวคิดในการทํากิจการของผู้ประกอบการสีเขียวเริ่มจากความต้องการมีฐานะทีดีขึ้น เพื่อสร้างอนาคตและสร้างงานให้กับคนเชียงใหม่ จุดเปลี่ยนมาจาก ผู้ประกอบการต้องการมีธุรกิจที่ยั่งยืนต้องการสร้างสิ่งดีๆ และมีประโยชน์ให้กับบ้านเกิดและได้แรงบันดาลใจจากแนวคิดเศรษฐกิจพอเพียง ด้วยอายุที่มากขึ้นธุรกิจผับถึงจุดอิ่มตัวและหมดความท้าทายอีกทั้ง ผู้ประกอบการ จึงเปลี่ยนมาทําธุรกิจฟาร์มผักออร์แกนิค ปัญหาและอุปสรรคในการทําฟาร์มออร์แกนิคมี 1. ด้านการเพาะปลูก 2. ด้านการผลิต 3. ด้านคู่แข่งขัน และแนวทางสู่ความสําเร็จการทําฟาร์มผักออร์แกนิคต้องแบ่งการจัดการออกเป็น 5 ด้าน คือ 1. ด้านการจัดการดิน 2. การจัดการน้ํา 3. การจัดการพื้นที่การเพาะปลูก 4.การจัดการบุคลากร 5. การจัดการด้านการตลาด The objectives of this research are to study 1)the concept and inspiration of the organic farm , the turning point from Monkey Pub into Monkey organic farm 2) the problems and obstacles of green entrepreneurs. And 3) the guidelines to success in organic farming. The key informant was the business owner of Monkey Farm Chiang Mai in Thailand. Data was collected by In-depth interview, Non-participant Observation and texts, sounds and images. The researcher deploys the method to verify the reliability of data with Triangulation and Narrative Analysis. The result was shown that the conceptual of doing the business of green entrepreneur starts from needs a better position to provide the long term support for local population to have better job and life. The turning point of the business arises from the entrepreneur desire to be a sustainable company and would like to create a good thing and practicality to hometown and was inspired by philosophy of sufficiency economy. With the increased age of business owner in pub and restaurant, the market has reached its saturation point and ran out on challenges. The entrepreneur shifts to undertake the organic farm business produces the organic plant. The problems and obstacles of organic farm are 1.Cultivating 2.Producing 3. Competition and selling. The success of farming organic vegetables, The managing of organic farm have to divide into 5 different point 1.Soil Management 2.Water Management 3.Cultivated area management 4.Human resource management and 5.Marketing management |
Description: | สามารถเข้าถึงบทความฉบับเต็มได้ที่ https://so01.tci-thaijo.org/index.php/bahcuojs/article/view/121584/92709 |
URI: | https://has.hcu.ac.th/jspui/handle/123456789/1586 |
Appears in Collections: | Business Administration - Artical Journals |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Narrative-of-Green-entrepreneur.pdf | 76.69 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.